1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Opel Sverige flyttar huvudkontor till Malmö

Förra året tog den danska Interdan-koncernen över Opel Sverige. Nu flyttar den Köpenhamnsbaserade koncernen även Opels svenska huvudkontor söderut – från Stockholm till Malmö. 

Opel Insignia Sports Tourer.
Opel Insignia Sports Tourer.Foto:Anders Wiklund/TT

Redan i dag svarar Interdan, genom svenska dotterbolaget K.W. Bruun Autoimport, för importen av franska bilmärkena Peugeot och DS i Sverige och huvudkontoret för dessa märken finns i Malmö.

Nu flyttar man även huvudkontoret för relativt nyförvärvade Opel Sverige, från Stockholm till Hyllie i Malmö. Med start 1 mars tar Opelkontoret plats i samma lokaler som Interdans andra märken.

Anledningen till flytten anses bland annat vara närheten till moderbolaget i Köpenhamn samt läget i Öresundsregionen. Samlandet av samtliga bilvarumärken under samma tak skapar dessutom synergieffekter.

”Vi gör i stort sett all marknadsföring själva från vårt kontor i Malmö. När vi nu tar in ett bilmärke till finns det goda samarbetsmöjligheter över gränserna för våra bilmärken”, säger Ola Martinsson, pr- och kommunikationsansvarig på generalagenten K.W. Bruun Autoimport med drygt 50 anställda i Malmö, och fortsätter:

”Vi kommer även att kunna samköra logistik mot bakgrund av att både Opel, Peugeot och DS ägs av vår franska huvudman, PSA-koncernen, som även äger Citroën.”

Endast ett fåtal av Opels i dag cirka 40 kontorsanställda i Stockholm följer med i flytten till Malmökontoret där K.W. Bruun Autoimport kommer att stärka upp organisationen med flertalet nyanställningar.

”Samtliga våra avdelningar kommer att utvecklas med nya medarbetare. Totalt ska vi nyrekrytera cirka 20 personer”, säger Ola Martinsson.

New Wave-ägda Craft vill fördubbla omsättning

New Wave siktar på att bolagets varumärke Craft ska nå en omsättning på 4 miljarder euro år 2027. Det sade Stefan Persson, vd för Craft of Scandinavia, på torsdagens kapitalmarknadsdag.

Torsten Jansson, vd för Crafts ägarbolag New Wave.
Torsten Jansson, vd för Crafts ägarbolag New Wave.Foto:Suvad Mrkonjic; Press

I dagsläget har Craft en årsomsättning på cirka 2 miljarder euro.

New Wave har tidigare gett uttryck för sin vision att göra Craft, som ligger inom rörelsesegmentet Sport & Fritid, till ett världsledande varumärke inom idrottskläder.

Craft grundades 1977 och en lång tid produkter inom segmenten cykel, längdskidor och underställ. Sedan ett bra tag har detta, inom konceptet Craft Teamwear, utökats med produkter (inte minst matchställ) riktade till föreningar och klubbar inom bland annat handboll, fotboll, volleyboll och basketboll.

En av Crafts senaste satsningar, skor för träning och löpning, har enligt Stefan Persson fallit mycket väl ut. Inom e-handelsdelen är 19 av de 20 största produkterna just skor. Satsningen kommer dessutom snart få sällskap av en sortimentsbreddning i form av fotbollsskor.

I en separat presentation redogjorde New Waves Norgechef Tom Henriksen för tillväxtmöjligheterna i landet. New Waves totala årsomsättning i Norge, som i dag ligger på cirka 500 miljoner norska kronor, ska upp till 1 miljard norska kronor 2027. Varumärket Craft väntas stå för ungefär halva den tillväxtsresan, enligt Tom Henriksen som bland annat pekade på att satsningen inom Teamwear visar på ”en enorm” potential i Norge.   

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera