Annons

Opec skruvar på oljekranarna

Oljekartelen Opecs råoljeproduktion ökade med 24.000 fat om dagen till i snitt 33,64 miljoner fat om dagen i oktober. Det visar Opecs månadsrapport för november.

Bild:TT

I sin senaste månadsrapport lämnar Opec sin prognos över den globala oljeefterfrågan oförändrad på 94,4 miljoner fat om dagen. Efterfrågeprognosen för 2017 hyvlas ned ytterst marginellt till 95,55 miljoner fat om dagen från 95,56 miljoner fat i den föregående prognosen.

Bakom den marginella nedrevideringen lurar en svagare utveckling i Latinamerika och mellanöstern vilket dock kompenseras av högre efterfrågan än väntat från Europa och Stillahavsområdet.

När det kommer till efterfrågan på Opecs olja uppskattas den landa på 31,9 miljoner fat om dagen under 2016 för att sedan stiga till 32,7 miljoner fat om dagen under 2017. Bägge siffrorna motsvarar en upprevidering på 0,1 miljoner fat från den senaste prognosen.

På utbudssidan uppskattar Opec att det globala oljeutbudet steg med 0,97 miljoner fat till i snitt 96,32 miljoner fat om dagen i oktober.

Enligt andrahandskällor ökade Opecs råoljeproduktion med 24.000 fat om dagen till i snitt 33,64 miljoner fat om dagen i oktober.

Månadssiffrorna möttes av en gäspning på marknaden och när klockan passerade 13 hade spotpriset på Brentoljan backat med 0,9 procent till 45,3 dollar per fat medan WTI-oljan är ner 0,7 procent till 44 dollar per fat.

På Stockholmsbörsen backar Lundin Petroleum med 1,3 procent medan Black Pearl Resources är ner 2,9 procent och Africa Oil dansar strax söder om nollan. I andra änden av spektret hittar Enquest som stiger 3 procent medan Tethys Oil är upp 0,8 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Rederi AB DonsötankAnnons

Gröna tankfartyg ger enorm miljöbesparing

Med en historia som sträcker sig till början av 1900-talet är Donsötank ett rederi att räkna med. Familjeföretaget ligger i framkant i sin bransch inom hållbarhetsfrågor och satsar stort på två tillskott i flottan som på flera sätt revolutionerar tanksjöfart som den ser ut i dag. 

Hållbarhet är kanske inte den första associationen som väcks när det handlar om tankfartyg, men detta vill Rederi AB Donsötank ändra på. Under 2021 kommer företagets två nya hållbara tankfartyg levereras. Dessa har utrustats med den absolut senaste tekniken och spås halvera koldioxidutsläppen jämfört med tidigare fartyg i flottan.

– Vi jobbar otroligt mycket med att minska vår påverkan på miljön och vill ligga i framkant i dessa frågor. Det här projektet är en avgörande del i vår omställning, säger Ingvar Lorensson, vd för Rederi Donsötank, där ägarna tagit ett aktivt beslut att alla nyinvesteringar ska minska negativ påverkan på miljön och i största möjliga mån säkra hållbara transporter.

Grundtanken med fartygens design är minskad energiförbrukning. Motorn har utsetts till världens mest effektiva fyrtaktsmotor och går på gas. Detta minskar utsläppen av svavel- och kvävepartiklar markant, vilket även är bra ur arbetsmiljösynpunkt och ytterst viktigt enligt Donsötank. Motorn är även kompatibel för biogasdrift. 

Fartygen är elektrifierade och kommer att förses med en batterinstallation som fungerar precis som i en hybridbil. Vid motsjö behöver motorn accelerera för att kunna möta ”uppförsbackarna”, vilket normalt leder till ökad bränsleförbrukning. Med en hybridlösning jämnar batteriet ut dessa toppar. En annan utrustning som installeras ombord kommer att omvandla all spillvärme som bildas ombord till el. 

Tankfartygen kommer också vara utrustade med en anslutningsmöjlighet till landström, vilket innebär att utpumpningen av lasten med fartygets elektriska pumpar kan ske helt och hållet med ström från land. 

– Om vi jämför med våra befintliga fartyg som gör samma rutt räknar vi med en total koldioxidreduktion med 55 procent, vilket är jättemycket. Det är det bästa vi kan åstadkomma med dagens tillgängliga teknik. Vi tror att framtiden kommer innebära ännu större möjligheter, och då är vi villiga att satsa ytterligare, säger Ingvar Lorensson.

När de gröna tankfartygen lanseras tas rejält stora kliv i rederiets hundraåriga historia. Förhoppningen är att göra skillnad på riktigt, och förändra tanksjöfarten som den ser ut i dag.

Fakta om Rederi AB Donsötank

Familjeföretaget Rederi AB Donsötank äger och driver fem tankfartyg, och har cirka 120 medarbetare till sjöss och 11 på kontoret i Göteborgs skärgård. Företaget satsar stort på grön och social hållbarhet. Under 2021 levereras två nya tankfartyg som ligger i absoluta framkant. Vill du veta mer om Donsötank och deras hållbarhetssatsningar? Gå in på www.donsotank.se

Mer från Rederi AB Donsötank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rederi AB Donsötank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?