1515

Oönskade kackerlackor kostar – ”kräver en stor insats”

Problemen med kackerlackor i restauranger och köpcentrum fortsätter.

”Det här är ett bestående problem som kräver en stor insats av fastighetsägare”, säger Håkan Kjellberg på Anticimex.

2012 hade Kista galleria problem med kackerlackor, 2014 drabbades Skärholmen centrum och tre år senare Arlanda, Solna centrum och Mall of Scandinavia.

Senast i juli rapporterades det åter om kackerlackor i Kista galleria, även om handlare meddelar att situationen har blivit mycket bättre sedan gallerian bytte saneringsföretag, som gör fler kontroller och täpper till utrymmen.

”Det här är ett bestående problem som är jättejobbigt för alla involverade och kan påverka intäkterna negativt”, säger Håkan Kjellberg, skadedjursexpert på Anticimex.

Under de senaste fyra åren har antalet saneringar av kackerlackor ökat från 2 486 till 5 833 per år, enligt statistik från Trygg-Hansa och saneringsbolaget Nomor. Även Anticimex ser under en längre tidsperiod en ökning i antalet saneringar.

Om en restaurang får problem så är risken stor att fler drabbas och det är framför allt den tyska kackerlackan som trivs i kök och restauranger.

”Den största risken är nog obehaget och äckelfaktorn som uppstår när någon hittar en kackerlacka i maten. De kan även bära på sjukdomar och sprida bakterier”, säger Håkan Kjellberg.

Skadedjuren kommer oftast in med matleveranser, importvaror eller resväskor, men kan även bero på hygienbrister.

”Problemet går att lösa men kräver en stor insats från samtliga parter. Fastighetsägare, hyresgäster och saneringsbolag måste ha samma bild och toleransnivå om vad som måste göras.”

Han säger att problemet finns i hela Sverige, men vanligtvis drabbar storstäder värst och ställen med fler större gemensamma ytor.

”Stockholm har många stora gallerior och mattorg så det är inte konstigt att det sker där”, säger Håkan Kjellberg.

Vad kan fastighetsägare göra?

”De ska se till att underhålla byggnaden och ställa tydliga krav på att verksamhetsutövare i lokalerna ska ha skadedjursskydd. Numera kan man även jobba förebyggande genom att installera digitala övervakande system som larmar så fort kackerlackor upptäcks.”

Om man hittar kackerlackor måste man först göra en orsaksanalys och sedan slaviskt följa riktlinjerna för saneringen, säger Håkan Kjellberg.

”Se över städrutinerna. Mer städning och flera saneringar kan behövas. Det kan även vara bra att byta bekämpningsmedel för kackerlackor blir resistenta till slut.”


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?