Annons

Onlinebutiken vinnare när fysiska handeln tappar: ”Fantastisk utveckling”

Ur kris föds möjligheter. Det var ett genomgående budskap när Di Gasell arrangerade en tredje digital träff under onsdagen, för att stötta och inspirera Sveriges entreprenörer att ta sig igenom coronakrisen. 

Foto:Joey Abrait

Coronapandemin har på kort tid förändrat människors beteenden. Den fysiska handeln tappar, medan den digitala vinner mark. Det märker onlinebutiken NA-KD av.

”I mitten av mars var det lite stökigt, men sedan dess har vi haft en fantastisk utveckling. Det här gynnar oss som är digitala, särskilt eftersom vi inte säljer så mycket festkläder”, säger Jarno Vanhatapio grundare av NA-KD.

En oväntad coronaeffekt är också att bolaget, som sprängde miljardvallen i fjol, kommer att bli lönsamt tidigare än planerat. Bakom sig har Jarno Vanhatapio flera andra framgångsrika bolag. Att ha den erfarenheten med sig i det här läget har han haft nytta av. 

”Jag har varit i stabsläge i 17 år och är oerhört paranoid. Det är nog lite svårare att vara förstagångsentreprenör. Men man är aldrig så skärpt som när det är på liv och död, och alla som är med om det här nu kommer att bli bättre företagare.” 

Under onsdagens tredje digitala Gasellevent där temat var nästa steg med affärsutveckling och nya affärsmodeller, passade Jarno Vanhatapio också på att ge sin bild av de krispaket regeringen presenterat hittills.

”Det blev svenskt och mesigt. Jag tycker att man skulle ha satsat mer från början, som man gjort i andra länder. Man har inte förstått vad det är att vara företagare.” 

Hans råd till andra företagare i det här läget är att säkra kassaflödet och att inte bli handfallen. Att fatta aktiva beslut var också något som Pelle Tornell, grundare och programansvarig för Di ScaleUp, betonade.

”I kris är det lätt att man hamnar i ett defensivt tänkande och vill minimera risker. Det är en fara. Då har man inte tillgång till hela sin kapacitet som beslutsfattare och man bör försöka försätta sig och hela organisationen i ett möjlighetsorineterat tänkt i stället”, säger Pelle Tornell. 

Han nämnde också vikten av att inte bara ha ett kortsiktigt fokus, utan att som bolag sträva efter att se till det långa perspektivet. 

”När allt kullkastas och kunder börjar bete sig på annat sätt skapas också helt nya möjligheter.” 

Att, som företagare, se coronakrisen som ett vägskäl var också något som Aurore Belfrage, Senior Advisor AI Innovation of Sweden, var inne på.

”En existensiell kris, som covid-19 är, påminner oss om hur beroende vi är varandra. Det är många entreprenörer nu som funderar på vilket samhälle vill vi ha och hur kan vi bidra till det?”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?