1515
Annons

Online Brands Nordic förbättrar bruttomarginalen

Online Brands Nordic, som handlas på First North, ökade rörelsens intäkter med 12 procent till 6,1 miljoner kronor under första kvartalet 2018 (5,4).

Bruttomarginalen ökade till 46,7 procent (42,5%).

Ebitda-resultatet minskade till -0,9 miljoner kronor (-0,5)

"Rörelsens intäkter fortsätter att öka i takt med att nya förvärv av fysiska butiker tillkommer. Detta ger också en positiv inverkan på bruttomarginalen då e-handel i sin affärsmodell traditionellt har en lägre sådan", skriver bolaget.

Första kvartalet är säsongsmässigt bolagets svagaste. Försäljningen var dock svagare än förväntat under perioden vilket avspeglar sig i resultatet och likviditeten, skriver Online Brands.

Förhandlingar gällande ytterligare butiksförvärv förs med oförminskad intensitet, heter det vidare.

Bolaget presenterade för drygt ett år sedan en treårigstrategi som bland annat innebär att bolaget ska omsätta 100 miljoner kronor med god lönsamhet före 2020. 

"Byggstenarna för denna strategi är fler butiksförvärv som sammanräknat uppgår till 10-15 stycken, ökad satsning på välkända varumärken samt förlovning- och vigselsortimentet med unikt designade serier och försäljning av Hedbergs Guld & Silvers fastighet i Dalsjöfors", heter det.

Organisk tillväxt skall ske via e-handel och omnikanal, ökad marknadsföringsaktivitet, sortimentsexpansion samt förbättrad upplevelse på ny eller förbättrad e-handelssajt.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?