Annons

Omvärldens börsnedgångar syns inte i Sverige

Stockholmsbörsen skakade snabbt av sig omvärldsbörsens nedgångar på onsdagen. De större Europabörserna stod också för små nedgångar. Den nye Fed-chefen Jerome Powell gav på tisdagen en positiv bild av ekonomin som stärkte tron på fortsatta räntehöjningar i år vilket fick börserna i USA och Asien att sjunka.

Storbolagsindexet OMXS30 noterades vid 11.15-tiden 0,1 procent lägre till 1.586. Omsättningen nådde 3,6 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. 

Sektormässigt återfanns gruv- och metallbolag i botten efter sjunkande metallpriser. Boliden backade drygt 1 procent. Lundin Mining sjönk 0,7 procent.       

Fastighetssektorn var också en förlorarbransch på stigande marknadsräntor. Kungsleden och Castellum var båda ned 1 procent medan Wihlborgs tappade nära 3 procent. Bland bostadsutvecklare föll JM föll 1,6 procent vilket även Bonava gjorde. 

Föga överraskande gick det då något bättre för banksektorn i Europa, som steg något, i och med stigande marknadsräntor. För svensk del var utfallet dock blandat. Swedbank och SHB steg marginellt medan Nordea och SEB var ned något.      

En mängd småbolag har passat på att rapportera under den sista dagen för bolag med rakt räkenskapsår:

Global Gaming, verksamt inom nätspel och listat på First North sedan i höstas, redovisar kraftigt stigande intäkter samt rörelsevinst. Aktien steg 7,5 procent.

Scout Gaming, verksamt inom "daily fantasy sports", står dock för växande förluster och sjunkande intäkter. Aktien backade 1 procent.

Anoto tappade över 15 procent efter rejält sjunkande omsättning och fortsatta förluster.  

Sas rekylerade nästan 4 procent efter tisdagens rapportuppgång på närmare 10 procent.    

Båtmotortillverkaren Cimco Marine redovisade en tilltagande förlust. Aktien sjönk nästan 3 procent.

På handelsdebutfronten började BBS handlas på First North medan Optimobile debuterar på Aktietorget. BBS handlas kring 40 kronor medan Optimobile handlas kring 3,70 kronor.

Bland rekommendationer märks:

Citi har sänkt sin rekommendation för H&M till sälj från neutral. HM-aktien tappade 0,7 procent. 

Pareto har höjt sin rekommendation för Billerud Korsnäs till köp från behåll. Aktien steg 1 procent. 

Autoliv tappade 1,2 procent. Société Générale har sänkt sin rekommendation till sälj.   

På makrofronten väntas främst:

- USA: BNP (prel) 4 kv kl 14.30

- USA: industri-PMI Chicago februari kl 15.45

- USA: kontrakterade husköp januari kl 16.00

- USA: oljelager (DOE), veckostatistik kl 16.30


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?