Annons

Omröstning bromsar Kinas makt – örike väljer att tillhöra Frankrike

HONGKONG. Kina har successivt ökat sitt inflytande bland mindre länder i Stillahavsregionen, men mötte ett bakslag på söndagen.

Nya Kaledonien, ett litet örike öster om Australien, röstade nej till självständighet för att i stället fortsätta ha ekonomiskt och militärt stöd av Frankrike.

En vallokal i Noumea, Nya Kaledonien, på söndagen.
En vallokal i Noumea, Nya Kaledonien, på söndagen.Foto:Mathurin Derel

Frankrikes president Emmanuel Macron kunde dra en lättnadens suck efter att en majoritet, 53 procent, av de röstberättigade på öriket Nya Kaledonien valde att stanna under fransk flagg.

”Väljarna har sagt sitt. De bekräftade sin önskan Nya Kaledonien förblir en del av Frankrike. Som statschef välkomnar jag med en djup tacksamhet denna uppvisning av förtroende för republiken ”, sa Emmanuel Macron i ett tv-uttalande.

Men valet att förbi franskt var inte bara ett resultat av förtroende för Paris, utan en oro för alternativet. Kinas skugga har konstant vilat över valet, enligt bedömare som Di har talat med.

Nya Kaledonien erhåller årligen bidrag på motsvarande 13 miljarder kronor från Frankrike, motsvarande 15 procent av territoriets BNP, vilket skulle försvinna om territoriet blev självständigt. Territoriet är också beroende av Frankrike för militärt försvar.

Men det är Kina som är örikets största handelspartner. Exporten till Kina uppgick motsvarande 9 miljarder kronor 2018, mer än till alla andra länder sammanlagt. 

Nya Kaledonien sitter på världens fjärde största tillgång av nickel, som dominerar territoriets export. Nickel används bland annat för att tillverka rostfritt stål.

”Det finns en legitim och allvarlig oro kring de ekonomiska konsekvenserna att rösta för självständighet”, säger Anna Powles, forskare vid the Centre for Defence and Security Studies vid Massey University i New Zealand, till Di.

”Utan Frankrikes bidrag hade Nya Kaledonien tvingats finna en alternativa partner, och Kina vore den naturliga partnern.”

Kina har successivt ökat sitt inflytande i Stillahavsregionen. Supportrar av lägret att förbli franskt har varnat att Nya Kaledonien skulle bli som en ”kinesisk provins” om de bröt med Paris.

Nya Kaledonien är ett geopolitiskt känsligt territorium. Frankrikes president Emmanuel Macron är i samtal om att skapa en allians med Australien och Indien i regionen – något som Kina inte tycker om. 

Kina skulle också kunna använda ökat inflytande över Nya Kaledonien som medel i dispyten kring omtvistade vatten i Sydkinesiska sjön, enligt bedömare.

”Den geopolitiska konkurrensen mellan främst USA och Australien [å ena sidan] och Kina [å andra] har absolut ökat i Stillahavsområdet”, säger Anna Powles.

Emmanuel Macron har tidigare varnat för att Kina ”bygger ut sitt herravälde steg för steg, ett herravälde som kommer att inskränka våra friheter och möjligheter” i Stilla havet.

Peking har samtidigt ökat pressen på Stillahavsöarna att bryta diplomatiska relationer med Taiwan, vilket både Salomonöarna och Kiribati gjorde förra året. Kina är i dag den näst största bidragsgivaren till regionen efter Australien, enligt tankesmedjan Lowy Institute.

Söndagens val var den andra av tre utlovade folkomröstningar. Det förra genomfördes 2018 och 57 procent valde då att förbi franskt. Den främsta anledningen att bryta sig loss har varit för att kunna skapa och stärka en nationell identitet bland ursprungsbefolkningen. Nya Kaledonien har varit fransk koloni sedan 1853.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera