1515

Ombyggnationen av Stureplan bromsas – tas upp i Mark- och miljööverdomstolen

Den omdebatterade ombyggnationen av Stureplan bromsas. Ärendet kommer att tas upp i Mark- och miljööverdomstolen, som på fredagen gav prövningstillstånd.

Foto:Joey Abrait

Ombyggnaden av Sturekvarteren har varit omdiskuterade i flera år. Sommaren 2019 presenterades den färskaste planen som bland annat består av att Marmorhallarna och Sturegallerian rusas upp.

Planen innehåller också ett antal rivningar i området, bland annat av ett parkeringshus och en byggnad på Humlegårdsgatan, vilket har kritiserats från flera håll. Stadsbyggnadskontoret har å sin sida hävdat att rivningarna öppnar upp kvarteret och att byggnaderna som tas bort inte har något kulturhistoriskt värde.

I januari 2020 klubbade kommunfullmäktige igenom byggplanerna efter att stadsbyggnadsnämnden sagt ja till förslaget några månader tidigare.

Planerna togs dock till domstol. I december förra året gick mark- och miljödomstolen på stadens linje. Men det beslutet överklagades till ytterligare en instans, Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt, som på fredagen gav prövningstillstånd. Det innebär att ärendet kommer att prövas i domstol på nytt.

Flera verksamheter kring Stureplan påverkas av de pågående ombyggnationerna. Di har rapporterat om den anrika bokhandeln Hedengrens som efter 124 år tvingas flytta till en ny adress med anledning av omgörningen.

”Det finns inte ett bättre läge i hela Sverige än Stureplan 4 med tre stora skyltfönster. På så sätt är det här ett nedköp”, säger Nicklas Björkholm, som äger Hedengrens tillsammans med sin fru Anna-Lena Björkholm.


Innehåll från AdyenAnnons

Ett år med restriktioner – en flexibel kundresa blev nyckeln till framgång

Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

För över ett år sedan infördes de första restriktionerna i Sverige, vilket medförde stora konsekvenser för handeln. Begreppet unified commerce har under den här perioden blivit alltmer aktuellt och var under 2020 en av framgångsfaktorerna för att möta de förändrade kundbeteendena för flera företag, menar Tobias Lindh på betalteknikbolaget Adyen.

Enligt Adyens Retailbarometer från 2020 hade företag som kopplat samman sina försäljningskanaler lyckats hantera pandemin bäst. Med all betalningsdata samlad i ett system – även kallat unified commerce – möjliggjordes en enhetlig och flexibel kundupplevelse, oavsett om köpet skedde online eller i den fysiska butiken.

Få reda på hur er verksamhet kan förbättra kundupplevelsen med Adyens Retailquiz  

Genom en smidigare teknisk infrastruktur, med en bättre överblick av data, kunde företagen också enklare förutspå och hantera kundernas skiftande efterfrågan. Med sammanlänkade kanaler tillgängliggjordes mer detaljerade insikter som i slutändan ledde till en ökad kundlojalitet – något många omnikanaltjänster saknar idag då de hanterar olika kanaler som separata dataflöden.

– E-handeln har varit på framfart under en längre tid, men under året som gått har den accelererat och vi såg en ökad vana bland svenska konsumenter att beställa hem varor direkt till dörren. En välfungerande teknisk infrastruktur var avgörande för den enorma omställning och logistik det krävt. På vår plattform kunde vi se att unified commerce blev en förutsättning för att lyckas skapa en personaliserad och sömlös upplevelse och den här typen av effektiviseringar kommer att vara nödvändiga för att möta kundbehoven i framtiden, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

Nya betaltekniker kommer att vara centrala vid återöppningen

Även om många företag fortfarande fokuserar på e-handeln visar Retailbarometern att majoriteten av svenska konsumenter föredrar att handla i fysiska butiker. Dessutom omfattar kundernas ökade efterfrågan på bättre betalteknik alla kanaler, vilket deras beteenden också vittar om.

– När vi börjar se lättade restriktioner och fler kunder letar sig tillbaka till de fysiska butikerna är det vissa förändringar handlare bör vara extra uppmärksamma på. En av dem är skiftet i föredragna betalningsmetoder och majoriteten av svenskarna handlar nu med kontaktlösa betalningar i fysiska butiker. Dessutom börjar mobila plånböcker som Apple Pay och Google Pay få fäste. Att erbjuda den här typen av betalningssätt är viktigt för att förbättra köpupplevelsen, undvika onödig kontakt och minimera risken för långa köer, fortsätter Tobias Lindh.

Få reda på hur er verksamhet kan förbättra kundupplevelsen med Adyens Retailquiz  

Om Adyen:

Adyen är betalteknikbolaget bakom många av världens ledande företag. Adyen är den enda plattformen företag behöver för att ta betalt på nätet, i app och i butik på global och lokal nivå. Plattformen samlar världens ledande betalsätt och möjliggör för handlare att nå nya kunder, varje dag. Bolaget grundades 2006 i Amsterdam och idag finns de med över 20+ kontor världen över och 1 500 anställda. Bland kunderna hittar man Spotify, H&M, Electrolux, Åhléns och Telia Company. 

Läs mer om Adyen här.

 

Mer från Adyen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adyen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?