1515

Om oss

Foto:Joey Abrait

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen, veckomagasinet Di Weekend och kvartalsmagasinet Di Dimension.  

På di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.

Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution samt hr.

DEN ROSA TIDNINGEN 

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 328.000 läsare per dag (Orvesto Konsument 2017:1). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling.

DI.SE 

Di.se lanserades 1994 och är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt med cirka 700.000 unika besökare varje vecka på desktop och drygt 500.000 via mobilen. di.se är en av landets största mediesajter totalt sett.

Di.se är flerfaldigt prisbelönt. I juni 2019 utsågs sajten för nittonde året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer. Och varje dag publiceras färska börsanalyser och nyhetskommentarer.

Under 2015 och 2016 började di.se att ta betalat för sina artiklar. Detta har inneburit att analyser och ett större antal nyhetsartiklar publiceras innan papperstidningen går i tryck och kan läsas av inloggade prenumeranter.

Sedan 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di TV publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

2015 lanserades Di Digital med fokus på technyheter. 

DI WEEKEND 

Di Weekend är Dagens industris helgmagasin. Tidningen kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Här kan du läsa intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och personliga berättelser. Varje vecka skriver vi om nya bilar och trender inom bilbranschen.

Vi bevakar nyheterna i vinvärlden och väljer ut guldkornen. Di Weekends erfarna och uppskattade Krogguide uppdateras varje vecka med nya restaurangrecensioner. Här kan du också läsa hotelltester och ta del av Jan Gradvalls guide till samtidens bästa musik, film, teater och litteratur.

Bland de områden som vi regelbundet bevakar finns bland annat mode, underhållning, design, psykologi och hälsa, innovation och forskning.

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag 291​.000 läsare, varav knappt 40% är kvinnor (Orvesto Konsument 2017:1).

Tidningen utkommer med 48 nummer per år, även under sommaren.

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

Här hittar du allt om Di Gasell! 

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

Vill du veta mer om Di Konferens? Klicka här! 

Dagens industri är en del av Di-gruppen. Där ingår även varumärkena Dagens Medicin, Fastighetsnytt, Tidningen Byggindustrin, Aktuell Hållbarhet, Dagens Media, Resumé, Medievärlden, Veckans Affärer, Privata Affärer och Dagens Samhälle. Sedan April 2019 är Di:s chefredaktör Peter Fellman även affärschef för hela Di-gruppen. 


Innehåll från ColumbusAnnons

Digitaliseringen driver effektivisering, transformation och automatisering

Den ökande digitalisering som pandemin medfört har påverkat företagens verksamhet med ökad konkurrens som följd och ett ökat krav på effektivisering. Här finns stora vinster att hämta för de som lyckas med sin transformering och automatisering, vinster som möjliggör att verksamheten kan förändras eller växa till något större och att företaget står bättre redo för framtiden. 

– Vi ser en stor effekt av att de förväntningar vi har som privatpersoner på digitalisering nu följer med in i våra yrkesroller på ett helt annat sätt än tidigare. Det blir ett större fokus på en förbättrad kundupplevelse och för att lyckas behöver allt hänga ihop från supply chain till levererad vara, säger Andreas Olldén, global chef för Digital Commerce, Columbus.

Automation ger ökad skalbarhet

Det blir allt viktigare med digital transformation i de bakomliggande produktions- och affärsprocesserna och en stor fördel med automatiserade processer är bland annat ökad skalbarhet. 

– Vi har bland annat hjälpt ett snabbväxande företag i livsmedelsbranschen med näst intill nyckelfärdiga automatiserade flöden som de enkelt kan skala upp när de växer. Så när de nu bygger  nya fabriker globalt, kan de ta de automatiserade lösningarna rakt av från fabrik till fabrik, så att nya medarbetare bara kan kliva rakt in, utbildas i lösningen och sedan sätta igång direkt, Mia Strömland, Head of Consultancy  Microsoft Dynamics 365, Columbus. 

Samtidigt som digitalisering, automatisering och AI-stöd skapar stora möjligheter, gäller det att se till att de förändringar man vill göra verkligen implementeras i verksamheten på bästa sätt. 

– Här tycker jag att vi på Columbus är unika i och med att vi verkligen följer med kunden hela vägen, från rådgivning och strategiarbete kring våra kunders affärsmodell till att ta ansvar för implementering och vidareutveckling av en lösning. Vi följer kunden i deras fortsatta digitaliseringsresa. Vi lämnar dem inte halvvägs, berättar Mia Strömland.

Stor förståelse för kundens affärsverksamhet

Columbus kunder återfinns i branscher som food & beverage, manufacturing, rental & lease, distribution och retail. 

– Vi jobbar nära våra kunder och många har vi samarbetat med från att de har varit små företag till flera miljarder i omsättning, som XXL, Jollyroom och Oatly. Det tycker jag ger oss en legitimitet på att vårt sätt att arbeta fungerar. Vi hjälper våra kunder oavsett i vilken digitaliseringsfas de befinner sig i, oavsett var inom företaget det sker, förklarar Andreas. 

För att lyckas med kundernas digitaliseringsresa satsar Columbus mycket på att bygga upp en bred kompetens inom företaget. 

– Vi följer våra kunders livscykel och har en djup expertis inom alla delar av verksamheten. Jag tror att vårt vinnande koncept är att vi har en så stor och djup branschkompetens, det skapar en större förståelse för våra kunders affärsverksamhet, fortsätter Andreas Olldén. 

– Och att vi tar hand om våra medarbetare så att de känner sig trygga och utvecklas, inflikar Mia Strömland, för det är genom våra medarbetares utveckling och uppbyggda kompetens som vi bäst kan utveckla våra kunder. 

Om Columbus Group

Vi är ett IT-konsultbolag med fler än 2000 medarbetare runt om i världen. Det vi gör allra bäst är strategi och utveckling, implementering och underhåll av digitala affärslösningar. Vår uppgift är att guida dig i din digitala transformation så att ditt företag kan fortsätta att vara framgångsrikt en lång tid framöver.

Vill du veta mer om hur Columbus arbetar med digital transformation? Besök vår hemsida. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Columbus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?