1515

Om oss

Foto:Joey Abrait

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen, veckomagasinet Di Weekend och kvartalsmagasinet Di Dimension.  

På di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.

Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution samt hr.

DEN ROSA TIDNINGEN 

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 328.000 läsare per dag (Orvesto Konsument 2017:1). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling.

DI.SE 

Di.se lanserades 1994 och är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt med cirka 700.000 unika besökare varje vecka på desktop och drygt 500.000 via mobilen. di.se är en av landets största mediesajter totalt sett.

Di.se är flerfaldigt prisbelönt. I juni 2019 utsågs sajten för nittonde året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer. Och varje dag publiceras färska börsanalyser och nyhetskommentarer.

Under 2015 och 2016 började di.se att ta betalat för sina artiklar. Detta har inneburit att analyser och ett större antal nyhetsartiklar publiceras innan papperstidningen går i tryck och kan läsas av inloggade prenumeranter.

Sedan 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di TV publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

2015 lanserades Di Digital med fokus på technyheter. 

DI WEEKEND 

Di Weekend är Dagens industris helgmagasin. Tidningen kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Här kan du läsa intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och personliga berättelser. Varje vecka skriver vi om nya bilar och trender inom bilbranschen.

Vi bevakar nyheterna i vinvärlden och väljer ut guldkornen. Di Weekends erfarna och uppskattade Krogguide uppdateras varje vecka med nya restaurangrecensioner. Här kan du också läsa hotelltester och ta del av Jan Gradvalls guide till samtidens bästa musik, film, teater och litteratur.

Bland de områden som vi regelbundet bevakar finns bland annat mode, underhållning, design, psykologi och hälsa, innovation och forskning.

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag 291​.000 läsare, varav knappt 40% är kvinnor (Orvesto Konsument 2017:1).

Tidningen utkommer med 48 nummer per år, även under sommaren.

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

Här hittar du allt om Di Gasell! 

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

Vill du veta mer om Di Konferens? Klicka här! 

Dagens industri är en del av Di-gruppen. Där ingår även varumärkena Dagens Medicin, Fastighetsnytt, Tidningen Byggindustrin, Aktuell Hållbarhet, Dagens Media, Resumé, Medievärlden, Veckans Affärer, Privata Affärer och Dagens Samhälle. Sedan April 2019 är Di:s chefredaktör Peter Fellman även affärschef för hela Di-gruppen. 


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?