Annons

Om oss

Foto:Joey Abrait

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen och veckomagasinet Di Weekend.  

På di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.

Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution samt hr.

DEN ROSA TIDNINGEN 

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 288.000 läsare per dag (Orvesto Konsument 2021:2). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling.

DI.SE 

Di.se lanserades 1994 och är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt med cirka 700.000 unika besökare varje vecka på desktop och drygt 500.000 via mobilen. di.se är en av landets största mediesajter totalt sett.

Di.se är flerfaldigt prisbelönt. I juni 2019 utsågs sajten för nittonde året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer. Och varje dag publiceras färska börsanalyser och nyhetskommentarer.

Under 2015 och 2016 började di.se att ta betalt för sina artiklar. Detta har inneburit att analyser och ett större antal nyhetsartiklar publiceras innan papperstidningen går i tryck och kan läsas av inloggade prenumeranter.

Sedan 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di TV publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

2015 lanserades Di Digital med fokus på technyheter. 

DI WEEKEND 

Di Weekend är Dagens industris helgmagasin. Tidningen kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Här kan du läsa intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och personliga berättelser. Varje vecka skriver vi om nya bilar och trender inom bilbranschen.

Vi bevakar nyheterna i vinvärlden och väljer ut guldkornen. Di Weekends erfarna och uppskattade Krogguide uppdateras varje vecka med nya restaurangrecensioner. Här kan du också läsa hotelltester och ta del av Jan Gradvalls guide till samtidens bästa musik, film, teater och litteratur.

Bland de områden som vi regelbundet bevakar finns bland annat mode, underhållning, design, psykologi och hälsa, innovation och forskning.

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag 261​.000 läsare, varav knappt 40% är kvinnor (Orvesto Konsument 2021:2).

Tidningen utkommer med 48 nummer per år, även under sommaren.

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

Här hittar du allt om Di Gasell! 

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

Vill du veta mer om Di Konferens? Klicka här! 

Dagens industri är en del av Di-gruppen. Där ingår även varumärkena Dagens Medicin, Fastighetsnytt, Tidningen Byggindustrin, Aktuell Hållbarhet, Dagens Media, Resumé, Medievärlden, Privata Affärer, Dagligvarunytt och Dagens Samhälle. Sedan april 2019 är Di:s chefredaktör Peter Fellman även affärschef för hela Di-gruppen. 

Innehåll från EKNAnnons

Så gör du en perfekt låneansökan – enligt banken

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.
Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.

I tuffa tider behöver företag ofta extra finansiering – samtidigt kan det vara svårare att få lån. Men du kan förbättra dina chanser att få finansieringen som ditt företag behöver. Här ger Fredrik Josefsson från SEB sina fyra tips för hur du ska förbereda din låneansökan och ditt möte med banken.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din exportaffär

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB. Som initiativtagare till SEB:s tillväxthub Greenhouse har han sett 5 000 svenska företag växa och han vet därför vilken roll extern finansiering spelar i företagens utveckling. Men hur säkrar man som företagare den så viktiga finansieringen från banken? Fredrik Josefsson säger att den enskilt viktigaste faktorn för huruvida ett lån beviljas – oavsett marknadsklimat – är återbetalningsförmågan.

– Att vi ser att lånet kan betalas tillbaka är det som fäller avgörandet. Det gäller oavsett det allmänna marknadsläget, men i oroliga tider som dessa är det ännu viktigare.

För att visa på god återbetalningsförmåga gäller det att noga förbereda er låneansökan och mötet med banken. Här är Fredrik Josefssons fyra tips för hur du får banken att säga ja.

1. Räkna, resonera och prognosticera

Att visa på starka finanser är viktigt i mötet med banken. I det ingår att kunna resonera kring frågor som hur stabil er bransch eller verksamhet är i oroliga tider, hur trygg företagets kundbas är och hur kundernas köpbeteende kan påverkas av stigande priser. Visa detta i olika prognoser.

– Kassaflöden, balansräkning, orderingång, tillväxt – det finns en rad prognoser som banken vill se när vi tittar på en låneansökan. Vill du imponera på oss är mitt tips att ta höjd för olika händelseutvecklingar. Visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik Josefsson.

2. Visa på kostnadskontroll

Enligt Fredrik Josefsson är det viktigt att kommunicera att företaget förstår det nuvarande marknadsläget. Just nu är det synonymt med att visa på god kostnadskontroll.

– Vi vill gärna se att det finns flexibilitet och att ni har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Även här är det bra att presentera olika scenarier. Vad händer till exempel med era marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har ni då? Kan ni till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka era fasta kostnader så är det bra att lyfta.

3. Minska finansieringsbehovet och bankens risk

Genom olika metoder kan företag minska både sina finansieringsbehov och den risk som banken tar på sig när den lånar ut pengar till företaget. Båda åtgärderna gör det lättare att få finansieringen i hamn.

För att minska ert finansieringsbehov kan ni exempelvis försöka sänka era kostnader eller öka användningen av förskottsbetalningar inom verksamheten. För att minska bankens risk kan ni ta in en aktör som Exportkreditnämnden, EKN, i en affär som har koppling till export.

– Eftersom EKN kan dela risk med oss på banken så gör deras medverkan det lättare för oss att säga ja. Dessutom är ett samarbete med EKN ännu ett tecken på att företaget verkligen tänker till och har kontroll på situationen, säger Fredrik Josefsson.

4. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare

Inte alla företag ser bankens företagsrådgivare som en faktisk rådgivare, och det kan vara en miss i sig. Bankens rådgivning innebär en fördjupad kontakt som ger företaget värdefulla insikter om banken och vice versa.

– Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu. Dialogen är viktig för att vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan verkligen göra skillnad. I vår rådgivning kan vi också hantera saker som vi själva vet är viktiga för banken när det kommer till finansiering, säger Fredrik Josefsson.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera