1515
Annons

”Om man flyttar ut för mycket verksamhet tappar man marknadens förtroende"

Olof Stenhammar, grundaren av OMX, tror inte att börsens vitala delar lämnar Stockholm men höjer ändå ett varningens finger.

 ”Om man flyttar ut för mycket verksamhet tappar man marknadens förtroende”, säger han.

Bild:Jack Mikrut

Han pekar på att det säkerligen finns kostnadsfördelar med att flytta vissa tjänster till Baltikum.

”Det är alltid tråkigt när verksamheter flyttar från Sverige men vi måste titta på varför det händer. Det är inte några dumhuvuden som sitter och driver det här utan de är rationella. Något är bättre någon annanstans och det är mer kostnadseffektivt”, säger Olof Stenhammar.

Men att för mycket av Stockholmsbörsens verksamhet skulle flytta utomlands, det tror han inte.

”Själva börsen tror jag blir kvar i Stockholm då kontakten med marknaden är det viktigaste för en börs. Rent legalt är börsen också en institution som står under Finansinspektionens tillsyn”, säger han.

Nasdaq är ett börsnoterat bolag i USA. Kan det finnas en motsättning mellan vad som är bäst för deras aktieägare och vad som är bäst för börsens infrastruktur i Sverige?
”Nej, det tror jag inte. Nasdaq är ett vinstdrivande bolag med många olika delar och de måste göra det som är bäst för bolagets olika delar. Jag tror att man försöker se till att varje marknad får den organisation och närvaro som marknaden förtjänar. Annars tappar ju marknaden förtroendet”, säger Olof Stenhammar.

Finansmannen Sven Hagströmer, storägare i investmentbolaget Creades, säger att Nasdaq inte skiljer sig från andra bolag.

"Det är normal kostnadskontroll skulle jag tro", säger han.

"Men börjar de flytta marknadsövervakningen utomlands, då kan jag börja få lite högre blodtryck", tillägger han.

Sven Hagströmer påpekar att om Nasdaq skulle missköta sig och tappa marknadens förtroende öppnar det möjligheter för konkurrenter.

"Det har startats konkurrerande marknader tidigare och om den nuvarande marknaden inte skulle fungera så är det inte så svårt att starta upp en konkurrent", säger Sven Hagströmer.

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera