

Klädjätten H&M plockar bort en modell av barnstrumpor med Lego-motiv. Kunder har kritiserat strumporna då de anser att man kan utläsa "Allah" i bilden.
"Helt och hållet en tillfällighet", säger Petra Buchinger, presskontakt på H&M.
Efter kritiken mot reklamen för en barntröja med texten "Coolest monkey in the jungle" har nu H&M HM B +0,05% Dagens utveckling skapat nytt missnöje – med ett par strumpor.
Motivet på strumporna är en Lego-figur som borrar i marken. I en video på Facebook FB +2,89% Dagens utveckling kritiserar en man bolaget då han anser att strecken som illustrerar att borren studsar skriver ut "Allah" på arabiska på strumporna, om man ser motivet upp och ned.
Som konsekvens har H&M tagit bort strumporna ur sitt sortiment.
"Trycket på strumpan föreställer en Lego-figur och att det skulle likna ett tecken för något annat är helt och hållet en tillfällighet. Men eftersom kunder har reagerat har vi valt att plocka bort strumporna", säger Petra Buchinger, presskontakt på H&M.
Hon tillägger att H&M hela tiden ser över sitt sortiment, och att man strävar efter att kunna erbjuda produkter som de tror att kunderna kommer att uppskatta.
"Vi har tagit lärdom av händelsen med tröjan och har förstärkt våra interna rutiner ytterligare", konstaterar Petra Buchinger.