1515
Annons

Olof Lundh: Låt publiken göra jobbet

Svenska Hockeyligan, SHL, har kommit en tredjedel in i säsongen som består av 52 omgångar. Rubrikerna har delvis handlat om en pågående publikkris och man har pekat på en del tomma läktare i samband med matcherna och få utsålda arenor – trots att det brukar finnas ett sug i starten.

Trenden pekar dessutom nedåt. I våras redovisade SHL ett publiksnitt på 5.707, det sämsta på 14 år, och 11 av 14 SHL-lag redovisade minussiffror för säsongen. Årets säsong har ännu så länge ett ännu lägre snitt, cirka 5.500 per match.

Är det kris? Ja, det beror givetvis på vem man frågar. I en tid när det förvisso är ganska dyrt att följa alla matcher i SHL är det ändå fantastiskt bekvämt för den hockeyintresserade att kunna se rubbet på valfri skärm hemifrån.

Samtidigt har klubbarna höjt standarden på arenorna och dagens lite mer kräsna kan få sina krav tillgodosedda.

Ser man det i perspektivet att SHL genom åren har ökat på serien med fler matcher, gjort slutspelet både längre och med fler lag och dessutom gjort det svårare att falla ur högsta serien alternativt ta sig upp så är det trots allt imponerande publiksiffror.

Man konkurrerar om folks tid med all ny teknik som ger ett rikt utbud av tjänster som slukar många timmar.

Hockeyn gör det inte direkt lätt för sig genom att SHL-matcher varvas med både relativt nystartade Champions Hockey League och dessutom träningsmatcher för Tre Kronor, som alla tv-sänds.

Hur ska man som hockeyintresserad välja? Det är en röra som inte den stora konkurrenten fotboll har, även om det finns kannibalism även på den sidan.

Allsvenskan har genom åren experimenterat med både slutspel och mästerskapsserier, men det var misslyckanden som inte har gett något drag – snarare tvärtom. Vad som satte fart på allsvenskans publikutveckling är svårt att slå fast men viktiga faktorer är en en rak serie, en växande ultraskultur och en publik som har gett sig själv kraft genom att matcherna har fått en mäktig inramning.

SHL-bossen Jörgen Lindgren var tidigare i höst inne på att klubbarna måste bli bättre på att dra folk till matcherna och att man på NHL-vis ska försöka att fylla upplevelsen med mer än hockey.

Efter att ha sett ett rejält antal matcher med New York Rangers under mina år som korrespondent i New York tycker jag inte att NHL är något att sukta efter. Folk där kommer mitt i första perioden, käkar under andra och kan gå trots dramatik i tredje.

Så fler Kiss Cams, evenemang och annat som inte har med hockey att göra löser inte problemet.

En stor faktor är priset för att gå på hockey, och man måste givetvis jobba med det för att få fler intresserade.

Svenska Fotbollförbundet fick lära sig den hårda vägen, och drog för ett år sedan bara 21.000 till ett VM-kval.

I höst sålde de ut mötet med Luxemburg och även om snittintäkten är betydligt lägre är en match med fullsatta läktare bättre reklam.

SHL har precis som alla andra ligor och förbund gjort allt för att maximera sina tv-intäkter. Följden blir att tv-bolagen som köper gör allt för att maximera sin affär för att kunna räkna hem den. Det slår direkt mot publiktillströmningen när allt går att se.

SHL får kanske inse att en del av tv-pengarna måste gå till att subventionera för publiken och fansen. Att de är viktiga för SHL-klubben och i förlängningen även för affären.

I spanska La Liga bötfäller man klubbar som har för dåligt med publik på läktarna, men det vore bättre att jobba med morot mot publiken och sänka priserna.

Riktigt levande läktare på hockeyarenor runt om i Sverige säljer SHL mycket bättre än ytterligare en Kiss Cam eller något krystat evenemang. Då kanske till och med de som följer matcherna via en skärm blir sugna på att ta sig till läktarna där det är fullt drag.


Innehåll från Sluta GrävAnnons

Så driver markskruven från Sluta Gräv på hållbarhetsarbetet inom bygg- och energisektorn

Markskruvar kan ofta ersätta betongplintar och betongfundament inom byggsektorn. Resultatet är kraftigt minskade utsläpp av koldioxid genom en byggnads livscykel.

– Det här är en teknik som är disruptiv och som helt kommer att förändra synen på hur vi bygger hus och andra konstruktioner, säger Richard Alm, vd på företaget Sluta Gräv.

Solcellsparker har nu börjat uppföras med markskruv som fundament för att ytterligare öka hållbarheten i projektet.

Cirka 40 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från byggnader, varav 80 procent kommer från själva byggtillfället. Behovet av ett markfundament som bidrar till minskad klimatpåverkan vid byggnation av exempelvis bullerplank, solcellsanläggningar på mark, Attefallshus och trädäck är därför stort.

Företaget Sluta Gräv har utvecklat en teknik där stora skruvar kan ersätta betongplintarna till en grund, genom att skruvas ner på tillräckligt stort djup. Ovanpå skruvarna byggs konstruktionen.

Förutom att hållfastheten och stabiliteten blir större, krävs betydligt mindre naturresurser och energi, samtidigt som det går mycket fortare och allt detta till ett betydligt lägre pris.

– Det här är ett teknikskifte. Vi brukar jämföra med hur man tidigare spikade gipsskivor och altantrall men nu istället skruvar dessa. Man har grävt plintar sedan stenåldern och nu finns en ny teknik som är bättre och billigare, säger Richard Alm.

En markskruv sänker koldioxidutsläppen med 60 procent i jämförelse med en betongplint.

Skruven från Sluta Gräv är gjord av stål

Själva skruven är tillverkad av vanligt, galvaniserat stål och finns i olika modeller beroende på vad de skall användas till samt vilka jordförhållanden som råder.

Skruven kan återanvändas flera gånger, till exempel när man river ett hus. Den dag skruven blir för sliten kan metallen återvinnas.

– Det är ett enormt steg jämfört med betongplintar. Cement återanvänds inte. Varje gång man ska bygga nytt på betongplintar, måste man ta till nya resurser från ett kalkbrott till cementen för att skapa betongen. Då är det mycket mer hållbart att använda våra markskruvar, säger han.

Utbyggnaden av förnyelsebara energikällor i Sverige går nu snabbt, bland annat i form av solcellsparker som uppförs på stora landarealer.

– Vi jobbar väldigt mycket med solcellsparker genom flera av de största svenska solcellsföretagen. För detta ändamål är markskruven idealisk då den bidrar till ökad hållbarhet och minskade utsläpp och minskad resursallokering för hela projektet, säger Richard Alm.

Om 10–15 år spår Sluta Gräv att markskruven är en ursprungsprodukt. Den

har en tydlig hållbar miljöprofil, hög skalbarhet och möter byggmarknadens, och privatpersonens, högt ställda krav på en produkt som bidrar till ökad produktivitet, är kostnadseffektiv och hållbar.

Elisabeth Lodin är PR & Kommunikationsansvarig på Sluta Gräv.

– Vi ser en byggbransch som är inne i ett stort paradigmskifte där byggföretag, om de inte har en miljöklassificerad produkt, blir bortsållade på en gång i en upphandling. Därför är det viktigt att alla aktörer tar ansvar och ställer om till ett mer hållbart och miljömässigt byggande. Vår markskruv är en del av det, avslutar hon.

Om Sluta Gräv
Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruv är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt.

Företaget är baserat i Helsingborg, och har 130 partners som är auktoriserade montörer av Sluta Grävs markskruv.

Läs mer på www.slutagrav.se

Mer från Sluta Gräv

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sluta Gräv och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?