1515

Olof Lundh: Fotbolls-VM riskerar att överkommersialiseras

GELENDZIK. Flaggorna finns överallt i den lilla badorten vid Svarta havet. Både svenska och ryska. Precis som banderollerna och installationerna som på olika vis signalerar Russia 2018 och att Sverige är en del av det. Det är i Gelendzjik som den svenska VM-truppen befinner sig mellan matcherna och det är som ett ryskt Båstad.

Albin Ekdal under svenska fotbollslandslagets pressträff i Båstad, under träningslägret inför fotbolls-VM.
Albin Ekdal under svenska fotbollslandslagets pressträff i Båstad, under träningslägret inför fotbolls-VM.Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Att det är stort för staden med 50 000 invånare att vara värd för Sverige visade sig under tisdagen då borgmästaren Victor Khrestin tog sig till den svenska träningen och gratulerade förbundskapten Janne Andersson till segern. Khrestin var både nöjd och stolt över att staden ordnat saker som Sverige saknat som parasoll och en tunna för isbad för spelarna. Både under dagarna och på kvällarna går matcherna från VM varma på olika skärmar i restaurangerna längs med strandpromenaden.

I Gelendzjik tar dock inte ölen slut, men i Nizjnij Novgorod där Sverige spelade i måndags tog ölen slut när törstiga fans invaderade staden under några dygn, och liknande rapporter kommer från Moskva där fans samlas mellan matcher. Bara eventen på plats är en liten industri i sig och även om många tvekat inför att åka till Ryssland med tanke på höga priser för både flyg och hotell så räknar landet med över en miljon besökare som kommer att göra av med 15 miljarder kronor. Så även om den ryska staten som lagt över 100 miljarder kronor på evenemanget inte kommer att gå plus på något sätt så finns det givetvis många privata företag som tar hem stora vinster.

Även om en miljon besökare inte är så mycket så är fotbolls-VM en lägereld som hela världen samlas kring. På Island såg 99,6 procent av de möjliga tv-tittarna bragdmatchen mot Argentina som slutade 1-1. I England har det genererat stora rubriker att segern mot Tunisien för Harry Kane och kompani lockade över 21 miljoner till tv-skärmarna och prinsbröllopet där prins Harry gifte sig med tv-stjärnan Meghan Markle bara drog 13 miljoner tv-tittare.

I Sverige kunde SVT berätta att VM-premiären mot Sydkorea i måndags innebar nytt onlinerekord med över 1,5 miljoner startade strömmar för en enskild sändning. Lägg till att nästan 1,8 miljoner tittare följde matchen på traditionellt vis i måndags eftermiddag.

I princip i varje land är det likadant, i en tid när tv-tittande generellt går ned så får fotbolls-VM alla att slå sig ner med tv-skärmar, mobilskärmar, datorer och annat. När Tyskland slog Argentina i VM-finalen i Brasilien för fyra år sedan så följde en miljard människor matchen. Det är som tio Super Bowl som ofta haussas upp till världens största tv-event.

Givetvis är det många som vill kapitalisera på den här enorma lägerelden och frågan är om den kan ge så mycket mer energi och lyskraft. Att VM helt enkelt riskerar att överkommersialiseras. Först och främst är det Fifa som sålt rättigheter till sponsorer och där vi bland mycket annat får se Zlatan Ibrahimovic åka runt för ett kreditkortsföretag som äger VM. Den svenske anfallaren fick kliva in på planen inför premiären mellan Ryssland och Saudiarabien för att vara bland de första spelarna på plan.

Eller ta bara att det endast går att betala med just det kreditkortet inne på arenorna. I presscentret på matcharenan så slipper man köa om man har med sig just det kreditkortet. Likadant är det med en rad andra företag som betalat dyrt för att få alliera sig med VM-cirkusen.

Alla deltagande landslag kör sedan med sina egna varumärken och sponsoravtal och försöker fronta dem på olika vis. Även om Svenska Fotbollförbundet är långt från det tyska som ofta bygger upp en egen anläggning ihop med sina sponsorer så har SvFF draperat träningsanläggningen i Gelendzjik med både partners och kampanjer. Inte heller får någon filma en intervju med en svensk spelare eller ledare om inte det syns en rad loggor i bakgrunden.

Det svenska landslaget har ett materialavtal med Adidas men två tredjedelar av truppen spelar med skor från Nike och det är okej. Däremot är spelarna tillsagda om att det är förbjudet att bära kepsar och andra kläder med märken från den amerikanska skojätten. Investeringarna måste skyddas – det ser i princip likadant ut hos de andra 31 länderna och ibland känns det som viktigare än spelet i sig.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?