Annons

Oljepriset över 85 dollar för första gången sedan 2014

Oljepriset satte ny fart uppåt på måndagen efter förnyad oro kring USA-sanktioner mot Iran och optimism om den globala ekonomin.

Foto:Larsen, Håkon Mosvold

Nordsjöoljan, Brent, passerade på måndagen över 85 dollar fatet för första gången sedan hösten 2014. Även USA-priset, WTI klättrade till den högsta nivån på närmare fyra år.

Bägge priserna steg omkring 3 procent på måndagen drivet av å ena sidan oro för ett stramare utbud och förväntningar om stark efterfrågan på det svarta guldet.

Brentoljan har stigit närmare 40 procent sedan årslägsta i februari då ett fat olja handlades för strax över 60 dollar. 

De snabbt annalkande USA-sanktionerna som väntas stänga ute Irans oljeexport från världsmarknaden börjar först nu på allvar sjunka in hos finansiella oljeinvesterare, uppger Amrita Sen på konsultfirman energy Aspects till Financial Times. Det har rått oklarheter kring USA-sanktionernas verkan och hur Europa ska förhålla sig till dem, men raffinaderier och andra aktörer på oljemarknaden har redan räknat bort Iranoljan, fortsätter han.

Inte minst bland asiatiska oljeköpare blir jakten att hetsigare för att säkra alternativ till Irans olja, rapporterar FT.

Samtidigt steg optimismen under måndagen om fortsatt god efterfrågan i världsekonomin, efter beskedet att ett nytt Nordamerikanskt handelsavtal tecknats mellan USA, Mexiko och Kanada. Avtalet spred hopp på finansmarknaderna om att USA trots allt kan undvika handelskrig med omvärlden och sluta nya avtal istället.

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera