Annons

Oljebomben: Hundratals vrak i svenska vatten

Tretton dagars sanering slutade med att 730 liter olja pumpades ut från ett miljöfarligt vrak utanför Smögen.

Men det finns fler skepp som behöver saneras. Tusentals vrak ligger utanför Sveriges kust, varav 300 räknas som miljöfarliga.

Saneringen av Thetis.
Saneringen av Thetis.Bild:TT

Fartyget Thetis var fullastat med sill när det sjönk 1985 utanför Smögen. Ombord fanns också över 22 kubikmeter dieselolja – flera gånger mer än i en normal villas oljetank. Thetis ligger på ett känsligt område och om stora mängder olja skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka skador på såväl land som i den marina miljön, enligt Havs- och vattenmyndigheten.

Saneringen av Thetis pågick i december förra året som ett pilotprojekt, då man testade en metod att genom fjärrstyrda undervattensrobotar borra håll i vraket och därefter pumpa ut oljan.

Inför saneringen upptäckte dykare att det fanns stora hål i bottentankarna där 22 kubikmeter dieselolja förvarats och tankarna var tomma. Men det fanns över 730 liter olja kvar i dagtankarna som kunde saneras och trots att det mesta av oljan läckt ut över tid ses projektet som en framgång.

"Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården", säger Christer Larsson, vid Havs- och vattenmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Myndigheten drar lärdomen att liknande projekt framöver bör genomföras under en period av året när det är som bäst väder. Eftersom Thetis haveriplats är oskyddad, med vind från flera håll, fick arbetet avbrytas flera gånger, enligt Larsson.

Notan slutade på 4,7 miljoner kronor och finansierades genom ett anslag från Naturvårdsverket.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?