1515

Öljätte i rekordaffär med cannabisbolag

Bolaget bakom ölmärket Corona jagar tillväxt och investerar därför mångmiljardbelopp i cannabis.

Foto:Ted S. Warren

Öljättarna som kämpar med svag tillväxt på sina mogna marknader har börjat leta möjligheter i Kanada och de amerikanska delstater i USA som legaliserar marijuana.

Molson Coors samarbetar redan med marijuanaodlaren Hydropothecary för att utveckla en alkoholfri cannabisdryck för den kanadensiska marknaden. Nyligen lanserade också Heinekens dotterbolag Lagunitas en alkoholfri dryck med THC, den aktiva ingrediensen i marijuana.

Nu tar amerikanska Constellation Brands med varumärken som ölet Corona och whiskyn Black Velvet ett större grepp.

Bolaget ökar sin ägarandel i kanadensiska marijuanaföretaget Canopy från 10 till 38 procent, en affär värd motsvarande 35 miljarder kronor. Det är ett nytt rekord för cannabisvärlden.

”Det senaste året har vi fått en bättre förståelse för cannabismarknaden och den enorma tillväxtmöjlighet som finns där,” kommenterar Constellation Brands vd Rob Sands.

Enligt pressmeddelandet ska miljarderna göra det möjligt för  Canopy att köpa eller bygga upp verksamhet i de nästan 30 länder som i dag tillåter cannabis för medicinskt bruk.

Samtidigt kan bolaget lägga grunden för snabb tillväxt på ”nya fritidsmarknader för cannabis”.

Investerarna verkar dock inte hålla med, Constellation Brands aktie faller över 8 procent på onsdagen.

Canopy odlar cannabis i sju länder, och har en stor anläggning i danska Odense.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?