1515
Annons

Ölbryggaren dränktes i byråkrati

INGVALLSBENNING.
Hans fritidsintresse skapade Sveriges största hantverksbryggeri.

Björn Falkeström ägnar fortfarande en stor del av sin tid åt livsverket Oppigårds, men börjar nu se ett slut på sin egen ölsaga.

Björn Falkeström började brygga redan som tonåring.
Björn Falkeström började brygga redan som tonåring.Foto:Ida Thunberg

När mikrobryggeri-trenden exploderade under 2010-talet då det startades ett stort antal mindre ölbryggerier runt om i landet, hade Oppigårds redan tillverkat öl sedan 2003. 

”När vi startade fanns det 345 olika sorters öl tillgängliga på Systembolaget. I dag är det över 7.000.” 

Björn Falkeströms hemby Ingvallsbenning i Dalarna ligger en knapp mil från Hedemora och det var hit han och hustrun Sylvia Falkeström flyttade tillbaka efter studier och jobb på andra orter för att förverkliga drömmen om ett eget bryggeri.  

Det är en berättelse som börjar redan när Björn Falkeström var tonåring och experimenterade med hemmabryggande, något som fortsatte och utvecklades med åren. Under ekonomistudierna i Uppsala lästes samtidigt all litteratur om ölbryggning som Björn lyckades komma över. 

Hårt jobb under många år, hjälpande familj och vänner och en osviklig tro på att det skulle gå resulterade slutligen i Oppigårds bryggeri. 

Nu visar Björn Falkeström runt i stora moderna lokaler där det bryggs 2,3 miljoner liter öl per år. Inte så mikro längre, alltså. 

”I dag kallar vi oss för ”craft-bryggeri”, men det är egentligen inte så viktigt om det är mikro eller craft, bara det inte är industri för det är något helt annat.”

”Det måste finnas en själ i det man håller på med, och att man brinner för drycken.” 

I dag säljer Systembolaget 35 olika Oppigårds-öl. Björn Falkeström har alltid varit involverad i produktutvecklingen och alltid lagt fokus på kvalitet. 

Men att växa har medfört en hel del tuffa utmaningar. 

”2013 gick vi över en miljon liter öl och var tvungna att ansöka om ett nytt tillverkningstillstånd hos länsstyrelsen. Med det så sköljde det över oss så otroligt mycket byråkrati och miljökonsekvensbeskrivningar, miljöansökningar, miljörapporter...”, säger Björn Falkeström. 

Björn Falkeström visar runt i stora moderna lokaler där det bryggs 2,3 miljoner liter öl per år.
Björn Falkeström visar runt i stora moderna lokaler där det bryggs 2,3 miljoner liter öl per år.

Eftersom verksamheten klassas som miljöfarlig på grund av sina restprodukter krävde länsstyrelsen att Oppigårds byggde ett eget reningsverk. 

”Det har vi driftat i sju år nu. Men vi gör allt vi kan för att så mycket som möjligt av avfallet ska användas till annat.” 

Restprodukten drav blir till djurfoder åt ett lantbruk i närheten, och en annan restprodukt från humle och jäst används som gödsel för en bondes ekologiska odlingar. 

Björn Falkeström säger att hans främsta drivkraft genom Oppigårdsresan har varit förändring och utveckling. 

”Visst har det triggat mig att tjäna pengar men framför allt har pengarna skapat möjlighet att investera. Det tycker jag har varit kul. Jag är inte typen som vill lägga pengar på hög.” 

”Det har blivit en del framgångsrika investeringar som har hjälpt till att förverkliga nya affärer.” 

Men framgångsresan har även slitit på grundaren. 

”Förutom allting med miljön så har vi också höga krav gällande arbetsmiljön eftersom den innehåller stora maskiner, koldioxid, hetta med mera. Dessutom är det ju alkohol vi tillverkar vilket innebär ännu mer att rätta sig efter. Jag har tyngts av all regelefterlevnad”, säger Björn Falkeström. 

”Ibland kändes det som att samhället var mer mot en än med en. All administration och byråkratiskt regelverk som man ska förhålla sig till höll på att bli mig övermäktigt.” 

Tankarna om att sälja bolaget började smyga sig på.  

”Folk omkring mig sa att det ju bara var att ta in en ny vd, men jag kände att jag ju alltid skulle ha huvudansvaret och tvingas fatta de tyngsta besluten så länge jag var ensam ägare.” 

En del alternativ dök upp men magkänslan sa nej, ända fram till slutet av 2020 då Björn Falkeström valde att sälja 70 procent av aktierna till ett svenskt investmentbolag. 

”Barnen är inte intresserade av att ta över, och själv känner jag att jag börjar bli lite sliten. Kroppen säger till viss del ifrån. Jag jobbar fortfarande nästan dagligen i verksamheten och driver gärna en del projekt.” 

”Det har tidigare varit mycket kunskap som bara jag har suttit på och det har inte heller varit bra. Det har jag jobbat medvetet med under de senaste åren så i dag är det inte speciellt många saker som bara jag kan.” 

I januari 2021 började nya vd:n Arvid Runéus vilket Björn Falkeström beskriver som en stor lättnad. 

I dag har han en friare roll på Oppigårds, och driver bland annat en ny satsning med att tillverka sprit. 

”Jag jobbar med att ta fram smaker och med en hel del annat i den processen. Planen är att vi börjar sälja sprit nu under våren.” 

Björn Falkeström visar upp destilleringsapparaten som huserar i en lokal tillsammans med en annan för Oppigårds annorlunda produkt. I stora trätunnor jäser just nu suröl, en slags syrlig öl som lagras i 18 månader innan buteljering. 

Samtidigt pågår verksamheten som vanligt med sedvanlig produktutveckling och tillverkning i den stora bryggeribyggnaden. 

”Vi har aldrig jagat volym utan har alltid fokuserat på kvaliteten. Med kvalitet kan du också kontrollera priset på din produkt. Om man bara fokuserar på att växa i volym riskerar man bara att det för med sig ännu mer att hantera med avfall och byråkrati.” 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?