1515
Annons

Ölbranschen fortsätter att jäsa

Trenden med öl från mikrobryggerier fortsätter vara urstark. 

Förra året startades 61 nya bryggerier i Sverige – mer än ett i veckan.

Foto:Christine Olsson/TT, Christine Olsson

Bryggerinäringen var länge en slumrande bransch i Sverige, med ett fåtal aktörer. För 20 år sedan fanns det bara 25 ölbryggerier i landet.

Men EU-inträdet 1995 gjorde det enklare att starta bryggerier, och när den amerikanska trenden med mikrobryggerier svepte in exploderade branschen.

2011 blev ett märkesår, det året startade 14 nya bryggerier i Sverige och sedan har det bara fortsatt och de senaste åren har det startat minst ett nytt bryggeri i veckan.

I fjol tillkom 61 nya ölproducenter, under januari och februari i år har det byggts på med ytterligare sju nya bryggerier. 

Därmed finns det totalt 344 bryggerier i Sverige, enligt färska siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Majoriteten producerar mindre än 100.000 liter öl per år.

”Det är ändå inga hembryggare utan i vår statistik ingår bara de bryggerier som säljer professionellt till Systembolaget, restauranger eller dagligvaruhandeln”, säger Fredrik Sörbom, projektledare på Sveriges Bryggerier.

Branschen bubblar både bildligt och bokstavligt. Men rimligen kan det inte startas nya bryggerier i samma takt de kommande åren.

”Jag tror inte det kommer öka på samma sätt framöver. Sannolikt kommer vi framöver få se en konsolidering i branschen där mindre bryggerier försvinner eller köps upp”, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

”Men det finns inga tecken på att ölintresset dalar”, understryker hon.

Enligt statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning dricker en genomsnittlig svensk 108 starköl och 29 folköl varje år. 

Trots ett växande ölintresse har konsumtionen varit stabil och till och med sjunkit något de senaste åren.

Även om antalet mikrobryggerier har exploderat står de mindre bryggerierna fortfarande bara för mellan 5 och 6 procent av all svensk öl som säljs på Systembolaget.

Marknaden domineras av de fem stora – Spendrups, Carlsberg Sverige, Åbro, Kopparbergs och Krönlein.

Och det är fortfarande märken som Mariestads, Norrlands Guld och Sofiero som toppar listan över Sveriges mest sålda öl.


Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Så hjälper Schneider Electric företag att sätta upp och efterleva sin hållbarhetsstrategi

Valentin Monteiro, chef för hållbarhet, och Jenny Larsson, vd, på Schneider Electric i Sverige.
Valentin Monteiro, chef för hållbarhet, och Jenny Larsson, vd, på Schneider Electric i Sverige.

Bara sju procent av företagen i världen lyckas följa sina hållbarhetsplaner för att nå uppsatta mål. Schneider Electric är ett av de företag som arbetar aktivt med sin hållbarhetsplan och resultatuppföljning av denna – och kan hjälpa andra att också nå dit. 

– Vi följer en trestegsstrategi över vad som måste göras för att leverera resultat i linje med våra klimatambitioner och detta kan vi dela med oss av till andra, säger Jenny Larsson, Sverige-vd på Schneider Electric.

Stora insatser måste göras globalt för att uppnå Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till 1.5 grader. Avgörande är att kraftigt minska utsläppen av koldioxid. 

Schneider Electric, den världsomspännande koncernen inom energihantering och automation, har utvecklat trestegskonceptet ”Strategize – Digitize – Decarbonize” som man arbetar med för att själva minska koldioxidavtrycket.

– Vi har en tydlig färdplan. En hörnsten är digitalisering. Genom att digitalisera verksamheter skapar vi insikter om vad vi måste göra. När vi vet exakt var i en leverantörskedja eller en produktionslinje som det förbrukas stora mängder energi kan vi rikta våra insatser dit, säger Valentin Monteiro, chef för hållbarhet på Schneider Electric i Sverige.

Schneider Electric bidrar till minskat koldioxidavtryck för byggnader

Byggnader, som bostäder och kontor, står för nästan 40 procent av de globala koldioxidutsläppen om man ser till byggnadens hela livscykel.

Här erbjuder Schneider Electric lösningar för att minska energianvändningen och koldioxidutsläppen. Det kan handla om hur byggnaden utformas redan på design- och konstruktionsstadiet med mjukvarulösningar som MTWO, till att den förses med smarta funktioner för att optimera driften gällande bland annat inomhusklimatet genom lösningar som EcoStruxure Building™.

Elektrifiering av verksamhet är ett annat viktigt steg.

– Genom att elektrifiera processer kan vi accelerera insatser som minskar koldioxidavtrycket, säger Valentin Monteiro.

Ytterligare ett viktigt område är efterfrågan på energi och hur den kan optimeras över tid.

– Vi måste prata mer om hur energi används. Många företag i Sverige har gjort ett bra jobb så långt men det finns fortfarande utrymme till förbättringar. Här kan vi hjälpa till för att öka medvetenheten om förbättringsområden och lösningar. Det finns exempelvis smarta och effektiva IoT-plattformar för överblick och styrning samt konsulttjänster som hjälper verksamheter att förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt, avslutar Jenny Larsson.

Om Schneider Electric

Schneider Electric är en digital partner för ökad hållbarhet och effektivitet. EcoStruxure™ erbjuder öppna och skalbara IoT-plattform för hem, fastigheter, datacenter, infrastruktur och industrier, samlar och kopplar ihop data från alla delar av en verksamhet. Konsultverksamheten hjälper verksamheter att förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt. 

Läs mer om våra konsulttjänster här. 

 

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?