Ölbranschen fortsätter att jäsa

Trenden med öl från mikrobryggerier fortsätter vara urstark. 

Förra året startades 61 nya bryggerier i Sverige – mer än ett i veckan.

Foto:Christine Olsson/TT, Christine Olsson

Bryggerinäringen var länge en slumrande bransch i Sverige, med ett fåtal aktörer. För 20 år sedan fanns det bara 25 ölbryggerier i landet.

Men EU-inträdet 1995 gjorde det enklare att starta bryggerier, och när den amerikanska trenden med mikrobryggerier svepte in exploderade branschen.

2011 blev ett märkesår, det året startade 14 nya bryggerier i Sverige och sedan har det bara fortsatt och de senaste åren har det startat minst ett nytt bryggeri i veckan.

I fjol tillkom 61 nya ölproducenter, under januari och februari i år har det byggts på med ytterligare sju nya bryggerier. 

Därmed finns det totalt 344 bryggerier i Sverige, enligt färska siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Majoriteten producerar mindre än 100.000 liter öl per år.

”Det är ändå inga hembryggare utan i vår statistik ingår bara de bryggerier som säljer professionellt till Systembolaget, restauranger eller dagligvaruhandeln”, säger Fredrik Sörbom, projektledare på Sveriges Bryggerier.

Branschen bubblar både bildligt och bokstavligt. Men rimligen kan det inte startas nya bryggerier i samma takt de kommande åren.

”Jag tror inte det kommer öka på samma sätt framöver. Sannolikt kommer vi framöver få se en konsolidering i branschen där mindre bryggerier försvinner eller köps upp”, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

”Men det finns inga tecken på att ölintresset dalar”, understryker hon.

Enligt statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning dricker en genomsnittlig svensk 108 starköl och 29 folköl varje år. 

Trots ett växande ölintresse har konsumtionen varit stabil och till och med sjunkit något de senaste åren.

Även om antalet mikrobryggerier har exploderat står de mindre bryggerierna fortfarande bara för mellan 5 och 6 procent av all svensk öl som säljs på Systembolaget.

Marknaden domineras av de fem stora – Spendrups, Carlsberg Sverige, Åbro, Kopparbergs och Krönlein.

Och det är fortfarande märken som Mariestads, Norrlands Guld och Sofiero som toppar listan över Sveriges mest sålda öl.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?