Annons

Ölbranschen fortsätter att jäsa

Trenden med öl från mikrobryggerier fortsätter vara urstark. 

Förra året startades 61 nya bryggerier i Sverige – mer än ett i veckan.

Foto:Christine Olsson/TT, Christine Olsson

Bryggerinäringen var länge en slumrande bransch i Sverige, med ett fåtal aktörer. För 20 år sedan fanns det bara 25 ölbryggerier i landet.

Men EU-inträdet 1995 gjorde det enklare att starta bryggerier, och när den amerikanska trenden med mikrobryggerier svepte in exploderade branschen.

2011 blev ett märkesår, det året startade 14 nya bryggerier i Sverige och sedan har det bara fortsatt och de senaste åren har det startat minst ett nytt bryggeri i veckan.

I fjol tillkom 61 nya ölproducenter, under januari och februari i år har det byggts på med ytterligare sju nya bryggerier. 

Därmed finns det totalt 344 bryggerier i Sverige, enligt färska siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Majoriteten producerar mindre än 100.000 liter öl per år.

”Det är ändå inga hembryggare utan i vår statistik ingår bara de bryggerier som säljer professionellt till Systembolaget, restauranger eller dagligvaruhandeln”, säger Fredrik Sörbom, projektledare på Sveriges Bryggerier.

Branschen bubblar både bildligt och bokstavligt. Men rimligen kan det inte startas nya bryggerier i samma takt de kommande åren.

”Jag tror inte det kommer öka på samma sätt framöver. Sannolikt kommer vi framöver få se en konsolidering i branschen där mindre bryggerier försvinner eller köps upp”, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

”Men det finns inga tecken på att ölintresset dalar”, understryker hon.

Enligt statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning dricker en genomsnittlig svensk 108 starköl och 29 folköl varje år. 

Trots ett växande ölintresse har konsumtionen varit stabil och till och med sjunkit något de senaste åren.

Även om antalet mikrobryggerier har exploderat står de mindre bryggerierna fortfarande bara för mellan 5 och 6 procent av all svensk öl som säljs på Systembolaget.

Marknaden domineras av de fem stora – Spendrups, Carlsberg Sverige, Åbro, Kopparbergs och Krönlein.

Och det är fortfarande märken som Mariestads, Norrlands Guld och Sofiero som toppar listan över Sveriges mest sålda öl.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?