1515

Ola Serneke bekräftar: Köpte lyxlägenheten själv

Nu tar bygg-vd:n Ola Serneke bladet från munnen och bekräftar för Sveriges Radio att det var han som köpte topplägenheten i prestigebygget Karlatornet för 66 miljoner kronor för två år sedan. 

”Ryktet har nog nått hela västra Sverige ändå”, säger han. 

Ola Serneke.
Ola Serneke.Foto:Cicci Jonson, Bilduppdraget
Karlatornet.
Karlatornet.Foto:Press

Det var i slutet av mars 2018 som byggbolaget Serneke meddelade att den största lägenheten, på 370 kvadratmeter, i planerade Karlatornet hade sålts för 66 miljoner kronor. 

”Det är kanske svårt att riktigt förstå för en utomstående, men det här är bostäder som knappt har sin motsvarighet i New York, Hongkong eller Tokyo”, sa mäklaren Niklas Berntzon från Eklund Stockholm New York i det pressmeddelande som skickades ut vid tillfället. 

Vem som var köpare ville byggbolaget dock inte avslöja. 

”Serneke Group kommenterar inte enskilda köpare i något av våra projekt”, skrev Tomas Järund, som då var kommunikationschef på Serneke, i ett mejl till Di. 

Nu har Ola Serneke dock erkänt i Sveriges Radio att det var han som köpte lägenheten.

”Det kan jag faktiskt gå ut och säga nu: ja, jag har köpt topplägenheten”, säger han till P4 Göteborg och konstaterar:

”Ryktet har nog nått hela västra Sverige ändå, om vem som har köpt lägenheten så då kan jag lika gärna konfirmera det”. 

På onsdagen kom även besked om att försäljningen av Karlatornet till Oaktree Capital skjutits upp på grund av den pågående coronakrisen. Bolaget har därför vidtagit åtgärder för att minimera aktiviteten i projektet. 


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?