Annons

Ökning av smittade i Sverige

Covidsmittan i Europa fortsätter uppåt. Även i Sverige ser Folkhälsomyndigheten en ökning av antalet smittade.

Foto:Johan Nilsson/TT

Folkhälsomyndigheten har sett en stor ökning av antalet smittade den senaste veckan, men det är svårt att säga exakt vad det beror på. Det kan delvis bero på rekommendationen om ökad testning.

”Men vi tror också att det är en reell ökning av smittspridningen”, säger Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

När det gäller iva är antalet nyinlagda fortsatt på en låg nivå. Men man ser en viss ökning av vaccinerade som behöver intensivvård.

”Man kan se att det är fler vaccinerade i relation till ovaccinerade som ligger på iva just nu”, säger Byfors.

”Men budskapet är att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom.”

Antalet nya dödsfall ligger även det på en låg nivå.

”Vaccinet skyddar även mot död i covid-19”, säger hon.

”Men det finns även de som inte klarar av en infektion trots vaccination.”

I övriga Europa syns fortsatt en stor ökning av antalet fall. De länder där vaccinationsgraden är sämre har en allvarligare situation.

”Antalet dödsfall ökar även i Europa”, säger Sara Byfors.

FHM har tittat på olika åtgärder för arrangemang utan vaccinationsbevis och föreslår följande:

Deltagarna ska ha en anvisad sittplats. Sällskap ska kunna hålla ett avstånd på minst en meter i sidled samt framåt och bakåt från andra sällskap. Antalet deltagare i ett och samma sällskap får vara högst åtta personer. Om ett sällskap uppgår till fler än åtta deltagare ska den som anordnar sammankomsten eller tillställningen dela upp sällskapet.

Förslagen gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 deltagare inomhus.

Totalt har 15.142 personer med bekräftad covid-19 avlidit i Sverige, enligt den senaste statistiken från Folkhälsomyndigheten.

Sammanlagt har 1.196.688 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

7.305.433 personer (16 år och äldre) har fått minst en dos vaccin mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 85,5 procent av befolkningen i åldersgruppen 16 år och äldre.

Av alla över 16 år har 7.015.719 personer, eller 82,1 procent, fått två doser. Det är en liten ökning från förra veckan – torsdagen den 18 november var andelen 81,8 procent.

Innehåll från nShiftAnnons

Bygg en flexibel leveranskedja med verktyg i molnet

Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.
Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.

Osäkerheten på transportmarknaden är mycket stor, både på lokal och global nivå. Brist på lastbilsförare och kapacitetsbrist inom containertrafiken från Asien leder till långa ledtider och volatila priser – pandemieffekter som dröjer sig kvar och tvingar företag att tänka nytt.

Före pandemin hade många bolag ett fast upplägg för sin leveranskedja, eller supply chain. Komponenter köptes in från Asien, där bolagen i många fall även hade sin produktion. Frakten till Europa sköttes av transportbolag som man samarbetat med i alla år. 

– Under pandemin blev bolagen tvungna att justera sina leveranskedjor löpande. Det gäller fortfarande. Vi ser allt fler företag som väljer att ta hem sin produktion till Sverige nu, just för att det råder så stor osäkerhet kring transporterna. Man ser att konsekvenserna av förlängda ledtider kostar mer än att producera, eller åtminstone montera, i Sverige, säger Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift som är marknadsledande inom molnbaserad leveranshantering.

”Störst värdeutväxling”

Enligt Wictor Dennmyr går de flesta av utmaningarna som tillverkningsindustrin nu ställs inför att lösa genom att koppla upp leveranskedjan.

– Mitt råd är att starta där man har störst utmaningar i dag. Där kommer man också få störst värdeutväxling, säger han.

Wictor Dennmyr lyfter fem pelare som alla bolag bör ha på plats för att lyckas på marknaden. Det handlar om just uppkoppling, men också spårbarhet och transparens, flexibilitet och motståndskraft, förbättrade prognoser och hållbarhet. 

– Spårbarhet och transparens hänger ihop med kundupplevelsen. Om en slutkund vill veta status för en virkesbeställning som gjorts på nätet, och byggvaruhuset där upphämtningen ska ske inte kan svara påverkar det kundens helhetsupplevelse av köpet. Man måste ha data från sin leveranskedja tillgänglig för att kunna ge bra service, säger Wictor Dennmyr.

Ta höjd för leveransproblemen

Flexibilitet och motståndskraft handlar om att ständigt utvärdera och optimera sitt upplägg för transporter med avstamp i insamlade data, samt att bygga in möjlighet till flexibilitet och en viss överkapacitet i sin leveranskedja. Det hänger ihop med området förbättrade prognoser, som i praktiken kan handla om att frångå ”just in time”-konceptet och ta höjd för leveransproblem genom att beställa komponenter i god tid.

– Det sista området, hållbarhet, handlar om att köpa in en större andel hållbara transporter. Tidigare letade man efter det billigaste och snabbaste alternativet. Nu är det viktigare att hitta transportlösningar med korta ledtider, låga utsläppsnivåer och bra arbetsvillkor för chaufförer, säger Wictor Dennmyr.

nShift hjälper i dag över 90 000 kunder att optimera sin leveranshanteringsprocess genom en automatiserad molnplattform. Lösningen kan även ge beslutsunderlag som kan hjälpa kunden att fatta databaserade och hållbara beslut.

– Med en molnbaserad leveransplattform som grund blir det betydligt enklare att få till de fem pelarna som krävs för att lyckas på marknaden i dag, konstaterar Wictor Dennmyr. 

Läs mer om nShifts lösning här. 

 

Mer från nShift

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera