ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Så slår coronaviruset mot ekonomin

Oklara regler skapar huvudbry för 18.000 pendlare över Öresund

  • Foto: Johan Nilsson/TT

När Danmark och Sverige väljer olika strategier kring corona har det uppstått frågetecken för dem som bor i ett land och arbetar i ett annat. Det handlar framför allt om regler kring skatter och permitteringar. ”Den här gången är det faktiskt nästan mer danskarna än svenskarna som ser ut att hamna i kläm”, säger Johan Wessman, vd på Öresundsinstitutet

Drygt 18.500 personer pendlar dagligen över Öresund för att jobba. De flesta, närmare 17.000 personer är skåningar som jobbar i Danmark. De har fortfarande möjlighet att åka till sina jobb, trots att Danmark i övrigt stängt sina gränser. Men trafiken över sundet har nästan helt stannat av, det går två tåg i timmen mot tidigare sex. Många personer inom serviceyrken har permitterats, statsanställda som inte är samhällskritiska har skickats hem och bland andra yrkeskategorier är uppmaningen att arbeta hemma. Därmed jobbar de i det land som de också bor i vilket gör att den pågående krisen skapar en rad frågetecken kring regler och skatter som måste rätas ut.

”En del frågor är nya när länderna valt olika strategier kring Coronakrisen. Andra frågor är gamla men blir mer tydliga nu”, säger Anneli Hulthén, landshövding i Skåne.

Den stora frågan handlar om skattetillhörigheten. Grundregeln är att en pendlare betalar skatt i det land där arbetet utförs. Det här är särskilt viktigt för de danska pendlare som betalar en särskild inkomstskatt för utlandsbosatta (så kallad Sink-skatt) på bara 25 procent. Men en förutsättning är att personerna verkligen arbetar i Sverige vilket alltså inte alltid är fallet nu. För svenskar, som arbetar i Danmark, är frågan densamma, även om de inte har samma ekonomiska risk.

”Ofta har det varit de svenska pendlarna som kommit i kläm på olika sätt i gränsfrågor men nu är det många danskar. Jag skulle vilja se ett tillfälligt undantag som  jämställer distansarbete av smittskyddsskäl med fysiskt arbete på ett kontor.”, säger Johan Wessman, vd på Öresundsinstitutet som är ett oberoende dansk-svenskt kunskapscentrum. Institutet finns i Malmö men har flera danska medarbetare som nu jobbar hemifrån och därmed riskerar att behöva betala dansk skatt, i väntan på tydliga regler, enligt Johan Wessman.

Ett annat frågetecken handlar om korttidspermitteringar där Danmark och Sverige valt olika strategier. I Danmark står staten för 75 procent av lönen i samband med att företag tvingas permittera. Här har regeringen sagt att svenskar som bor i Sverige men är anställda i Danmark omfattas av de nya reglerna.

Det svenska paketet är annorlunda utformat och innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. Men det är oklart om de här nya reglerna även innefattar danskar som är anställda i Sverige samt danska företag i Sverige.

”Skatter och permitteringsregler är det vi behöver få svar på från regeringen så snart som möjligt. Men det finns även andra frågetecken som till exempel olika reserestriktioner mellan länderna. Om krisen fortsätter så kommer även frågan om hur långt arbetsplikten sträcker sig att ställas på sin spets”, säger Anneli Hulthén som iallafall glädjer sig åt att ett frågetecken kring Öresundspendlingen har rätats ut, nämligen frågan om i vilket land en som pendlare ska vara socialförsäkrad. I vanliga fall krävs den danska arbetsgivaren på svenska socialförsäkringsavgifter om den anställde arbetar mer än 25 procent av tiden från svensk mark. Men efter en överenskommelse mellan ländernas ansvariga myndigheter görs nu undantag under Coronaepedemin. Samma sak med A-kassan som ligger med här. Överenskommelsen drevs fram av socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi och Danmarks arbetsmarknadsminister Peter Hummelgaard.

”Det är mycket positivt och visar att det är möjligt att snabbt ta bort gränshinder om viljan finns. Nu hoppas vi på fler snabba beslut”, säger Anneli Hulthén som menar att det finns en god chans att många av de andra gränshindren, som ältats i många år, kommer upp på politikernas agenda. Problemen handlar bland annat om en oklarhet kring pensioner, studielån, sjukförsäkringsregler, långa handläggningstider och allmänt snåriga skatteregler.

”Det vore positivt. Samtidigt är jag orolig för om den här krisen, som ofta är fallet, kommer att leda till att länder och regioner sluter sig så att utbytet mellan Sverige och Danmark kommer att stanna av”, säger Anneli Hulthén.

Av de närmare 17.000 skåningar som pendlar över Öresund jobbar en stor andel i danska butiker och restauranger som nu drabbas hård av Coronakrisen. De arbetar även på Köpenhamns flygplats i Kastrup, som permitterat över hälften av de anställda, liksom SAS som varslat 90 procent av personalen.

”Vi vet inte hur många av pendlarna som blivit varslade eller permitterade än men allt pekar på att vi får en liknande situation som under finanskrisen då det framför allt var unga i serviceyrken som drabbades. De äldre pendlarna jobbar ofta i något mer stabila branscher som läkemedelsindustrin och inom finans”, säger Johan Wessman på Öresundsinstitutet.

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer