1515
Annons

Ökad vinst för Transcom

Transcom, som är under uppköp, redovisar ett rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2016 om 9,0 miljoner euro jämfört med 4,1 miljoner euro under motsvarande kvartal 2015.

Nettoresultatet förbättrades till 8,1 miljoner euro (0,3) medan omsättningen minskade 1,0 procent till 155,2 miljoner euro (156,9).

Bolagets största ägare Altor har tidigare lämnat ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i Transcom om 87:50 kronor per aktie. Acceptperioden pågår till den 21 februari.

"Den förbättrade operationella effektiviteten vi såg i det tredje kvartalet bestod in i detta kvartal", säger Transcoms vd Johan Eriksson.

Transcoms rapporterade omsättning och rörelseresultat ligger i det övre spannet av den finansiella vägledning som bolaget meddelade den 21 december 2016, uppger han vidare.

"Vårt förbättrade resultat är helt i linje med de förväntningar vi offentliggjorde i delårsrapporterna för det första kvartalet och andra kvartalet 2016", säger Johan Eriksson också.

 


Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera