ANNONS:
Till Di.se

Rejält ökad vinst för Björn Borg

  • Foto: Björn Borg

Klädbolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,9 miljoner kronor för det första kvartalet 2018 (5,0). Resultatet per aktie uppgick till 0:60 kronor (0:18).

Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (186). Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (48,9).

Rörelseresultatet blev 15,1 miljoner kronor (6,7).

"Starten på 2018 präglas fortsatt av den pågående strukturförändringen i handeln med vikande trafik i fysisk handel, något som förstås är mycket utmanande för våra återförsäljare och andra aktörer med stort eget butiksnät", skriver Henrik Bunge i sitt vd-ord.

För Björn Borgs del påpekar han att det ökade fokuset på e-handel slagit väl ut.

"Egen e-handel växer med 50 procent jämfört med samma period föregående år", skriver han.

Att försäljningen som helhet minskade 9 procent förklaras delvis av att bolaget valt att inte längre distribuera sina skor i Danmark samt att försäljningen minskat i Finland.

"Våra egna butiker fortsätter också att tappa i kvartalet, där lägre trafik och stängning av en butik är de huvudsakliga skälen", anger vd:n vidare.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies