1515

Ökad smittspridning i Sverige i augusti – Tegnell inte oroad

Efter en period av minskande smittspridning steg Sveriges så kallade R-tal under första halvan av augusti. Under en sammanhängande period låg R-talet återigen över 1.0, vilket är ett tecken på att smittan ökade.

”Det har ökat efter den snabba nedgången vi hade i juli. Det är framför allt bland de unga vuxna”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell som påpekar att R-talet nu sjunkit igen.

Statsepidemiolog Anders Tegnell.
Statsepidemiolog Anders Tegnell.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Det så kallade R-talet är ett mått på hur snabbt en smitta sprider sig. Ju högre R-tal, desto högre smittspridning. Den gräns man ofta talar om är 1.0. Ligger R-talet under 1.0 så betyder det att varje sjuk person smittar mindre än en person vardera, vilket är ett tecken på att smittan är på väg att avstanna.

Sedan mitten av juni har Sveriges R-tal för covid-19 sjunkit långsamt, och legat relativt stadigt under 1.0. I juli var siffran nere på runt 0.5. Men sedan vände det återigen uppåt. En dryg vecka in i augusti hade talet stigit till över 1,2.

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell stod framför allt unga vuxna för den tilltagande smittspridningen.

”Den ökning vi såg i början av augusti har främst drabbat personer i åldern 20-40 år som inte riktigt följer de rekommendationer som finns på plats.”

TT: Är det oroande att R-talet tog den vändningen?
”Vi vill så klart komma ner till så låga nivåer som möjligt. Men det är inte direkt oroande, framför allt för att det inte har drabbat sjukvården eller äldrevården i någon större utsträckning. Det viktigaste är att talet inte har fortsatt uppåt”, säger Anders Tegnell.

Sveriges R-tal var som högst i mars, då det närmade sig 1.7.

Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1.0-gränsen.

”R-talet är ett sätt att beskriva den kurva vi också ser. Det var en snabb minskning under juli, en liten ökning under augusti och nu är det nere under ett igen.”

Anders Tegnell lyfter fram att det dock fortfarande finns stora regionala skillnader.

”Skåne och Gotland är två regioner där antalet konstaterat smittade har ökat de senaste veckorna. Samtidigt ser smittspridningen ut att ha avstannat på andra håll, som i det tidigare hårt drabbade Stockholmsområdet.”

”Det är väldigt blandat. Man måste se helheten.”

R-talet har ofta beskrivits som ett viktigt mått om man vill följa pandemins utveckling. Men enligt Anders Tegnell är det viktigt att också väga in andra parametrar för att få en heltäckande bild.

”Det finns inget enstaka mått man kan luta sig mot. Det här är ett av många man kan använda. Kurvans lutning över tid, och att vi ligger på helt andra nivåer än innan juli, är det som är viktigast.”

TT: Tycker du att det har varit för mycket fokus på just R-talet?
”Alla gånger vi fastnar på ett mått, oavsett vilket det är, så blir det fel. Det finns inte ett mått som är bättre än något annat. Alla har fördelar och brister.”

TT: Vilka andra mått kan man titta på?
”Man kan till exempel titta på hur kurvan utvecklas över tid, det totala antalet fall, hur många som läggs in på iva, hur det ser ut på äldreboendena. Nästan ingen smittas på äldreboenden längre”, säger Anders Tegnell.


Innehåll från Call4UAnnons

Så kan AI-lösningen från Call4U skapa högre kundnöjdhet till lägre kostnad i en kundtjänst

Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.
Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.

Genom att tillämpa en AI-lösning i ett företags kundtjänst uppnås större kundnöjdhet, bättre arbetsförhållande för personalen, högre leveranssäkerhet samtidigt som företaget förbättrar sina affärsmöjligheter – och allt detta till en lägre kostnad. 

En effektiv och pålitlig kundtjänst är nyckeln till en framgångsrik och hållbar organisation. Brist på tillgänglighet av nödvändig information för kunderna kan i slutändan leda till att ett företag förlorar dem. 

Ofta är frågorna från kunder dessutom av rutinkaraktär, till exempel om betalningsalternativ, fakturor, leveranser eller varutillgång. Här kan en AI-baserad chatbot vara en attraktiv lösning. Med hjälp av artificiell intelligens kan en automatiserad kundtjänst ta över en stor del av arbetsuppgifterna. Det leder till ökad tillgängligheten med dygnet runt-öppet för kunderna.

En annan fördel med denna lösning är att personlig service kan hantera mer komplexa ärenden och att den totala kvaliteten på kundtjänsten därmed ökar.

Smart AI arbetar i fler kanaler

Företaget Call4U har utvecklat en molnbaserad AI-plattform baserad på Google Dialogflow som innehåller en rad olika tjänster samt FAQ, Behörighet, call transfer med mera. Tillsammans med Call4U:s AI-projektmetodik erbjuds kunden en snabb och strukturerad väg till sin första AI-implementering. 

Klicka här för att se Call4U:s introduktionsfilm och prova på Calls4U:s demotjänst 

Lösningen erbjuder kundsupport parallellt i flera kanaler, som chat, telefon, mejl, Facebook, Google Home och webb. För alla olika kanaler gäller samtidigt samma regelverk.

– Det är det som är det fina med vår lösning. Här ligger all logik samlad på ett och samma ställe och vår kund kan välja att enkelt koppla in de olika kanaler de önskar. Därefter kan deras kunder välja den kanal som passar dem bäst, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.

Med hjälp av RPA, Robotic Process Automation, kan systemet samla in och förenkla processer och informationshantering. 

– Systemet kan samla in data och lägga den i flera olika register hos företaget helt automatiskt. Då frigörs tid för personalen som kan fokusera på mer vinstgenererande uppgifter samtidigt som de slipper monotona arbetsuppgifter. Dessutom minskar inmatningsfelen betydligt, säger Jonas Nilsson.

Branschöverskridande lösning

Lösningen från Call4U passar alla branscher, både inom B2C och B2B, där verksamheten behöver support 24/7 på olika språk och där trafikvolymen varierar vid olika händelser.

– Det kan handla om att hantera prenumerationsärenden, orderhantering eller felrapportering. Möjligheterna med AI är stora, säger Jonas Nilsson och tillägger:

– Nästa generations kunder, födda 1980-2000, är en viktig kundgrupp och de är vana digitala användare. De kommer att kräva denna typ av tillgänglighet och snabbhet i en kundservice.

Nöjda kunder

Företaget Greencharge Infra erbjuder elbilsladdning. Deras kunder behöver support dygnet runt och på olika språk. För att möte deras problem tog Call4U fram en AI-tjänst som via kanalerna chatt, telefoni och Facebook svarar kunden och vid behov även samlar in data för en vidare kontakt med personlig service i kundtjänst.

– Med en AI-bot från Call4U kan vi komplettera våra supportkanaler med den bästa support för våra kunder till lägre pris. Deras flexibla implementeringsmetodik passade oss ypperligt, säger Bengt-Åke Claesson, en av grundarna av GreenCharge Infra.

Om Call4U 

Call4U Solution Center AB startade 2005 och har stor kompetens gällande kundservice. Vi utvecklar kontinuerligt vår verksamhet för att ytterligare stärka vår position som den kompletta och marknadsledande leverantören inom kundkontakter.

I vår digitala satsning är vi en fullskalig leverantör inom alla kanaler. Företaget har tilldelats utmärkelsen Trygg Kundkontakt av branschorganisationen Kontakta.

Läs mer på http://www.call4u.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Call4U och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?