1515
Annons

Ökad köttimport ska landa enormt handelsavtal

Förhandlingarna om ett handelsavtal mellan EU och de så kallade Mercosurländerna är inne i sin slutfas. För att komma närmare en överrenskommelse har nu EU erbjudit de sydamerikanska länderna högre exportkvoter på kött.

Sedan 2004 har EU och de så kallade Mercosurländerna, Brasilien, Argentina, Paraguay och Uruguay, suttit vid förhandlingsbordet i vad som kan bli det mest omfattande handelsavtalet i EU:s historia.

Men det är först det senaste året som förhandlingarna tagit fart och nu arbetar parterna febrilt med att få till en överenskommelse innan mars 2018. Efter det kommer stora delar av den brasilianska ministerkåren gå ut i valrörelse och då riskerar handelsavtalet att läggas på is. Men EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström (L) är positiv.

"Vi är närmare ett avtal i dag än vad vi var igår. Det är vårt absoluta mål att ha ett avtal färdigt innan mars", säger Cecilia Malmström.

För att komma närmare ett avtal lämnade EU under tisdagen ett bud som ger de sydamerikanska länderna större exportmöjligheter av kött till EU-länder.

Istället för det tidigare budet som lades i oktober på 70 000 ton erbjuds nu en kvot om 99 000 ton kött in i EU.

Med det hoppas EU bland annat få tillgång till bil- och maskinteknikmarknader i Sydamerika. Även möjligheten för företag inom unionen att kunna delta i Mercosurländernas offentliga upphandlingar lockar.

Jordbruksländer som Frankrike och Irland har tidigare uttryckt oro kring storleken på köttkvoten. Och intressegrupper från jordbrukssektorn i EU kallar tisdagens erbjudande för oacceptabelt. Enligt dem riskerar en så pass stor import av kött att skada inhemska företag. Men Cecilia Malmström anser att det är en liten eftergift från EU:s sida

Det här avtalet skulle innebära stora möjligheter för till exempel fordonsindustrin i EU, inte minst för svenska företag som Volvo.

Flygplatschefen: Inget kaos på Arlanda i höst

Swedavia har fått mycket kritik för sommarens långa köer till säkerhetskontrollen på Arlanda. Bemanningen har nu förbättrats och resenärer kan förvänta sig kortade kötider, enligt det statliga bolaget. Flygplatsen väljer även att ta bort regeln att komma tidigast tre timmar före avresa.  

Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningschef och tillförordnad flygplatschef. Till vänster: Köer på Arlanda i juni.
Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningschef och tillförordnad flygplatschef. Till vänster: Köer på Arlanda i juni.Foto:Ali Lorestani/TT/Anna Bredberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera