Förhandlingarna om ett handelsavtal mellan EU och de så kallade Mercosurländerna är inne i sin slutfas. För att komma närmare en överrenskommelse har nu EU erbjudit de sydamerikanska länderna högre exportkvoter på kött.
TT
Sedan 2004 har EU och de så kallade Mercosurländerna, Brasilien, Argentina, Paraguay och Uruguay, suttit vid förhandlingsbordet i vad som kan bli det mest omfattande handelsavtalet i EU:s historia.
Men det är först det senaste året som förhandlingarna tagit fart och nu arbetar parterna febrilt med att få till en överenskommelse innan mars 2018. Efter det kommer stora delar av den brasilianska ministerkåren gå ut i valrörelse och då riskerar handelsavtalet att läggas på is. Men EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström (L) är positiv.
"Vi är närmare ett avtal i dag än vad vi var igår. Det är vårt absoluta mål att ha ett avtal färdigt innan mars", säger Cecilia Malmström.
För att komma närmare ett avtal lämnade EU under tisdagen ett bud som ger de sydamerikanska länderna större exportmöjligheter av kött till EU-länder.
Istället för det tidigare budet som lades i oktober på 70 000 ton erbjuds nu en kvot om 99 000 ton kött in i EU.
Med det hoppas EU bland annat få tillgång till bil- och maskinteknikmarknader i Sydamerika. Även möjligheten för företag inom unionen att kunna delta i Mercosurländernas offentliga upphandlingar lockar.
Jordbruksländer som Frankrike och Irland har tidigare uttryckt oro kring storleken på köttkvoten. Och intressegrupper från jordbrukssektorn i EU kallar tisdagens erbjudande för oacceptabelt. Enligt dem riskerar en så pass stor import av kött att skada inhemska företag. Men Cecilia Malmström anser att det är en liten eftergift från EU:s sida
Det här avtalet skulle innebära stora möjligheter för till exempel fordonsindustrin i EU, inte minst för svenska företag som Volvo.
TT
Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons
Med tillgänglighet och kompetens i första rummet
Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning.
Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig.
– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt.
Kräver gott samarbete
I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år.
– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.
För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.
– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.
Handplockad expertis
Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar.
– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.
Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica.