ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ökad konkurrens och nya Vegas-maskiner drar ned Svenska Spel

  • Foto: Hasse Holmberg / TT
  • Svenska Spels vd Patrik Hofbauer. Foto: Amanda Lindgren

Ökad konkurrens och nya Vegasmaskiner påverkade Svenska Spels insatser negativt under tredje kvartalet. Koncernens verksamhet har stabiliserats men resultatet är inte på den nivån som eftersträvas, säger vd och koncernchef Patrik Hofbauer. 

Svenska Spel fortsätter sin omställning efter den nya spellagen som trädde i kraft vid årsskiftet. 

Den digitala affären och kundbaser utvecklades positivt, men nettospelintäkterna på 2.013 miljoner kronor hamnade 5 procent under motsvarande nivå förra året. Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 639 miljoner kronor, en minskning med 536 miljoner kronor varav 377 miljoner kronor består av spelskatt.

”Resultatet ännu inte på den nivå vi eftersträvar. Vi har ett offensivt fokus framåt, bland annat genom investeringar som bidrar till stärkt kundupplevelse och datadriven kundkommunikation, men med fortsatt omtänksamhet om våra kunder”, säger Patrik Hofbauer. 

Med anledning av den nya spelskatten uppgick rörelsemarginalen netto till 32 procent. Med justering uppgick den till 50 procent mot 55 procent motsvarade kvartal i fjol.

Sport och Casino minskade med 2 procent jämfört med i fjol. Kunderna har börjat återvända till affärsområdet men det tar längre tid än beräknat. Affärsområdet stod för 23 procent av intäkterna med 429 miljoner kronor i nettospelintäkter. 

Affärsområdet Tur minskar också med 2 procent men här har kundbasen återvänt till 2018 års nivå. Tur, som innefattar skrapspel och Keno, drog in 1.123 miljoner kronor och stod för 54 procent av intäkterna. 

Den stora sänkningen kommer från området Casino Cosmopol och Vegas, som minskar med 16 procent på grund av kunders förflyttning till onlinespel och insatser kopplade till omsorgsplikten och penningtvättslagstiftningen. Området redovisade 429 miljoner i intäkter och står för 21 procent av totalintäkterna.

Svenska Spels digitala affär växte 9 procent och mobilanvändandet ökade med 13 procent. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer