ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ökad försäljning för Sobi-konkurrenten – höjer prognos

Roche försäljning av blödarsjukapreparatet Hemlibra, som konkurrerar med Sobis Elocta, har sålt för 921 miljoner schweizerfranc under året hittills, januari-september 2019. 

Det framgår av delårsrapporten från det schweiziska läkemedelsbolaget.

Totalt har över 4.000 patienter behandlats med Hemlibra sedan den lanserades och Hemlibra har totalt 18 procents patientandel i USA 23 månader efter godkännande, enligt Roche presentationsmaterial.

Hemlibra, som fick godkännande förra året, har haft en stark start i USA, Japan och Europa, skriver Roche.

I stort har Roches nya preparat, som Hemlibra, utvecklats mycket starkt, enligt vd Severin Schwan.

Koncernens totala försäljning steg med 10 procent i konstanta valutor under januari-september till 46,1 miljarder schweizerfranc. Läkemedelsdivisionens försäljning ökade med 12 procent, drivet av Hemlibra, Ocrevus, Tecentriq och Perjeta. Diagnostikdivisionens försäljning ökade med 4 procent under niomånadersperioden.

För tredje kvartalet enskilt uppgick försäljningen totalt till 15,6 miljarder schweizerfranc, vilket kan jämföras med snittestimatet på 15,1 miljarder enligt Bloombergs konsensus.

”Baserat på stark efterfrågan på våra nya preparat och fortsatta framsteg för vår produktpipeline har vi höjt utsikterna för 2019 och jag är säker på att vi kommer att fortsätta växa bortom detta år”, skriver Severin Schwan.

Roche räknar nu med en tillväxt i höga ensiffriga procenttal 2019. Tidigare prognos var en tillväxt på mellan-till-höga ensiffriga procenttal.

Vinst per aktie för kärnverksamheten väntas öka ungefär i linje med försäljningen, vilket är samma lydelse från tidigare prognos men alltså nu med nya försäljningstillväxtantanganden. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer