Annons

Oförberedda företag riskerar drabbas igen

Tiotusentals datorer runt om i världen drabbades av helgens IT-attack. När vardagen börjar igen kan företag som inte tagit krafttag drabbas hårt igen.Man får räkna med att det kommer att hända saker, säger IT-säkerhetsexperten Robert Malmgren.

Tiotusentals datorer drabbades av helgens IT-attack.
Tiotusentals datorer drabbades av helgens IT-attack.

Det är inte alls omöjligt att det blir problem när folk kommer tillbaka till sina arbetsplatser efter helgen, säger IT-säkerhetskonsulten Joakim von Braun.Många företag har säkert förberett sig under helgen. Det kan vara för sent om man väntar till måndag. Det gäller att sätta in ett helt koppel av åtgärder med backuper och antivirusprogram för att stänga ute alla tänkbara maskar, trojaner och virus. De som inte är förberedda kan råka illa ut."Usel säkerhet"

Han anser att man varje natt bör ha en ny backup.

Det ska ju vara rutin, men är det inte på alla företag. Det gäller att förlora så lite som möjligt, säger han.

Han är uppriktigt förvånad över att inte fler företag och institutioner har drabbats av attacken:

Det borde ha varit fler. Det är ganska usel säkerhet på många håll.

Enligt Robert Malmgren, IT-säkerhetsexpert på företaget Romab, räcker det med att man klickar upp ett infekterat mejl när datorn startas på morgonen.

Man får räkna med att det kommer att hända saker. Företagen bör gå ut med information så tidigt som möjligt, och se till att det finns uppdateringar av alla säkerhetssystem, säger han.Ny attack på gång

Det har också kommit varningar för en förnyad attack under måndagen, med en ny variant av viruset.

"Det är den stora grejen", säger Malmgren.

Fast sannolikt kommer det att gå snabbare att hitta och åtgärda den nya varianten än vad det tog att hitta den första, enligt Joakim von Braun.

Den första smällen är den jobbigaste. En ny variant bör gå att hitta, analysera och åtgärda inom cirka fyra timmar, säger han.

Innehåll från Business Region ÖrebroAnnons

Örebro gör plats för fraktdrönare och stärker sitt logistikkluster

De flesta känner säkert igen ordet intermodalitet, ordet som beskriver hur gods passerar flera transportslag. I Örebroregionen nöjer man sig dock inte med att erbjuda hög intermodalitet utan satsar istället på vad man kallar supermodalitet.

– Vi lägger till akademi och kompetens till varans väg fram till kunden. Akademin är en viktig funktion i jakten på de effektivitetstapp som uppstår då varorna byter transportslag och nu kastar vi även in AI och inte minst drönare som ett femte transportslag in i mixen, säger Victor Sunnliden, Investeringsansvarig på Business Region Örebro.

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 procent av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör hög leveransservice över hela Norden.

Här möts europaväg, riksväg, järnväg, flyg, hamn och akademi i ett unikt kluster för logistik. I regionen kan bolag enkelt få tillgång till samtliga transportslag och kunnande kring supply chain och hantering av gods. Intermodalitet är således en viktig funktion då de allra flesta varor reser via två eller fler transportslag. Här finns alla funktioner man behöver för att hantera sin supply chain så hållbart och effektivt som möjligt.

Skapar förutsättningar för drönartransporter

Region Örebro Län har tagit steget att bli fullvärdiga medlemmar i ”Urban Air Mobility Initiative”. Det innebär att man nu tar ställning för att regioner och kommuner ska ha planeringsansvar för infrastrukturen i det undre luftrummet och för att skapa förutsättningar för aktörer att verka på en kommersiell marknad.

 Idag sker den kommersiella drönartrafiken i ganska liten skala och en av utmaningarna är regulatorisk då trafiken sker i det undre luftrummet och påverkar därmed stadsbilden. De flesta projekt som pågår just nu är därav testbäddar eller olika försöksprojekt. 

– Det här är ett av flera planerade steg som ska främja kommersialisering av drönare. Vi är glada över att regionen går framåt med detta, säger Victor Sunnliden.

Samverkansavtal med Dronamics

Örebro flygplats har ett samverkansavtal med företaget Dronamics, som nyligen blev en av de första fraktdrönarna att få licens för flyg i Europa. ”The Black Swan” är en fraktdrönare som kan bära upp till 350 kg över en sträcka om 250 mil.

Avtalet innebär att Örebro flygplats nu ingår i det nätverk av flygplatser runtom Europa som Dronamics avser använda för frakt. Genom Örebroregionens egen arbetsgrupp där även Örebro universitetet medverkar skapas nu förutsättningar att ligga längst fram inom hanteringen av autonoma flyg, drönare och eVTOL.

–  För oss på Örebro flygplats är det här en naturlig utveckling av vårt redan starka frakterbjudande. Vi är i dag en av Nordens bästa fraktflygplatser och har för avsikt att vara så även om 10 år, säger Mikael Smedberg, VD på Örebro flygplats.

– Det finns ännu ett antal utmaningar i det här arbetet och att då få en så kraftfull spelare som Dronamics med flera i vårt lag hjälper de oss att blir än mer tydliga med att det är just kommersialiseringen som vi är starka på. Alla som har en fungerande tjänst är av intresse för oss, avslutar Victor Sunnliden.

Läs mer hos Business Region Örebro 

 

Mer från Business Region Örebro

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Business Region Örebro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera