1515

OECD ska granska om Sveriges Pisa-resultat är för höga

Svenska elever gjorde bättre ifrån sig i den internationella kunskapsmätningen Pisa 2018 än i mätningen 2015.

Men bakom förbättringen ligger tveksamma urvalsmetoder, skriver Expressen. Uppgifterna får till följd att OECD granskar de svenska resultaten igen.

Utbildningsminister Anna Ekström.
Utbildningsminister Anna Ekström.Foto:Jonas Eng

”Jag har bett OECD att granska Sveriges resultat ytterligare en gång för att verkligen säkerställa att vi kan dra rätt slutsatser utifrån Pisa”, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT.

OECD har redan accepterat uppdraget, tillägger hon.

”Man ska förstås lita på Pisaundersökningen och det är Skolverket som ansvarar för genomförandet i Sverige. Regeringen utgår givetvis från att myndigheters och OECD:s statistik är korrekt. Men eftersom det kommit frågetecken och eftersom det är så viktigt att regeringen och riksdagspartierna kan lita på Pisaundersökningen har jag tagit initiativ till att OECD granskar både resultat, urval och statistik ytterligare en gång – för att vara på den riktigt säkra sidan”, säger Ekström.

I den senaste Pisaundersökningen, som genomfördes 2018 och presenterades i december i fjol, fick de svenska eleverna högre poäng i alla tre ämnen – läsförståelse, matematik och naturvetenskap – jämfört med 2015. Sverige placerade sig därmed genomgående över OECD-snittet.

Men enligt Expressen har en stor mängd elever med utländsk bakgrund felaktigt gallrats bort från att skriva provet. Dessutom har Skolverket gjort beräkningar på felaktig grund i sitt försök att kartlägga felets omfattning.

Enligt de internationella reglerna får nyanlända elever, som undervisats i sitt nya lands språk mindre än ett år, undantas från Pisaprovet. Men enligt Expressen har de svenska skolorna plockat bort en större andel elever med svaga språkkunskaper än vad det fanns nyanlända 15-åringar i skolan vid provtillfället. När Skolverket sedan kartlade hur många elever med utländsk bakgrund som felaktigt plockats bort ur Pisa-urvalet gjordes detta på felaktig grund, skriver tidningen.

Liberalernas skolpolitiske talesperson Roger Haddad reagerar starkt på Expressens uppgifter.

”Det är oerhört graverande om uppgifterna stämmer”, säger han.

”De uppgifter som framkommit om hur man exkluderar elever vid provtillfället väcker ett antal frågor, att inte enbart nyanlända med kort tid sållats bort utan en bredare elevgrupp. Självklart måste utbildningsministern och Skolverket förtydliga hur underlaget arbetats fram och om det påverkar de slutsatser som regeringen dragit av den senaste Pisamätningen”, säger Haddad.

Moderaternas skolpolitiska talesperson Kristina Axén Olin reagerade över de svenska siffrorna redan när Pisaresultaten kom i december förra året.

”Jag ställde exakt de här frågorna redan då. Det var 25 procent som inte skrev provet. 11 procent hade exkluderats och 13, 5 procent av dem som skulle skriva provet var frånvarande. Men Skolverket hävdade redan då att man följde OECD:s regler”, säger hon.

”Vi har stora bekymmer med att det är så många elever som går ut utan godkända betyg. Vi behöver diskutera vad vi ska göra åt det, och då gör vi oss en björntjänst om vi gömmer undan resultaten”, säger Axén Olin.

Både hon och Roger Haddad kräver att Skolverkets generaldirektör och utbildningsminister Anna Ekström (S) kallas till utbildningsutskottet.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson säger sig dock vara trygg med att Skolverket gjort rätt och ser ingen anledning att gå igenom metod och resultat igen.

”De människor som kan detta bäst finns på Skolverket och jag är trygg med att de gjort det de ska och gjort det rätt och riktigt”, säger han.

Peter Fredriksson har under morgonen haft ett internt chefsmöte för att stämma av uppgifterna i Expressen. Enligt honom har inget framkommit som får myndigheten att revidera sina tidigare slutsatser.

”Det är naturligtvis tråkigt att myndighetens kompetens och ansvarstagande ifrågasätts. Men jag förstår att Expressens artikel väcker frågor. Jag hoppas att vi kan svara så att vi lugnar politiker och skolväsendet, genom att säga att vi följer regelverket och att OECD godkänt de svenska resultaten”, säger Fredriksson.

Han säger också att han skulle välkomna en extern granskning:

”Det jag kan tycka i dagsläget är att det är viktigt att få bekräftat att Skolverket inte gjort något fel. Vi ser inget behov av att gå igenom våra resultat en gång till, men eftersom det finns ett ifrågasättande kan det finnas anledning att en annan aktör tittar på Skolverkets hantering. Det har jag verkligen inget emot.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?