1515

OECD: Alldeles för låg skatt på utsläpp

Skatterna på utsläpp är alldeles för låga för att uppmuntra till omställning till koldioxidsnåla alternativ, visar en ny rapport från OECD. Kol beskattas lägre än exempelvis naturgas, som är mindre farligt för klimatet.

Runt 70 procent av koldioxidutsläppen från energikällor i OECD:s medlems- och partnerländer är oskattade, enligt rapporten som släpps i samband med att världsledare samlas till FN:s klimattoppmöte i New York.

Skatten på bränsle för bilar och lastbilar är relativt hög samtidigt som den inte motsvarar den miljöskada som bränsleutsläppen orsakar, enligt den ekonomiska samarbetsorganisationen.

Skatten på kol – som ligger bakom nästan hälften av koldioxidutsläppen från energikällor – är noll eller nära noll. Samtidigt är bränsleskatten på internationella flygresor och fartygstransporter i princip obefintlig, vilket gör att flitiga flygresenärer och containertransportfirmor inte betalar sin del, enligt OECD:s generalsekreterare Ángel Gurría.

"Kol är ett slående exempel eftersom det just nu beskattas på lägsta möjliga vis jämfört med alla energislag, trots dess skadliga inverkan på klimatet och luften", står det i en sammanfattning av rapporten.

I de 44 länder som studerats är 97 procent av de energirelaterade koldioxidutsläppen, utanför vägsektorn, beskattade långt under vad som krävs för att motsvara den miljöpåverkan de orsakar, enligt OECD.

Den genomsnittliga skatten på kol och andra fasta fossila bränslen i OECD-länderna är 0,7 euro per ton koldioxid, medan skatten på diesel och bensin är 73,8 euro respektive 85,8 euro. För naturgas – ett något skonsammare energislag – ligger skatten på 5,7 euro per ton koldioxid, poängterar organisationen.

Endast fyra länder (Danmark, Nederländerna, Norge och Schweiz) beskattar sammantaget utsläpp över den tröskel organisationen satt på 30 euro per ton koldioxid. Tröskeln har satts för att motsvara skadorna utsläppen orsakar.

Samtidigt är Sverige det land med högst koldioxidskatt av medlemsstaterna med 1 150 kronor per ton koldioxid, men skatten tillämpas inte på alla utsläpp. Anledningen till att Sverige inte kommer över tröskelvärdet är enligt OECD mängden biodrivmedel som används, som undantas från koldioxidskatt.

"Vi vet att vi behöver bränna mindre fossila bränslen, men när skatten på de mest förorenande drivmedlen är noll eller nära noll så finns det lite incitament för förändring. Energiskatter är inte det enda svaret, men vi kan inte vända klimatutvecklingen utan dem. De borde implementeras rättvist och underlätta energiomställningen för utsatta grupper", säger generalsekreteraren Ángel Gurría enligt rapporten.


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?