Obamas basketlinne säljs på auktion - högsta budet är en kvarts miljon

Barack Obamas basketlinne som han bar när han spelade i sitt skollag ligger ute på auktion. USA:s 44:e president bar nummer 23 åren 1978 och 1979. Linnet är i skrivande stund uppe i 27 000 dollar, motsvarande 256 000 kronor, på auktionssidan Heritage auctions.

Foto:Jae C. Hong

Innan linnet klubbas den 17 augusti kommer det att ställas ut i Chicago, New York och Dallas.

Obamas basketkarriär var kort, även om han fortsatt att engagera sig för sporten under sin tid som president. Nyligen anslöt han sig till en organisation vars syfte är att sprida sporten till Afrika, skriver The Washington Post.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HeadlightAnnons

Full kontroll på projektportföljen

I takt med att företag växer och blir mer digitala ställs allt högre krav på de verktyg som används för att navigera bland olika projekt. Konsultbolaget Headlight stöttar verksamheter på digitaliseringsresan, vilket bland annat innebär just hjälp med att få ordning på projektportföljen. Med det kraftfulla verktyget Hansoft tar de sitt kunderbjudande till nya nivåer.

Headlight är ett konsultbolag inom IT och digitalisering och består i dagsläget av ett hundratal medarbetare. Utifrån de tre kompetensområdena verksamhetsutveckling, ledarskap och systemutveckling erbjuder de ett helhetskoncept för digitalisering genom att hjälpa sina kunder hela vägen, från strategi och ledning till utveckling och förvaltning.

– Vi börjar från scratch med en analys av organisationen och anpassar lösningen efter just deras verksamhet. Vi är erfarna inom såväl verksamhetsutveckling och projektledning samt har ett stort teknisk kunnande, och arbetar mot målet att få kunden att bli självgående med hjälp av den lösning vi erbjuder, säger Jörgen Lindholm, verksamhetsarkitekt och projektledare, Headlight.

Hansoft och partnerskapet med Perforce

Den digitaliseringsresa många bolag gör kräver effektiva verktyg för att få ordning på projektportföljen, något som tidigare saknats på marknaden.

– Det handlar om ett behov vi sett hos många kunder som hanterar flertalet projekt men inte har haft ett bra verktyg för att hålla koll på till exempel resurser och prioriteringar. Hansoft erbjuder en realtidsbild av projekten och visualiserar viktiga områden som resursbehov och kompetensområden man behöver framöver, säger Jörgen.

– Visualiseringsstödet är så bra att man kan agera proaktivt istället för reaktivt, vilket såklart är en ovärderlig funktion ur planeringssynpunkt, säger Kristian Liljesvan, affärsutvecklingschef, Headlight.

Headlight är sedan 2017 partner till det amerikanska bolaget Perforce som utvecklar Hansoft. Partnerskapet har varit mycket framgångsrikt och med sin stora kundbas har Headlight kommit att ha en stor påverkan på det fortsatta utvecklandet av verktyget.

– Vi är väldigt nöjda med vårt partnerskap med Headlight. Paketeringen av moden portföljhantering för agila program och team med Hansoft från Perforce levererar ökad produktivitet, transparens och innovation för affärsutmaningar kopplat till produktutveckling, säger Johan Karlsson, Hansoft produktägare, Perforce.

Single source of truth

Ett verktyg som erbjuder realtidsuppdateringar är otroligt värdefullt för projektportfölj-styrning. Man kan uttrycka det som single source of truth vilket innebär att det man ser, är det som gäller. Användaren behöver inte oroa sig för eftersläpningar eller inaktuell information, utan kan tryggt förlita sig på att projektportföljen är uppdaterad och under kontroll. 

– De positiva effekterna av att ha koll på sin projektportfölj med ett verktyg man kan lita på ska inte underskattas, avslutar Kristian.

Fakta

Headlight är ett konsultbolag som utvecklar verksamheter med hjälp av IT, genom engagerade specia-lister och lösningar. Vi erbjuder ett helhetskoncept för digitalisering genom att hjälpa våra kunder hela vägen, från strategi och ledning till utveckling och förvaltning. Headlight har ca 100 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Västerås.

Läs mer på www.headlight.se

Mer från Headlight

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Headlight och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?