Annons

ÖB: Tillväxt största utmaningen – ”inte sysslat med i modern tid”

Försvarsmaktens överbefälhavare Micael Bydén tillbakavisar att Försvarsmakten inte lyssnat på politikernas prioriteringar. Försvarsbeslut för de kommande fem åren är okänt territorium. ”Tillväxt, det har vi inte sysslat med i modern tid”, säger han. 

Foto:Henrik Montgomery/TT

Enligt ÖB Micael Bydén tar Försvarsmakten ”betydande steg i försvarskraft” under de kommande åren och det ger overklighetskänslor: ÖB beskriver det som att han måste nypa sig i armen. 

”Det är helt unikt”, säger han. 

”Det är också en utmaning för oss. Tillväxt, det har vi inte sysslat med i modern tid”; säger han vidare och pekar på att myndigheten måste bli bättre på att behålla och attrahera personal. 

Försvarsmakten föreslog i november att flera satsningar på armén ska försenas och sjösättas i en mindre skala än Försvarsberedningen vill. Man föreslog bland annat att en motoriserad brigad i Stockholmsregionen krymps till en stridsgrupp, Förmågan att försvara Gotland vill man vidare inte stärka i samma utsträckning som politikerna och ett divisionsartilleri dröjer. Samtidigt står det svart på vitt att det finns ekonomiska resurser att genomföra merparten av förstärkningarna av marinen. 

Peter Hultqvist väljer i sitt tal i Sälen att trycka särskilt på att armén måste bli större och han pekar på satsningar på flera håll i landet. 

”Kvantitet är också kvalitet”, säger han och pekar på att förmågan att verka i större militära enheter måste öka. 

Peter Hultqvist markerar att antalet värnpliktiga måste öka till 8.000 till 2025. Skyddet av Gotland måste fortsätta stärkas med bland annat luftvärn och artilleri. En ny flygflottilj i Uppsala, ett amfibieregemente i Göteborg och ett jägarregemente i Arvidsjaur ligger också i planen. 

Men den dragkamp som utspelar sig för öppen ridå vill ingen av parterna kännas vid.
”Vi har en utomordentligt bra relation och ett bra samtalsklimat”, säger Peter Hultqvist om relationen till ÖB. 

Försvarsmakten står bakom Försvarsberedningens rapporter, betonar Micael Bydén och prisar politikernas breda enighet. 

”Det är ett väldigt bra underlag. Det är det vi bygger våra fortsatta råd på”, säger han. 

På söndagen gav M-ledaren Ulf Kristersson beskedet att Försvarsmaktens budget bör höjas med ytterligare 9 till 93 miljarder 2025. Först måste en analys göras markerar försvarsminister Peter Hultqvist (S). 

”Inser man inte att detta jobb behöver göras befinner man sig på fel sida av verkligheten”, säger han.

Enligt Hultqvists stab motsvarar M-utspelet i realiteten mindre än 1,5 miljarder, jämfört med den senaste prognosen av försvarsanslagen 2025. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?