1515

Nytt teknikstrul hos Avanza – ”vi ber om ursäkt”

Avanza har problem med att visa aktiekurser på sin plattform, och handlarna är upprörda.

”Vi ber om ursäkt”, säger vd Rikard Josefson till Di och hoppas att problemen snart ska vara lösta.

Rikard Josefson, vd för Avanza.
Rikard Josefson, vd för Avanza.Foto:Jesper Frisk

Nätmäklaren Avanzas AZA -1,89% Dagens utveckling sajt gick trögt vid börsöppning under förra veckan, varpå en buggfix, ”patch”, installerades i helgen och felen avhjälptes.

På torsdagen var det dock problem igen, om än av en annan art än förra veckan: vissa kurser visades fördröjt eller inte alls för de inloggade kunderna – som uttrycker sin vrede i en tråd på Di Börssnack. Tonen står i kontrast till Avanzas budskap på utomhusaffischer, där kunderna enligt undersökningar uppges älska banken.

På sajten visas i skrivande stund meddelandet ”Just nu har vi problem med att visa kursutvecklingen på vissa värdepapper. Felsökning pågår.” 

Rickard Josefson, vd, medger att det har varit problem på torsdagen, och hoppas att det snart ska vara avhjälpt.

”Vi har lite problem att visa börskurser i övre delen av vissa värdepappers sidor, med 15 minuters fördröjning, men de kurser som syns i rutan för orderdjup är korrekta”, beskriver han felet.

Förra veckans tröghet var olycklig men numera avhjälpt, säger han, och har inget med torsdagens problem att göra.

”Det här handlar mer om informationsgivning, vilket nästan alltid har med indata att göra. Det är jätteolyckligt att det är så och jag ber om ursäkt, men vi jobbar för fullt på att lösa det. Jag tror att det kommer att vara avhjälpt under dagen”, säger Rikard Josefson.

Att Avanzas system inte skulle klara av nuvarande kundmängd – bolaget nådde nyligen en miljon kunder – avvisar han.

”Nej, absolut inte – våra system klarar betydigt större volymer och fler kunder än vi har nu. Det här är inte kopplat till lastproblem, utan har att göra med komplexa it-integrationer.”

Utifrån ett aktieägarperspektiv: finns någon risk för lägre aktiehandel bland era kunder, eller skadeståndskrav från drabbade handlare?
”Nej; de kan göra de avslut de vill. Förra veckan var det lite segt, men vi har ett mäkleri som man kan ringa om man inte kommer igenom på sajten och en reklamationsavdelning. 2019 hade vi extremt lite driftproblem, och i januari gjordes fler affärer än någonsin på vår plattform trots trögheten i slutet av förra veckan.”

Tror du att dagens åtgärder gör att det inte uppstår något problem imorgon?
”Jag tror inte att det uppstår imorgon igen, men å andra sidan pratar vi om en digital värld med väldigt mycket komplexa problem så jag kan ju inte säga att vi aldrig mer kommer ha problem. Men vi är alltid på tårna för att allt ska funka, och vi har en väldigt bra drifthistorik.”

Konkurrenten Nordnet å sin sida, vars driftproblem under förra rapportperioden Di skrev om, har nu inga problem.

”Vi optimerade mjukvara för trading och bytte ut hårdvara så den skulle klara hög last, vilket verkar ha gett resultat”, säger kommunikationschefen Johan Tidestad på torsdagen om vilka åtgärder som gjorde susen.

Han påpekar att januari var Nordnets mest handelsintensiva månad någonsin, och att veckans aktivetet också har varit hög, mycket tack vare Tesla.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?