Annons

Nytt steg mot visitationszoner och anonyma vittnen

Regeringen och Sverigedemokraterna presenterar en rad nya utredningar för att kunna införa en rad nya åtgärder för att bekämpa den organiserade brottsligheten. Inom ett till två år kan regeringen införa bland annat visitationszoner och anonyma vittnen.

Statsminister Ulf Kristersson (M).
Statsminister Ulf Kristersson (M).Foto:Claudio Bresciani/TT

Efter nio veckor vid makten går regeringen och Sverigedemokraterna fram med nya förslag som ska mota tillbaka den organiserade brottsligheten.

Enligt Tidöavtalets partier handlar det om ”den största offensiven mot organiserad brottslighet i modern tid”.

”Nu är det dags att gå från ord till handling”, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

”Det här är ett samhällsproblem som är dominerande i Sverige och det måste vi göra något åt”, fortsätter han.

Ulf Kristersson anser att regeringen har fått mandat av väljarna att göra stora förändringar på justitieområdet.

Vad som krävs är enligt statsministern ”ett paradigmskifte”, samtidigt som han påpekar att det kommer att ta tid att bekämpa den organiserade brottsligheten.

”Det kan bli värre innan det blir bättre”, säger Ulf Kristersson.

För första gången står SD-ledaren Jimmie Åkesson på en pressträff i regeringskvarteren, tillsammans med Ulf Kristersson, Ebba Busch (KD) och Johan Pehrson (L).

Brottsbekämpning är ett av Sverigedemokraternas mest prioriterade politikområden och i valrörelsen tryckte partiet på en rad långtgående reformer som partiet skulle kräva i regeringsförhandlingar. Nu presenteras en del av dem.

Enligt Jimmie Åkesson går regeringen nu fram med att introducera visitationszoner. Det genom att tillsätta en utredning som ska vara klar den 24 januari 2024.

”Vi kan inte fortsätta på det här sättet. Vi måste prioritera tryggheten före egentligen allt annat”, säger Jimmie Åkesson.

Även anonyma vittnen och så kallade kronvittnen har utlovats i Tidöavtalet, nu tillsätts utredningen för att få fram en lag som kan införa ett sådant system. Den 23 oktober nästa år ska utredaren presentera sina första slutsatser.

”Det förekommer systematiska hot”, säger KD-ledaren Ebba Busch.

”Den som har blivit vittne till ett brott måste kunna känna sig trygg i att lämna uppgifter till domstol”, fortsätter hon.

Regeringen vill också införa en ny lag som ska ge kommunerna i ansvar att bedriva ett brottsförebyggande arbete. Det kan bland annat handla om att ta fram en lägesbild över brottsligheten och ta fram ett program för att bekämpa den.

Som ett led i det förebyggande arbetet presenterar arbetsmarknads och integrationsminister Johan Pehrson (L) också en sänkt åldersgräns för när Socialnämnden kan besluta om insatser för barn och unga.

Åldern ska nu sänkas till 12 år, från tidigare 15 år.

”Det här sker i en miljö som tyvärr är nödvändigt. Man vittnar från polis och ideella aktörer om att det är många unga människor som far illa och som måste få ett eget direkt stöd, för att vi ska kunna stämma i bäcken och ge dem ökad chans till ett bättre liv som inte präglas av brottslighet”, säger Johan Pehrson.

Innehåll från 3ngageAnnons

En ny digital upplevelse där kunden provkör produkten

E-handeln fortsätter att öka, men brottas alltjämt med problemet att köparen inte har möjlighet att känna på produkten på samma sätt som i en fysisk butik.

–Vår plattform passar alla typer av komplexa produkter och ger kunderna fantastiska möjligheter att uppleva produkten med flera sinnen, säger Thomas Krotkiewski, VD och grundare på 3ngage.

Tänk dig att ditt företag kommit på en riktigt smart och banbrytande produkt. Men hur ska du kommunicera detta till marknaden? I tider när digital försäljning blivit dominerande är du ofta hänvisad till att förklara din produkt via bilder, videos och bruksanvisningar på din sajt. Men det blir ju inte samma sak som att köparen får känna och klämma på produkten i verkligheten.

Digital produktupplevelse som revolutionerar

Det är här 3ngages plattform kommer in och ger slutanvändaren eller kunden en digital och interaktiv upplevelse som ligger mycket nära ett fysiskt möte med produkten.

–Visualiseringar finns det många som gör. Det här är någonting helt annat. Här får kunden eller slutanvändaren möjlighet att själv prova produktens mekaniska och digitala funktioner, som om man hade produkten i sin hand, säger Thomas.

Webbaserat för alla komplexa produkter

Plattformen kan användas på alla typer av datorer, telefoner och surfplattor utan VR-utrustning eller andra tillbehör. Det handlar om sällanköpsprodukter från några tusenlappar upp till miljoner. Och i många olika typer av branscher; allt från robotgräsklippare, spishällar och dykklockor för konsumenter till arbetsbelysning för vägmaskiner och sonarer som används av fisketrålare. Ett annat vanligt område är sjukvårdssektorn, exempelvis kompressionsplagg för lipödem eller sensorer som signalerar när en patients blöja ska bytas. (Länkarna leder till exempel att prova)

–Det här är ett utmärkt exempel på hur intuitiv vår plattform är. Den förklarar produkten för vårdgivare i många olika länder, fortsätter Thomas.

Läs mer om 3ngage för industrin här!

Produkten säljer sig själv

Plattformen passar både inom b2b och b2c. När det gäller b2b handlar det i första hand om att slutanvändaren ska förstå hur produkten fungerar. På konsumentsidan är det försäljningen som är i fokus.

–Det här är ett fantastiskt bra sätt att sälja, menar Thomas. Vi behöver inte måla med glassiga bilder eller vackra ord. Man låter istället produkten tala för sig själv så att det blir uppenbart för kunden hur bra den är.

Beteendeforskning visar på goda resultat

Professor Magnus Söderlund vid Handelshögskolan i Stockholm har genomfört en studie av hur 3ngages plattform påverkar mottagarens beteende. Om ett genomsnittligt besök på en digital produktsida varar i 26 sekunder, så stannar besökarna i snitt i tre och en halv minut när produkten presenteras via 3ngage. 

Vidare ökar viljan att köpa med 23 procent, produktförståelsen med 43 procent och produktens upplevda kvalitet med 17 procent.

–Det här är jätteintressanta resultat. Genom att köparens/användarens beteende loggas får man också information som kan användas för att vidareutveckla både presentationen av produkten och själva produkten i sig. 3ngage visar vilka produktfunktioner köparen faktiskt är intresserad av, avslutar Thomas.

Om 3ngage

3ngage låter dig uppleva hur en fysisk produkt är att använda, direkt i webbläsaren. Lösningen riktar sig mot tillverkande företag som ser kundupplevelsen som ett viktigt konkurrensverktyg.

Exempel på kunder:

Essity
Husqvarna
Liebherr
NIBE
TYRI Lights
Suunto

Läs mer om 3ngage här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 3ngage och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera