1515
Annons

Nytt saudiskt bakslag för den svenskledda matleveransjätten

Tyska Delivery Hero, med svenske vd:n Niklas Östberg i förarsätet, har åkt på ett nytt saudiskt bakslag. Köpet av den saudiska konkurrenten The Chefz stoppas nämligen av den saudiska konkurrensmyndigheten.

Niklas Östberg, vd för Delivery Hero.
Niklas Östberg, vd för Delivery Hero.Foto:Evelina Carborn

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg meddelar den saudiska konkurrensmyndigheten inte varför köpet stoppas, däremot att Delivery Hero försökte köpa hela The Chefz. Varken Delivery Hero eller The Chefz har ännu kommenterat nyheten.

Det är inte det första saudiska bakslaget för Delivery Hero, tidigare i år kollapsade förvärvssamtaler med det saudiska leveransbolaget Mrsool. Det utlöste ett medialt ordkrig mellan bolagens båda vd:ar där Mrsools vd och medgrundare Ayman Alsanad hävdade att de båda bolagens framtidsvision skildes åt medan Niklas Östberg hävdade att Mrsools tillväxt sjönk kraftigt och att de därför valde att lämna förhandlingarna.

Delivery Hero driver sedan tidigare tjänsten Hungerstation i Saudiarabien och Bahrain och har nyligen köpt matleveranstjänsten Instashop i Dubai.

Delivery Hero finns enligt bolagets hemsida i omkring 50 länder och hanterade under årets tredje kvartal 791 miljoner. I Sverige driver Delivery Hero sin varksamhet under varumärket Foodora. Aktien handlas på Frankfurtbörsen där den hittills i år är ner med 25 procent. Börsvärdet ligger i dag på omkring 260 miljarder kronor.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?