1515
Annons

Nytt regeringsbeslut: Ska bli lättare att yrkesväxla – ”helt avgörande”

Regeringen vill se en snabb utbyggnad av laddinfrastrukturen. Men bristen på elinstallatörer är enorm och kan sätta käppar i hjulen för hela elektrifieringsprojektet, varnar branschen. Det är en av anledningarna till att regeringen nu gör det enklare att yrkesväxla till ett bristyrke.

Utbildningsminister Anna Ekström vill göra det enklare för utbildade svenskar att utbilda om sig till ett yrke där det råder yrkesbrist. En bransch som brottas med brist på personal är elintallatörerna.
Utbildningsminister Anna Ekström vill göra det enklare för utbildade svenskar att utbilda om sig till ett yrke där det råder yrkesbrist. En bransch som brottas med brist på personal är elintallatörerna.Foto:Janerik Henriksson/TT

”I den här stora elektrifieringen är det helt avgörande att vi har tillgång till inte bara elinstallatörer men också rätt kompetens till batterifabriker och transporter”, säger utbildningsminister Anna Ekström till Dagens Industri.

Sverige har som mål att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent 2030 jämfört med 2010. För att lyckas med det spelar elektrifieringen av den svenska fordonsflottan och utbyggnaden av laddinfrastrukturen en nyckelroll. Men en flaskhals är bristen på rätt kompetens. 

Installatörsföretagen flaggade nyligen för att det kommer att fattas 28.000 elinstallatörer inom några år – och behovet kommer att öka ytterligare. De ville se att regeringen gjorde det enklare för människor att skola om sig. Andra yrken som skriker efter arbetskraft är undersköterskor och maskinförare. 

På torsdagen tog regeringen beslut om att ändra prioriteringsreglerna till komvux och yrkesvux. Syftet är bland annat att de som vill byta yrkesbana ska ha möjlighet att göra det i högre utsträckning än i dag.

”Hittills har man strikt gett plats till de som har minst utbildning. Nu vänder vi på det och ser till att de som har störst behov får förtur till utbildning”, säger Anna Ekström.

 Det innebär exempelvis att en person med slutförd teoretisk gymnasieutbildning får betydligt större chans att utbilda sig inom ett bristyrke. Sedan tidigare ställer regeringen hårdare krav på vilka utbildningar som startas inom både komvux och yrkesvux. För att få bidrag måste det finnas ett uttalat behov av kompetens inom utbildningsområdet. 

Men att det finns gott om jobb och möjlighet att utbilda sig betyder nödvändigtvis inte att problemet med kompetensbrist löser sig.

”Det här ställer högre krav på arbetsgivarna att vara mer attraktiva – både ur ett egenintresse och ur ett samhällsintresse. De måste på riktigt se till att de har en bra arbetsmiljö och schysta löner för att locka unga människor”, säger Ekström. 

Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen, är positiv till att det ska bli enklare att byta yrke, men hon ser flera frågetecken. 

Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.
Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.

”Regeringens förslag lämnar fortfarande allt för stort tolkningsutrymme. Vad betyder begreppet ”störst behov” egentligen? Vi skulle hellre se att man öppnar upp helt och hållet. Även en SAS-pilot som ringer till mig och vill bli elektriker ska kunna göra den karriärväxlingen. Det ska inte bero på var denna personen bor eller vilken bakgrund den har”, säger hon till Dagens Industri, och fortsätter:

”Ytterligare en anledning till att yrkesväxling är så viktigt för vår bransch är att vi ser att vi kan locka fler kvinnor den vägen, då man som lite äldre vågar söka sig utanför gamla trista normer och värderar andra saker i sitt yrkesliv.”

Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2021.

 

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera