Annons

Nytt program ska få med barnen på hållbarhetståget

Nytt program om FN:s globala mål ska få med barnen på hållbarhetståget. 

”Ingen ska lämnas utanför”, säger producenten Therese Aziz.

Therese Aziz har producerat ett barnprogram om de globala målen för hållbar utveckling.
Therese Aziz har producerat ett barnprogram om de globala målen för hållbar utveckling.Foto:Privat.
Farzad Farzaneh framför de 17 globala målen för hållbar utveckling.
Farzad Farzaneh framför de 17 globala målen för hållbar utveckling.Foto:The New Division
Mål nummer 14 handlar om hav och marina resurser.
Mål nummer 14 handlar om hav och marina resurser.Foto:The New Division

Barn börjar bli mer och mer införstådda i vad som händer i världen, inte minst när det kommer till klimatet. 

Therese Aziz jobbar på hållbarhets- och kommunikationsbyrån The New Division. Byråns grundare Jakob Trollbäck har designat logotyperna som illustrerar FN:s globala mål för hållbar utveckling. De syftar till att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikhet, främja fred och lösa klimatkrisen. Therese Aziz tyckte det var viktigt att även barn förstår vad målen innebär.

”Hela agenda 2030 bygger på att ingen ska lämnas utanför, det är klart att barnen ska involveras”, säger hon.

Therese Aziz har därför producerat det färgglada barnprogrammet ”Globala målen - världens plan”. I 17 korta avsnitt, ett för varje globalt mål, som ska sändas nu i början av året förklarar programledaren Farzad Farzaneh vad målen innebär. Farzad Farzaneh har tidigare programlett ”Skavlan jr” och ”Bolibompa”. Till hjälp har han animationer gjorda av den prisbelönta illustratören Sebastian Ramn. 

”Vi har hittat fantastiska partners som varit villiga att jobba under sina vanliga arvoden. Det är en eldsjälsproduktion”, säger Therese Aziz. 

Budgeten var beskedlig och bestod av 300.000 kronor från den svenska biståndsmyndigheten Sida. Sammanlagt tog manus, inspelning, animation, klippning och musik ungefär fem månader att få ihop. Än så länge är det bara vinjetten som bedömts av den hårda publiken som är mellan fem och nio år gamla. 

”Det är en liten testpool, mest kollegors barn, men de verkar gilla att det är mycket färger. Hittills känner vi att vi är på rätt bana men det är svårt att veta.”

Det mest utmanande har varit att skala ned komplexa delar av målen, som ekosystem eller infrastruktur, utan att ta bort relevanta detaljer. Just i barnprogram är det viktigt att hitta rätt nivå så att barnen kan relatera. Therese Aziz hoppas att klippen kommer kunna användas i skolan för att hjälpa lärare inleda längre samtal om hållbarhet. 

”Barn märker och reagerar på det som känns hopplöst i medierapporteringen, vi vill använda oss av ett positivt och lättsamt språk och involvera barn i hållbarhetsdiskussionen utan den där förödande känslan”, säger hon. 

Therese Aziz vill att ”Globala målen - världens plan” ska både utbilda och uppmuntra till hopp om en bättre framtid. Redan nu används programmet på olika läroplattformar som till exempel Tom Tits Experiment, Spilloteket och Filmriket. 

Tror du de globala målen kommer uppnås till 2030?
”Jag måste nog säga ja, jag vill säga ja. Men då måste många barn se programmet så de kan växa upp klokare än oss.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?