1515
Annons

Nytt jeansmode med ”radikala hållbarhetstankar”

GÖTEBORG: Efter två års förberedelser skulle nya göteborgska klädbolaget Amendi lansera sin första kollektion med hållbara jeans. Då slog pandemin till. Med nya strategier har bolaget ändå lyckats nå ut, både online och i butiker internationellt. 

Julia Åhrman, designchef, Andreas Åhrman, vd, och Corey Page Sencer, global sälj- och pr-chef, ligger bakom nya klädföretaget Amendi med huvudkontor i Mölndal och ett säljkontor i New York.
Julia Åhrman, designchef, Andreas Åhrman, vd, och Corey Page Sencer, global sälj- och pr-chef, ligger bakom nya klädföretaget Amendi med huvudkontor i Mölndal och ett säljkontor i New York.Foto:Pressbild

Bolagets första kollektion släpptes för ganska exakt ett år sedan.

”Det var hemskt. Vi hade jobbat länge med att sätta upp våran leverantörskedja, som är ganska komplicerad eftersom vi vill ha allting spårbart. Vi skulle lansera sajten och hade åkt till Paris för att träffa inköpare och så kom århundradets kris”, säger Amendis vd Andreas Åhrman.

När det stod klart vilka stora kreditrisker det innebar med 30 dagars nettobetalning på alla de ordrar bolaget redan hade lyckats säkra, fick Andreas Åhrman kontakta alla kunder och ge dem ett ultimatum. Hälften av betalningen i förskott, annars gick det bra att avboka ordern. Alla valde att dra tillbaka sina ordrar. 

”Men när sommaren kom var vi väldigt tacksamma för det. Hade vi skeppat ut kläderna hade vi haft minst en miljon i kreditförluster.”

Andreas Åhrman har ett förflutet som global säljchef på Nudie jeans. Han grundade Amendi tillsammans med Corey Page Spencer, även han från Nudie, samt hustrun Julia Åhrman som är konstnär och utbildad modedesigner i Borås. Idén fick de när de bodde i New York och såg hur köerna ringlade utanför butikerna då hajpade varumärken släppte sina senaste kollektioner. Samtidigt hade butikerna med hållbarhetsfokus inte riktigt senaste modet. 

”Då tänkte vi: varför kan man inte skapa ett mer sofistikerat och lyxigt jeansmode med ganska radikala hållbarhetstankar? Där finns det en marknad.”

I centrum står begreppet transparens, vilket bland annat märks på den etikett som sitter på plaggen där tillverkningen är noggrant specificerad och kostnaden för plagget nedbruten.

Transparensen tycker Andreas Åhrman är viktig eftersom hållbarhetsbegreppet är så pass vagt. 

”Vi vill inte vara en del av Green washing-flosklerna. Samtidigt inser vi att måste kunna marknadsföra vår produkt.”

För att komma till rätta med det försöker bolaget påverka den amerikanska handelskommissionen för att ändra de juridiska riktlinjerna för hur man får kommunicera kring hållbarhet. Det har gett dem ganska mycket uppmärksamhet i amerikansk media, vilket kan ha bidragit till att den stora varuhuskedjan Nordstrom kontaktade dem och ville sälja deras jeans. Dessutom säljs kläderna i ett tiotal butiker i Tyskland, Danmark, USA och Kanada.

Hur går det rent ekonomiskt?
”Ur ett affärsperspektiv är det jättespännande att vara i vår position, men det är klart att det är kämpigt ändå.  Det är inte lätt men heller inte någon slags kris. Vi mår bra.”

 


Finland: Turkiets relation till USA påverkar Nato-processen

BRYSSEL. Turkiets motstånd mot ett svenskt-finskt Natomedlemskap handlar inte bara om relationen mellan de nordiska länderna och Ankara, utan även om relationen mellan USA och Turkiet. Det säger Finlands EU-minister Tytti Tuppurainen till Di.

Finlands EU-minister Tytti Tuppurainen.
Finlands EU-minister Tytti Tuppurainen.Foto:Christine Olsson/TT

”Det är kanske någonting som har att göra med förhållandet mellan Nato som en helhet och Turkiet. Och kanske är det också någonting mellan USA och Turkiet”, säger Tytti Tuppurainen till Di på väg in till EU-ministrarnas möte i Bryssel på måndagen.

Turkiet har länge använt sig av de amerikanska stridsflygen F-16 och F-35, men blev utkastade ur F-35-programmet av USA 2019 efter att man köpt det rysktillverkade robotsystemet S-400. 

Nu tror många experter att Turkiet kan försöka använda sig av Sverige och Finlands ansökan om Natomedlemskap för att pressa USA att upphäva blockaden, och ge svar på en förfrågan från Turkiet om att få köpa fler F-16-plan. Landet vill även uppgradera sin nuvarande flotta. 

”Priset kan mycket väl vara att amerikanerna måste lyfta sin blockad av F-16-planen”, sa Natos tidigare generalsekreterare Jaap de Hoop Scheffer till Politico förra veckan. 

Enligt tidningens källor kan det vara ett pris som USA är beredda att betala och frågan diskuteras just nu i Vita huset och i den amerikanska kongressen. Men det amerikanska utrikesdepartementets talesperson Ned Price sa förra veckan till Reuters att det inte är USA:s ansvar att lösa problemen kring den svensk-finska ansökan. 

”Frågan om Turkiets inställning till Finlands och Sveriges Natoanslutning är inte en bilateral fråga mellan USA och Turkiet”, sa han. 

Finlands utrikesminister Pekka Haavisto sa på söndagen till Yle Uutiset att han tror att det kan ta flera veckor innan man lyckas komma överens med Turkiet.

Enligt honom är Finland berett att ge Turkiet de garantier som krävs för att landet ska godkänna Finland och Sverige i Nato. Det handlar bland annat om att mer noga följa den kurdiska gerillagruppen PKK och kopplingar till terrorism. Och Tytti Tuppurainen bekräftar bilden av att problemen inte ligger i relationen mellan Finland och Turkiet. 

”Det är ingenting bilateralt mellan Finland och Turkiet och jag hoppas att vi tillsammans kan behandla frågan vidare”, säger hon på måndagen och tillägger: 

”Det är en fråga om trovärdighet för hela alliansen.” 

Sveriges EU-minister Hans Dahlgren var desto mer tystlåten om Nato-frågan på väg in till mötet. 

”Jag har ingen bedömning att göra i dag”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?