Nytt jeansmode med ”radikala hållbarhetstankar”

GÖTEBORG: Efter två års förberedelser skulle nya göteborgska klädbolaget Amendi lansera sin första kollektion med hållbara jeans. Då slog pandemin till. Med nya strategier har bolaget ändå lyckats nå ut, både online och i butiker internationellt. 

Julia Åhrman, designchef, Andreas Åhrman, vd, och Corey Page Sencer, global sälj- och pr-chef, ligger bakom nya klädföretaget Amendi med huvudkontor i Mölndal och ett säljkontor i New York.
Julia Åhrman, designchef, Andreas Åhrman, vd, och Corey Page Sencer, global sälj- och pr-chef, ligger bakom nya klädföretaget Amendi med huvudkontor i Mölndal och ett säljkontor i New York.Foto:Pressbild

Bolagets första kollektion släpptes för ganska exakt ett år sedan.

”Det var hemskt. Vi hade jobbat länge med att sätta upp våran leverantörskedja, som är ganska komplicerad eftersom vi vill ha allting spårbart. Vi skulle lansera sajten och hade åkt till Paris för att träffa inköpare och så kom århundradets kris”, säger Amendis vd Andreas Åhrman.

När det stod klart vilka stora kreditrisker det innebar med 30 dagars nettobetalning på alla de ordrar bolaget redan hade lyckats säkra, fick Andreas Åhrman kontakta alla kunder och ge dem ett ultimatum. Hälften av betalningen i förskott, annars gick det bra att avboka ordern. Alla valde att dra tillbaka sina ordrar. 

”Men när sommaren kom var vi väldigt tacksamma för det. Hade vi skeppat ut kläderna hade vi haft minst en miljon i kreditförluster.”

Andreas Åhrman har ett förflutet som global säljchef på Nudie jeans. Han grundade Amendi tillsammans med Corey Page Spencer, även han från Nudie, samt hustrun Julia Åhrman som är konstnär och utbildad modedesigner i Borås. Idén fick de när de bodde i New York och såg hur köerna ringlade utanför butikerna då hajpade varumärken släppte sina senaste kollektioner. Samtidigt hade butikerna med hållbarhetsfokus inte riktigt senaste modet. 

”Då tänkte vi: varför kan man inte skapa ett mer sofistikerat och lyxigt jeansmode med ganska radikala hållbarhetstankar? Där finns det en marknad.”

I centrum står begreppet transparens, vilket bland annat märks på den etikett som sitter på plaggen där tillverkningen är noggrant specificerad och kostnaden för plagget nedbruten.

Transparensen tycker Andreas Åhrman är viktig eftersom hållbarhetsbegreppet är så pass vagt. 

”Vi vill inte vara en del av Green washing-flosklerna. Samtidigt inser vi att måste kunna marknadsföra vår produkt.”

För att komma till rätta med det försöker bolaget påverka den amerikanska handelskommissionen för att ändra de juridiska riktlinjerna för hur man får kommunicera kring hållbarhet. Det har gett dem ganska mycket uppmärksamhet i amerikansk media, vilket kan ha bidragit till att den stora varuhuskedjan Nordstrom kontaktade dem och ville sälja deras jeans. Dessutom säljs kläderna i ett tiotal butiker i Tyskland, Danmark, USA och Kanada.

Hur går det rent ekonomiskt?
”Ur ett affärsperspektiv är det jättespännande att vara i vår position, men det är klart att det är kämpigt ändå.  Det är inte lätt men heller inte någon slags kris. Vi mår bra.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SunpineAnnons

SunPines nya fabrik ger 50 procent mer talldiesel

SunPine i Piteå har precis färdigställt byggnationen av bolagets nya fabrik för framställning av hållbar talldiesel. Den nya fabriken innebär att produktionskapaciteten ökar med cirka 50 procent. 

SunPine har under 2020 byggt upp en helt ny fabrik intill sin befintliga fabrik på Haraholmen i Piteå, utan att störa pågående produktion. Idag står fabriken redo att leverera hållbar talldiesel och bidra till Sveriges förnybara omställning. 

– Det är inga små utmaningar som projektteamet tvingats hantera. Trots ett försenat miljötillstånd, vinterbygge och en global pandemi har vi nu en helt ny fabrik på plats. Det innebär vi kan öka den inhemska produktionen av biodrivmedel och bidra till skiftet från fossila drivmedel till förnybara, säger David Öquist, vd på SunPine

Med den nya fabriken kommer kapaciteten att stiga till cirka 150 000 m3 per år, från tidigare cirka 95 000 m3. Det innebär att SunPine kommer kunna leverera 3 procent av Sveriges dieselbehov.

Produktionsökningen innebär att en större volym hållbar talldiesel kan användas som insatsråvara i Preems förnybara drivmedel. Genom att öka produktionen av förnybara drivmedel bidrar vi till att Sverige når de uppsatta klimatmålen. 

– Det har varit en jätterolig resa. Intensivt, utmanande och ett projekt med fantastiskt fint lagarbete säger Ulrika Hagman, Projektledare för investeringar.

Den nya fabriken är nu igång efter en lyckad provdrift.

Om Sunpine

SunPine är världsledande vad gäller framställning av andra generationens förnyelsebara drivmedel. Råvaran är en restprodukt från pappers- och massatillverkning. Råtalldiesel från SunPine används som råvara i Preems förnybara drivmedel Preem Evolution Diesel och Preem Evolution Diesel Plus. SunPine ägs av Preem, Sveaskog, Södra och Lawter.

Läs mer på: sunpine.se 

För mer information kontakta: 

Lina Hörnemalm, Kommunikationsansvarig lina.hornemalm@sunpine.se 

 

Mer från Sunpine

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sunpine och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?