1515
Annons

Nytt initiativ får med sig näringslivet i uppfyllandet av FN:s globala mål

På onsdagen lanseras det globala initiativet Heart 17 som grundats av affärsaktivisten Anna Ryott och H&M-veteranen Jörgen Andersson. Genom kreativitet, innovation, hopp och samarbete är målet att påskynda uppfyllandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling.  

Jörgen Andersson och Anna Ryott.
Jörgen Andersson och Anna Ryott.Foto:Alexandra Bengtsson

Det är i samband med FN-dagen ”World Creativity and Innovation Day”, som infaller på onsdagen, som startskottet går för det globala hållbarhetsinitiativet Heart 17. Lanseringen av initiativet sker samtidigt som programmet ”Creativity is the key to change” sänds från Kungliga Operan i Stockholm där kreativitet och innovation hyllas och där strålkastaren riktas mot unga röster och artister. 

”I samband med programmet lanserar vi vår digitala plattform 'Power of us', som är det första steget i initiativet. Den kan liknas vid Google Earth där unga, som redan är engagerade i olika frågor kopplade till de globala målen, kan guida andra unga som är intresserade och som vill engagera sig”, säger Anna Ryott. 

Tillsammans med partners som FN:s utvecklingsprogram UNDP, H&M Foundation och EY vill Heart 17 påskynda utvecklingen och uppfyllandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling. Utöver att sprida kunskap om målen och att uppmärksamma ungdomsledare, företagsledare och artister från hela världen som bidrar till en positiv förändring, handlar initiativet också om att uppmuntra till samverkan och partnerskap genom kreativitet och innovation. Heart 17 samarbetar även med H&M, Spotify, Mojang/Minecraft och TikTok.

”Om vi ska kunna uppfylla de globala målen behöver vi inleda partnerskap och skapa samarbeten över gränserna. I dag jobbar näringslivet, FN, civilsamhället och den kreativa sfären på egen hand. Vi måste börja samtala med varandra för att kunna uppnå en förändring”, säger Anna Ryott. 

”Och när olika delar av samhället kopplas samman kommer vi att på ett mer effektivt sätt kunna ta del av varandras kunskaper och resurser. Engagemanget kommer också att växa”, säger Jörgen Andersson och fortsätter: 

”Vi har matats med en bild av världen som en mörk och dyster plats, men det händer jättemycket bra saker som vi, genom Heart 17, vill kasta ljus på. Målet är att ingjuta hopp, att inspirera till handling och att förmedla budskapet om att de globala målen kan uppnås – bara vi anstränger oss.”

Det är trots allt mindre än tio år kvar tills att målen ska vara uppfyllda – kommer vi att klara det?
”Det är klart att vi kommer att lyckas! Vi känner oss obotligt optimistiska och vi tror att kreativitet och innovation kommer att leda oss i positiv riktning”, säger Jörgen Andersson. 

”De globala målen och Agenda 2030 är världens största affärsplan för att rädda planeten och mänskligheten. 193 länder har skrivit under och de stora bolagen likaså – nu är det dags att accelerera arbetet. Vi har tio års hårt, men roligt och kreativt arbete, framför oss”, säger Anna Ryott. 

 

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Spretig utveckling efter utköp

Ett halvdussin bolag som levererar miljardintäkter har köpts upp och lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren. Nu visar färska årsredovisningar att bolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön.   

Säkerhetsföretaget Gunnebo är mitt inne i en större ombyggnad som krävt stora investeringar.

”Vi står på en mycket solidare grund i dag”, säger vd Stefan Syrén. 

Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.
Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.

Sedan hösten 2018 har sex bolag som omsätter miljardbelopp blivit uppköpta och avnoterats från Stockholmsbörsen. Det handlar om it-konsulten HiQ, kameratillverkaren Axis, säkerhetsbolaget Gunnebo, industridistributören Ahlsell, bilbesiktaren Opus och kosmetikaföretaget Oriflame. Sifferfloden visar att de tidigare börsbolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön (se tabell). 

Oriflame minskade under 2021 omsättningen med 12 procent till knappt 12 miljarder kronor, vilket bolaget i årsredovisningen härrör till coronapandemin. Rörelseresultatet stärktes dock med nära 40 procent till nästan 1,5 miljarder kronor, vilket beskrivs bero på bättre kostnadskontroll inom bland annat försäljning och marknadsföring, en förändrad prissättning och andra effektiviseringsåtgärder.

För kameratillverkaren Axis, som blev uppköpt av den japanska branschjätten Canon, var intäkterna i stort sett oförändrade under 2021 jämfört med året innan, men rörelsevinsten föll mer än 30 procent till 852 miljoner kronor. Vinsttappet beror delvis på leveransstörningar och komponentbrist, förklarar Axis kommunikationschef Björn Hallerborn. 

”Vi har heller inte haft den tillväxt som vi siktade på eller planerade för innan pandemin slog till, vilket också gör att vinsten inte varit på den nivån vi önskat”, säger han. 

Axis är ett självständigt bolag inom Canon, som i sin tur inte drivit igenom några större förändringar, enligt kommunikationschefen.

 

Efter ett turbulent år köptes säkerhetsföretaget Gunnebo ut från Stockholmsbörsen av huvudägaren Stena Adactum och riskkapitalbolaget Altor i december 2020. Bolaget hade dels drabbats hårt av coronapandemin, dels utsatts för en it-attack som resulterade i att känslig information läckte ut på internet

2020 sjönk nettoomsättningen med 22 procent och rörelseresultatet, ebita, rasade 80 procent jämfört med utfallet året innan på drygt 5,4 miljarder respektive 321 miljoner kronor. 

”Vi fick mycket stryk det året”, konstaterar vd Stefan Syrén och pekar exempelvis på bolagets verksamhet inom säkerhetsspärrar, vilka bland annat används i kollektivtrafiken där flödet av människor i princip upphörde efter pandemiutbrottet. 

Stefan Syrén, vd för Gunnebo.
Stefan Syrén, vd för Gunnebo.Foto:Jonatan Fernstrom

Årsredovisningen för 2021 visar att Gunnebo, resultatmässigt, ännu inte riktigt återhämtat sig efter pandemismällen, trots att rörelsevinsten, ebita, nästan fyrdubblades mot föregående år.

”Vi hade en tillväxt på 8 procent förra året, vilket var bättre än marknaden i stort”, lyfter Stefan Syrén fram vid sidan av resultatökningen och syftar på bolagets försäljningstillväxt, rensat för valutaeffekter och förvärv. 

Gunnebo är mitt inne i en större omstöpning där verksamheten ska bli mer strömlinjeformad, ett projekt som inleddes när bolaget lämnade börsen. Tre affärsområden har blivit två sedan kontanthanteringsdelen såldes i mars, berättar Stefan Syren.

”Nu har vi två världsledande ben kvar som verkar på en tillväxtmarknad”, säger han. Det handlar om verksamheten inom säkerhetsspärrar, Entrance Controll, och säker förvaring, Safe Storage, med produkter för både konsumenter och företagskunder.

Uppdelningen och ombyggnaden av Gunnebo har samtidigt inneburit stora kostnader. 

”Vi har investerat mycket pengar i verksamheten, bland annat i en ny it-infrastruktur, i vår personal samt innovation och digitalisering. Det hade vi kanske inte kunnat göra i samma takt, om vi hade varit på börsen”, säger Stefan Syrén. 

Han liknar den stora förändring som bolaget genomgått med att ”bygga om grunden på huset”. 

”Vi står på en mycket solidare grund i dag för att kunna driva tillväxt och lönsamhet”, säger Stefan Syrén och tillägger att inledningen på 2022 lovar gott inför framtiden. 

Ett stort utropstecken i Di:s sammanställning är industridistributören Ahlsell. Bolagets nettoomsättning ökade med drygt 12 procent till 36,8 miljarder kronor under 2021 samtidigt som rörelseresultatet rusade över 30 procent och landade på nära 3,3 miljarder kronor.

En fortsatt god efterfrågan inom samtliga kundsegment har drivit tillväxten, uppger Ahlsells vd Claes Seldeby i ett mejl till Di. 

”Utvecklingen inom bygg- och industrisektorn har varit stark, dessutom är investeringar inom infrastruktur på en hög nivå”, skriver han och poängterar att man även effektiviserat verksamheten. 

Bolagets tidigare storägare på börsen, riskkapitalbolaget CVC, lade våren 2019 beslag på hela Ahlsell. Styrningen av bolaget har inte förändrats nämnvärt i den privata miljön, uppger Claes Seldeby vidare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera