1515

Nytt initiativ får med sig näringslivet i uppfyllandet av FN:s globala mål

På onsdagen lanseras det globala initiativet Heart 17 som grundats av affärsaktivisten Anna Ryott och H&M-veteranen Jörgen Andersson. Genom kreativitet, innovation, hopp och samarbete är målet att påskynda uppfyllandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling.  

Jörgen Andersson och Anna Ryott.
Jörgen Andersson och Anna Ryott.Foto:Alexandra Bengtsson

Det är i samband med FN-dagen ”World Creativity and Innovation Day”, som infaller på onsdagen, som startskottet går för det globala hållbarhetsinitiativet Heart 17. Lanseringen av initiativet sker samtidigt som programmet ”Creativity is the key to change” sänds från Kungliga Operan i Stockholm där kreativitet och innovation hyllas och där strålkastaren riktas mot unga röster och artister. 

”I samband med programmet lanserar vi vår digitala plattform 'Power of us', som är det första steget i initiativet. Den kan liknas vid Google Earth där unga, som redan är engagerade i olika frågor kopplade till de globala målen, kan guida andra unga som är intresserade och som vill engagera sig”, säger Anna Ryott. 

Tillsammans med partners som FN:s utvecklingsprogram UNDP, H&M Foundation och EY vill Heart 17 påskynda utvecklingen och uppfyllandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling. Utöver att sprida kunskap om målen och att uppmärksamma ungdomsledare, företagsledare och artister från hela världen som bidrar till en positiv förändring, handlar initiativet också om att uppmuntra till samverkan och partnerskap genom kreativitet och innovation. Heart 17 samarbetar även med H&M, Spotify, Mojang/Minecraft och TikTok.

”Om vi ska kunna uppfylla de globala målen behöver vi inleda partnerskap och skapa samarbeten över gränserna. I dag jobbar näringslivet, FN, civilsamhället och den kreativa sfären på egen hand. Vi måste börja samtala med varandra för att kunna uppnå en förändring”, säger Anna Ryott. 

”Och när olika delar av samhället kopplas samman kommer vi att på ett mer effektivt sätt kunna ta del av varandras kunskaper och resurser. Engagemanget kommer också att växa”, säger Jörgen Andersson och fortsätter: 

”Vi har matats med en bild av världen som en mörk och dyster plats, men det händer jättemycket bra saker som vi, genom Heart 17, vill kasta ljus på. Målet är att ingjuta hopp, att inspirera till handling och att förmedla budskapet om att de globala målen kan uppnås – bara vi anstränger oss.”

Det är trots allt mindre än tio år kvar tills att målen ska vara uppfyllda – kommer vi att klara det?
”Det är klart att vi kommer att lyckas! Vi känner oss obotligt optimistiska och vi tror att kreativitet och innovation kommer att leda oss i positiv riktning”, säger Jörgen Andersson. 

”De globala målen och Agenda 2030 är världens största affärsplan för att rädda planeten och mänskligheten. 193 länder har skrivit under och de stora bolagen likaså – nu är det dags att accelerera arbetet. Vi har tio års hårt, men roligt och kreativt arbete, framför oss”, säger Anna Ryott. 

 

 


Innehåll från EfterklangAnnons

Optimal ljudmiljö ökar arbetsplatsens attraktionskraft

Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.
Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.

Ljudmiljön är en av de främsta orsakerna till klagomål på kontorsarbetsplatser. Öppna kontorslandskap skapar ofta en ljudmiljö som leder till stress, missnöje och produktionsbortfall. Efterklang jobbar med att skapa en optimal ljudmiljö för arbetsplatser. –Tricket är en sömlös balans mellan isolering, absorption och ljuddesign, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Övergången från små cellkontor till öppet kontorslandskap har inte skett helt utan utmaningar. I ett kontorslandskap är det viktigt med både koncentration och interaktion. Därför måste ljudmiljön utformas för att möjliggöra olika typer av aktiviteter. Utmaningen är att koncentrationssvårigheter på grund av störande ljud kan vara ett resultat av bullrig omgivning, men också av för tyst omgivning. Det är även viktigt att förstå människors subjektiva uppfattning av ljud och att kunna utforma en miljö där det finns samspel mellan både akustik och psykoakustik. 

Efterklang erbjuder rådgivning utifrån ett helhetsperspektiv i alla frågor som rör ljud. Ljud är en självklar och viktig komponent i alla miljöer. Utöver att akustiken ska uppfylla gällande standarder och krav är det viktigt att ljudmiljön är anpassad till situation, aktivitet och verksamhetens verkliga behov.  

– Först och främst måste akustiken åtgärdas – ljudisolering och absorption, så att onödigt buller dämpas och rummets funktion kan garanteras. Samtidigt som akustiken ses över är det också viktigt att planera för tillförda ljud. Ljud som ska stimulera till koncentration, samarbete och energi, förklarar Zlatan.

Margareta Andersson, ljudarkitekt på Efterklang, fyller i:

– En bra arbetsgivare behöver ställa sig frågorna: vad gör människorna på den här platsen? Bör vi ha andra typer av ljudformer? Vi är alla väldigt olika och har olika inlärningssätt, behov och arbetsuppgifter. Vissa dagar behöver man skriva, vissa dagar stimulera kreativiteten. En bra kontorsmiljö har tagit hand om alla de här aspekterna med ”ljudöar”, där det är tillåtet att prata och man kanske spelar lite musik medan andra ytor får vara mer tysta.

Bra ljuddesign

Ljud är en profession och Efterklangs verksamhet baseras på en bred flora av expertis. Med sitt sömlösa perspektiv är Efterklangs erbjudande världsunikt. Det handlar om allt från att säkerställa rätt akustiska förutsättningar, genomföra research och förstudier till att veta hur konsonanter ska maskeras och hur högtalare ska placeras. Det är med ljud lite som det är med belysning: du kan inte ta en lampa och tro att den ska funka överallt för alla ändamål, menar Margareta.

Ljudet som tillsätts ska helst vara dynamiskt och naturligt, inte skarpt och stressande som till exempel vitt brus. Efterklang har spelat in hundratals autentiska ljud i skogar som de arbetar med. Naturliga element är naturligt dynamiska och behagliga att lyssna på och jobba till.

En annan viktig aspekt är att bra ljuddesign samspelar med hela upplevelsen – även den visuella, säger Margareta

– Att ta hand om akustik och ljud behöver inte vara fult, tvärtom kan det vara estetiskt snyggt. Vi utgår från och arbetar i linje med den gestaltning som finns på kundens kontor. Det är också dags att döda myten om att nedpendlade undertak är universallösningen. Det finns många spännande och estetiskt tilltalande lösningar på marknaden idag!

Ljudmiljön central efter pandemin

Margareta tror att ljudmiljön kommer vara central för att arbetsplatser ska behålla sin attraktionskraft efter pandemin, när vi lämnar hemarbetet och återgår till kontoren igen.

– Ska vi vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan så måste det vara bättre än hemma, i grunden är det attraktiva arbetsplatser vi skapar, avslutar hon.

Om Efterklang

Efterklang är Nordens ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. De är baserade i Skandinavien med över 130 medarbetare som skapar miljöer med mindre buller och vibrationer och mer välljud. Efterklang är ett varumärke inom AFRY-koncernen.

Läs mer på www.afry.com/sv/efterklang

 

Mer från Efterklang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Efterklang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?