1515

Nytt förslag: Ge hyresgästerna en megabonus

Samtliga hyresvärdar ska fritt få sätta marknadshyror om några år.

För att hyresgästerna ska svälja det extrema förslaget ska värdarna betala mellanskillnaden mot dagens hyra som en bonus, skriver två ekonomiprofessorer på DN Debatt.

Foto:Sven-Erik Svensson

I januariavtalet beslutade regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna att ta fram ett förslag på fri prissättning för hyresrätter, så kallade marknadshyror.

En viktig detalj är dock att det bara ska gälla nyproducerade hyresrätter.

Det blir helt fel, skriver Roland Andersson, professor emeritus i fastighetsekonomi och Lars Jonung, professor emeritus i nationalekonomi på DN Debatt.

För det första kommer begränsningen få ett antal negativa effekter på hyresmarknaden, enligt artikelförfattarna.

På grund av att nybyggda lägenheter står för så liten del som 1-2 procent av det totala hyresrättsbeståndet kommer det att ta orimligt lång tid att bygga bort den bostadsbrist som är grundproblemet.

Dessutom skulle orättvisan öka inom segmentet, då nybyggda hyresrätter redan är mycket dyrare för hyresgästen än gamla. När de, relativt sett, blir ännu billigare kommer dessutom köerna till dem att öka ytterligare från dagens redan problematiska nivåer.

Slutligen, skriver debattörerna, riskerar vi att få en alltför stor produktion av hyresrätter – då de hyresnivåerna ju är mer attraktiva för bostadsutvecklare – och därmed förknippade risker.

I stället vill professorerna att samtliga hyresrätter ska omfattas av fri hyressättning.

Deras förslag att nå tid är mycket radikalt.

Hyresvärden och hyresgästen enas om vad den nya hyran kommer att bli inom ett antal år.

Under tiden fram till dess betalar hyresvärden mellanskillnaden mellan dagens och framtidens hyra till ett konto som endast hyresgästen får disponera.

Då datumet för den nya hyresnivån infaller är det upp till hyresgästen att antingen använda det artikelförfattarna kallar ”en mindre förmögenhet” till att betala den nya hyran.

Eller så är det bara att lämna tillbaka lägenheten, ta bonusen och packa.

Värden kan då hyra ut till någon annan för den nya hyran.

Lars Jonung var mellan 1988 och 2002 professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Roland Andersson har varit professor i fastighetsekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

 


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?