1515
Annons

Nytt försäljningsrekord under Black Friday i Sverige

Näthandeln under readagen Black Friday slog nytt rekord i Sverige. Försäljningen ökade med 20 procent.

Mest sålde varor inom elektronik, hobby, hem, hälsa och skönhet.

Bild:TT

Det är nätbetalningsföretaget Dibs som har undersökt hur e-handeln gick under fredagsdygnet, populärt kallat Black Friday. Antalet inköp ökade med 14 procent och omsättningen ökade med 20 procent.

I fjol var ökningstakten ännu större, då omsättningen ökade med nästan 60 procent.

”Black Friday är starkt i Sverige. Svensk ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar, många tjuvstartar redan klockan 22 på torsdagen vilket påverkar handeln. Man kan nästan säga att det är en Black Week”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert å Dibs Payment Services.

Under fredagsdygnet var omsättningen i e-handeln tre gånger högre än snittet för övriga vardagar i samma vecka.

De kategorier som lockade till flest köp var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.

”I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday, främst på nätet”, säger Patrik Müller.

I USA, där begreppet Black Friday myntades, slog handeln rekord enligt Adobe Analytics. Köpsugna konsumenterna lyfte försäljningen med 17,9 procent och handlade för drygt 65 miljarder kronor.

Mest prisnedsatta, och därmed mest sålda, var produkter som tv-apparater, bärbara datorer och spelkonsoler (som Play Station 4), enligt nyhetsbyrån Reuters.

Fyra av tio e-handelsinköp gjorde från mobiltelefoner enligt Criteo.



Innehåll från AssentlyAnnons

Assently ökar tryggheten med digital identifiering och signering

Tiden då avtal postades till parterna för signering är förbi. I dag sköts en stor del av administrativa processer kopplade till signering och identifiering digitalt. Assently beskriver sig som den sista pusselbiten i ett företags digitala flöde för att öka säkerheten online och skapa administrativ lättnad.

– Säkerhet ligger till grund för allt vi gör och våra lösningar för elektronisk identifiering och signering skyddar enskilda och företag mot vågen av bedrägeriförsök och lurendrejeri, säger Andreas Massarsch, grundare.

För över tio år sedan lades grunden till Assently, Saas-leverantören som tillhandahåller premiumlösningar för e-signering och e-identifiering med Mobilt BankID eller andra nordiska e-legitimationer. De vänder sig främst mot företag inom bank-, finans- och försäkringsbranschen och ser att det digitala säkerhetstänket ökat under de senaste åren och förståelsen för – och behovet av – trygga lösningar för digital identifiering och signering exploderat.

Linda Ahrgren, vd, berättar att Assently utvecklar nyckelfärdiga lösningar för elektronisk identifiering med e-legitimationer, som ökar säkerheten genom dokumenthanteringskedjan och effektiviserar hela processen.

– Vi har både små och stora kunder inom privata och offentliga verksamheter. Deras gemensamma nämnare är att de vill förenkla för sina kunder genom säkrare och mer effektiva digitala processer och göra valideringen av identiteter enklare och tryggare. Majoriteten har bra digitala flöden – men hos många saknas den sista pusselbiten i kedjan: en säker och effektiv identifiering och signering. Det är här vår tjänst kan underlätta.

Integreras genom ett API

Genom ett smidigt API kan Assentlys tjänster integreras med kundernas befintliga system och Andreas Massarsch, grundare av Assently, säger att ambitionen är att göra vardagen enklare för användarna.

– Vi vill göra det tillgängligt och enkelt att skicka, verifiera och e-signera vad som helst, när som helst och var som helst. Det är ett smart, säkert och hållbart alternativ som främjar affärs- och kundnyttan.

Om du exempelvis bygger en app kan du integrera Assently och säkerställa trygg identifiering utan att behöva bygga en ny funktion för det. En snabb sammankoppling gör att du har det på plats på fem minuter.

– Identifieringen har blivit en viktigare faktor än signeringen i dag, det ska gå snabbt: lösenordsfunktioner och koder ändras till ansiktsigenkänning för snabba inloggningar. Det har med bedrägerier att göra och e-identifiering är på många sätt säkrare. I dag har medlemsklubbar och till och med en dejtingapp börjat använda sig av vår delprogramvara Core ID för att garantera att den som loggar in faktiskt är personen den uppger sig att vara.

Linda Ahrgren konstaterar att den största nyttan med Assently ändå är att allt sköts helt digitalt.

– Du kan skapa avtal direkt i CRM-systemet och sedan slippa den fysiska signaturen som tidigare var ett krav vid ett köp eller en överenskommelse. Mäklare använder identifiering för att garantera seriositet i budgivningar och med hjälp av ett hundra procent digitalt, säkert flöde kan personerna som signerar känna sig trygga i att ens uppgifter inte hamnar på vift. Även i efterhand kan man säkerställa att ett avtal är korrekt undertecknat, se när signaturen skett och garantera att den inte är manipulerad.  Det finns många fördelar med det digitala flödet och nu när det är möjligt att säkerställa säkerheten ser många användare inte någon annan väg framåt än den.

Läs mer om Assently här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assently och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?