ANNONS:
Till Di.se

Nytt försäljningsrekord under Black Friday i Sverige

  • Foto: TT

Näthandeln under readagen Black Friday slog nytt rekord i Sverige. Försäljningen ökade med 20 procent.

Mest sålde varor inom elektronik, hobby, hem, hälsa och skönhet.

Det är nätbetalningsföretaget Dibs som har undersökt hur e-handeln gick under fredagsdygnet, populärt kallat Black Friday. Antalet inköp ökade med 14 procent och omsättningen ökade med 20 procent.

I fjol var ökningstakten ännu större, då omsättningen ökade med nästan 60 procent.

”Black Friday är starkt i Sverige. Svensk ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar, många tjuvstartar redan klockan 22 på torsdagen vilket påverkar handeln. Man kan nästan säga att det är en Black Week”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert å Dibs Payment Services.

Under fredagsdygnet var omsättningen i e-handeln tre gånger högre än snittet för övriga vardagar i samma vecka.

De kategorier som lockade till flest köp var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.

”I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday, främst på nätet”, säger Patrik Müller.

I USA, där begreppet Black Friday myntades, slog handeln rekord enligt Adobe Analytics. Köpsugna konsumenterna lyfte försäljningen med 17,9 procent och handlade för drygt 65 miljarder kronor.

Mest prisnedsatta, och därmed mest sålda, var produkter som tv-apparater, bärbara datorer och spelkonsoler (som Play Station 4), enligt nyhetsbyrån Reuters.

Fyra av tio e-handelsinköp gjorde från mobiltelefoner enligt Criteo.


Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies