1515
Annons

Nytt förlag utmanar drakarna: ”Fler författare står på kö”

Bokförlaget The Book Affair riktar sig till den entreprenörsdrivna författaren. Delägarna Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén utmanar de stora förlagen med en affärsmodell som ska ge mer intäkter till den som skrivit boken.

The Book Affair är ett förlag med en annorlunda affärsidé. Ägarma Alexandra Lidén och Alexandra Torstendahl fokuserar på författare med egna kanaler för marknadsföring.
The Book Affair är ett förlag med en annorlunda affärsidé. Ägarma Alexandra Lidén och Alexandra Torstendahl fokuserar på författare med egna kanaler för marknadsföring.Foto:Gustaf Månsson

Idén till att starta förlaget The Book Affair kom för nästan sex år sedan när Alexandra Torstendahl läste listan över de mest sålda böcker i New York och insåg att vissa av böckerna som legat där vecka efter vecka inte var utgivna på något av de stora förlagen – utan av författarna själva, via egenutgivning. 

Med det dröjde till september 2018 innan företaget startades. Alexandra Torstendahl hade då fått med sig förläggaren Alexandra Lidén som delägare. Bägge har lång erfarenhet av förlagsverksamhet, Alexandra Torstendahl har jobbat som säljare i bokbranschen i 25 år och Alexandra Lidén har varit förläggare i över 20 år.

”Vi kompletterar varandra med våra erfarenheter, och vet precis vad som behövs för att skapa det bästa innehållet och sälja det på bästa sätt. Vi är väldigt lyhörda för författarens önskemål och behov”, säger Alexandra Liden.

The Book Affairs affärsmodell skiljer sig enligt ägarna från den modell som ett traditionellt förlag använder. Där köper förlaget rättigheterna till författarens råmanus och bestämmer sedan över produktionen, distributionen och marknadsföringen.  

”Vi jobbar med omvända rättigheter, författaren äger rättigheterna och lånar ut dem till oss under en ganska kort avtalsperiod. Författarna kan, enlig våra avtal, välja i vilka format som deras texter ska produceras tillsammans med oss”, säger Alexandra Torstendahl.

När en bok har producerats säljer The Book Affair in den till branschens distributionskanaler. För att marknadsföra böckerna använder författaren sina egna kanaler, till exempel sociala medier. Förlaget har därför fokuserat på entreprenörer som redan har etablerade kanaler. Bland dem finns yogaläraren Malin Berghagen, författaren Martina Haag och nu senast influencern Michaela Forni.

”Den typen av entreprenörsdrivna författare kan ha en starkare marknadskraft än vad en marknadsavdelning på ett större eller traditionellt förlag kan tillhandahålla”, menar Alexandra Lidén.

Författare som får sin bok publicerad, får ofta ett förskott och sedan royalty från försäljningen av boken. Det är den vanligaste avtalsmodellen i branschen. Hos The Book Affair kan författarna välja den typen av traditionellt avtal eller en avtalsmodell där de investerar egna pengar i produktionen. Fördelen med den avtalsmodellen är att författaren får en stor del av bokens nettointäkter och kan tjäna mycket pengar om boken säljer bra.

”De får generellt 70 procent av nettointäkterna, säger AlexandraTorstendahl och fortsätter:

”Den som investerar i sin bok kan få en stor utdelning om ett år. Vi har redan flera titlar där vi betalat ut 1 till 1,5 miljoner, under denna korta tid.”

Oberoende avtalsmodell kan författaren få stora intäkter om hen marknadsför och säljer sin egen bok. Från all försäljning i författarens egna kanaler eller från föreläsningsturnéer och evenemang går hela nettointäkten till författaren. 

Sedan starten har de gett ut 22 titlar, nästan en bok per månad. Enligt Alexandra Torstendahl är det rättigheterna och möjligheten till höga intäkter som gör dem attraktiva som förlag. 

Från starten 2018 till 2019 hade The Book Affair en omsättning på 6,3 Mkr. Prognosen för 2020 är en omsättning på 10 Mkr där vinsten är beräknad till 1,5 Mkr. 

”Vi har vuxit organiskt de här två uppstartsåren. Vi har märkt att intresset ökat och fler författare står på kö”, säger Alexandra Lidén.

Alexandra Torstendahl fyller i:

”Vi är en av de aktörer som jobbar på det här moderna entreprenörsdrivna sättet, med rättighetsfrågor och fördelningar av rättigheter. Det är vi väldigt stolta över att göra.”

Inför framtiden finns planer på att utveckla affärsmodellen, där författare ska kunna starta sitt egna förlag som ett paraply under The Book Affair.

”Vi har koncentrerat oss på faktaböcker och biografier. Men under hösten 2021 öppnar vi upp för skönlitteratur. Det är där de riktigt stora volymerna finns både vad gäller e-böcker, ljudböcker och den tryckta boken”, säger Alexandra Torstendahl.

 

 


Innehåll från Energy Sourcing TechnologyAnnons

Sänkta elkostnader för industrin – med digital lösning

Ökade elpriser, rekordstora prisskillnader och en alltmer oförutsägbar elmarknad gör att elinköpet i dag är ett av de allra viktigaste inköpen att hålla koll på – och regelbundet se över för industri och offentlig sektor.

– Nu finns det en ny modern och digitaliserad lösning för att hantera situationen. Vinnaren, eller kanske minst smärtsamt, blir det för den som kan hantera kort- och långsiktiga strategier samtidigt, säger Magnus Kjellin, vd på Energy Sourcing Technology som har specialiserat sig på systemstöd för upphandling, styrning och uppföljning av elinköp.

Ta kontroll över din elaffär

Samhället står inför en av sina största förändringar inom energiområdet sedan elektrifieringens intåg för mer än hundra år sedan. Förnyelsebarhetsresan i samhället kanaliseras till att den befintliga elproduktionsapparaten delvis behöver ställas om, och att elproduktionen behöver dubbleras. Utöver det ska elnät förstärkas och helt nya tekniska lösningar uppfinnas, testas och kommersialiseras.

– Det är ingen liten utmaning eller omställning vi står inför, säger Magnus Kjellin.

Detta innebär att elinköpare måste kunna hantera både kortsiktiga strategier för inköp och riskhantering samt långsiktiga strategier för hur man vill vara med och påverka samhällets utveckling. Förutom påverkan handlar det också om olika typer av investeringar i exempelvis vindkraft, solceller eller annan teknik.

Tekniken hittar en miljard

I dag arbetar Energy Sourcing Technology med sin SaaS-lösning mot industri och offentlig sektor, där elinköp är en stor del av affären. Men fungerar elmarknaden i dag optimalt för att alla Sveriges elinköpare ska kunna hantera sitt elinköp på ett kostnadseffektivt och tryggt sätt? Enligt Magnus Kjellin är svaret nästan.

– Det finns en både fungerande börsmarknad och en OTC-marknad för elkontrakt och gröna certifikat. Det är kanske den viktigaste förutsättningen. De handlade volymerna hade gärna fått vara större men den viktigaste förutsättningen är ändå att marknadsplatsen finns, säger han och fortsätter:

– Genom att prissäkra lite av sitt framtida elbehov successivt undviker elköpare att exponera sig fullt ut mot det rörliga kontraktspriset. Det viktigaste är att göra ett medvetet och genomtänkt val. Det vi kan göra nu med hjälp av tekniken som ger helt nya insikter och affärsmöjligheter, säger han.

Magnus Kjellin är vd på Energy Sourcing Technology.
Magnus Kjellin är vd på Energy Sourcing Technology.

Industri och offentlig sektor, som kommuner, landsting och statliga myndigheter förbrukar el, för uppskattningsvis 15-25 miljarder kronor varje år. Magnus Kjellin förklarar att tidigare avsaknaden av professionella verktyg för att hantera styrning och uppföljning av elinköpet  har inneburit att kostnaderna varit 5-10 procent för höga för elinköparna. Det motsvarar någon miljard per år.

– Som elköpare måste man engagera sig i styrning av elinköpet och i avtalstecknandet. Den som skriver på ett standardavtal från en elleverantör är nästan alltid en ekonomisk förlorare. Det handlar exempelvis om hur prissättningen av elkontrakt sker och det handlar om helt obalanserade bestämmelser kring skyldigheter och rättigheter, säger han.

– Dels så rapporteras ofta genomförda prissäkringar en gång i månaden vilket gör det väldigt svårt och tidsödande att kontrollera i efterhand, dels är avtalen formulerade på ett sätt som ger elleverantören i princip helt fria händer att sätta vilket pris som helst, säger han.

Omställningen en stor utmaning för alla som handlar med el

Leif Borgstedt är ansvarig för elhandeln på Scania, vars mål är att vara helt fossilfria till år 2025. Han konstaterar att omställningen till ett hållbart samhälle med fossilfria produkter är en stor utmaning för alla som handlar med el.

– Att kunna hantera flera olika typer av gröna energiprodukter, finansiella lösningar i kombination med hög rörlighet på priserna kommer att bli vardag för de energiansvariga. Det kräver en bredare kompetens i hanteringen av energiaffären och ställer även högre krav på ett flexibelt och bra systemstöd, säger han.

Det har inte funnits någon enkel lösning på problemet tidigare, varken för offentlig eller privat sektor. Men med hjälp av Energy Sourcing Technology’s IT-verktyg kan en stor del av handeln automatiseras och det är enkelt att hålla koll på att villkor och avtal följs och säkerställa att det inte finns några dolda marginaler i priset. Men framför allt har det inneburit en tidsvinst i det dagliga arbetet.

– Jag har fått en extra halvtid som jag kan lägga på att jobba med elinköps- och hållbarhetsfrågorna, säger han.

Hitta kostnadsbesparingar för era elinköp – läs mer om Energy Sourcing Technology 

 

Mer från Energy Sourcing Technology

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Energy Sourcing Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?