Nytt förlag utmanar drakarna: ”Fler författare står på kö”

Bokförlaget The Book Affair riktar sig till den entreprenörsdrivna författaren. Delägarna Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén utmanar de stora förlagen med en affärsmodell som ska ge mer intäkter till den som skrivit boken.

The Book Affair är ett förlag med en annorlunda affärsidé. Ägarma Alexandra Lidén och Alexandra Torstendahl fokuserar på författare med egna kanaler för marknadsföring.
The Book Affair är ett förlag med en annorlunda affärsidé. Ägarma Alexandra Lidén och Alexandra Torstendahl fokuserar på författare med egna kanaler för marknadsföring.Foto:Gustaf Månsson

Idén till att starta förlaget The Book Affair kom för nästan sex år sedan när Alexandra Torstendahl läste listan över de mest sålda böcker i New York och insåg att vissa av böckerna som legat där vecka efter vecka inte var utgivna på något av de stora förlagen – utan av författarna själva, via egenutgivning. 

Med det dröjde till september 2018 innan företaget startades. Alexandra Torstendahl hade då fått med sig förläggaren Alexandra Lidén som delägare. Bägge har lång erfarenhet av förlagsverksamhet, Alexandra Torstendahl har jobbat som säljare i bokbranschen i 25 år och Alexandra Lidén har varit förläggare i över 20 år.

”Vi kompletterar varandra med våra erfarenheter, och vet precis vad som behövs för att skapa det bästa innehållet och sälja det på bästa sätt. Vi är väldigt lyhörda för författarens önskemål och behov”, säger Alexandra Liden.

The Book Affairs affärsmodell skiljer sig enligt ägarna från den modell som ett traditionellt förlag använder. Där köper förlaget rättigheterna till författarens råmanus och bestämmer sedan över produktionen, distributionen och marknadsföringen.  

”Vi jobbar med omvända rättigheter, författaren äger rättigheterna och lånar ut dem till oss under en ganska kort avtalsperiod. Författarna kan, enlig våra avtal, välja i vilka format som deras texter ska produceras tillsammans med oss”, säger Alexandra Torstendahl.

När en bok har producerats säljer The Book Affair in den till branschens distributionskanaler. För att marknadsföra böckerna använder författaren sina egna kanaler, till exempel sociala medier. Förlaget har därför fokuserat på entreprenörer som redan har etablerade kanaler. Bland dem finns yogaläraren Malin Berghagen, författaren Martina Haag och nu senast influencern Michaela Forni.

”Den typen av entreprenörsdrivna författare kan ha en starkare marknadskraft än vad en marknadsavdelning på ett större eller traditionellt förlag kan tillhandahålla”, menar Alexandra Lidén.

Författare som får sin bok publicerad, får ofta ett förskott och sedan royalty från försäljningen av boken. Det är den vanligaste avtalsmodellen i branschen. Hos The Book Affair kan författarna välja den typen av traditionellt avtal eller en avtalsmodell där de investerar egna pengar i produktionen. Fördelen med den avtalsmodellen är att författaren får en stor del av bokens nettointäkter och kan tjäna mycket pengar om boken säljer bra.

”De får generellt 70 procent av nettointäkterna, säger AlexandraTorstendahl och fortsätter:

”Den som investerar i sin bok kan få en stor utdelning om ett år. Vi har redan flera titlar där vi betalat ut 1 till 1,5 miljoner, under denna korta tid.”

Oberoende avtalsmodell kan författaren få stora intäkter om hen marknadsför och säljer sin egen bok. Från all försäljning i författarens egna kanaler eller från föreläsningsturnéer och evenemang går hela nettointäkten till författaren. 

Sedan starten har de gett ut 22 titlar, nästan en bok per månad. Enligt Alexandra Torstendahl är det rättigheterna och möjligheten till höga intäkter som gör dem attraktiva som förlag. 

Från starten 2018 till 2019 hade The Book Affair en omsättning på 6,3 Mkr. Prognosen för 2020 är en omsättning på 10 Mkr där vinsten är beräknad till 1,5 Mkr. 

”Vi har vuxit organiskt de här två uppstartsåren. Vi har märkt att intresset ökat och fler författare står på kö”, säger Alexandra Lidén.

Alexandra Torstendahl fyller i:

”Vi är en av de aktörer som jobbar på det här moderna entreprenörsdrivna sättet, med rättighetsfrågor och fördelningar av rättigheter. Det är vi väldigt stolta över att göra.”

Inför framtiden finns planer på att utveckla affärsmodellen, där författare ska kunna starta sitt egna förlag som ett paraply under The Book Affair.

”Vi har koncentrerat oss på faktaböcker och biografier. Men under hösten 2021 öppnar vi upp för skönlitteratur. Det är där de riktigt stora volymerna finns både vad gäller e-böcker, ljudböcker och den tryckta boken”, säger Alexandra Torstendahl.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EvondosAnnons

Robot bakom stark expansion

Evondos läkemedelsrobot ser till att användaren får rätt medicin i rätt tid och i rätt dos.
Evondos läkemedelsrobot ser till att användaren får rätt medicin i rätt tid och i rätt dos.

Evondos läkemedelsrobot skapar trygghet för patienter i 50 svenska kommuner – från Ystad till Kiruna. I Norden finns tjänsten tillgänglig i över 200 kommuner. Under 2021 flyttar Evondos fram positionerna med starka ägaren Verdane i ryggen. 

När framtidens vårdresurser ska räcka till fler har robotar en självklar plats. Redan idag har Evondos läkemedelsrobot levererat över sju miljoner läkemedelsdoser inom hemsjukvården. Med goda resultat och nöjda vårdgivare rullas roboten nu ut till allt fler kommuner i hela Norden.

– Vi har starka ägare i Verdane som vill investera och utveckla. Under 2021 ser vi fram emot att fortsatt växa, expandera och serva nya kommuner, säger Clarence Jacobson, Sverigechef för Evondos. 

Läkemedelsskåp och larmcentral

Evondos robot är på samma gång ett låst läkemedelsskåp som en effektiv larmcentral som levereras som en helhetstjänst till vårdgivaren. Roboten talar om för patienten att det är dags att ta medicin, patienten trycker på en knapp och dospåsen kommer ut. Om medicinen glöms åker den ner i ett låst fack och ett larm går vidare till vården. 

– Vi har en kamera inne i roboten som läser av namn, datum, tid och personnummer på varje dos. Skulle detta saknas kan den inte dela ut dosen och kommer att larma personalen. 

En av de stora fördelarna med Evondos tjänst är extremt hög tillförlighet. Över 99,4 procent av läkemedelspåsarna tas vilket innebär att vårdgivaren inte behöver åka ut mer än 0,6 procent av gångerna jämfört med tidigare. 

– Roboten kan också ge påminnelser för andra läkemedel som till exempel insulin – ett område som kommer att utvecklas.

Stark ägare riggar för snabb expansion

Under 2020 startade flera kommuner upp med införandet av robot. Clarence Jacobson tror att pandemin har skapat en ny medvetenhet kring att arbeta på nya sätt. 

– Vi kan se att kommuner har blivit mer mottagna och nyfikna. Och vi har kunnat utbilda på distans – att jobba smart kommer vi att fortsätta med! 

Clarence Jacobson ser stor potential för Evondos som är stadda i kassan. År 2020 omsatte man cirka 18 miljoner och år 2021 räknar bolaget med en omsättning på 30 miljoner. 

– Vi riggar för att kunna växa och omsätta över 100 miljoner inom några år. Med stark ägare i ryggen kan vi fortsätta investera i utveckling och i den svenska marknaden.

Om Evondos 

Evondos är branschpionjärer och marknadsledande inom både hembaserad robotik och automatiserad läkemedelsdosering. FoU och tillverkning av läkemedelsrobotar är placerad i Finland. Läs mer här.

 

Mer från Evondos

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Evondos och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?