1515

Nytt drag ska ge USA grepp om mobilnäten – hotar Ericssons lönsammaste affär

USA:s regering har begärt in offerter på alla typer av utrustning för en ny arkitektur i mobilnät.

Manövern, som bland annat drivs av säkerhetstänkande, hotar Ericssons lönsammaste affär.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

De etablerade leverantörerna av mobil infrastruktur levererar en stor del av hård- och mjukvara i radionäten som ett integrerat paket.

Mjukvaran kan uppgraderas – Ericsson ERIC B -1,4% Dagens utveckling tog för några år sedan fram portföljen ERS med 4g-produkter som var förberedda för 5g – men tekniken är ändå stängd för externa leverantörer.

Kunderna har länge gnisslat över inlåsningseffekten, och 2018 grundade operatörerna AT&T, China Mobile, Deutsche Telekom, NTT Docomo och Orange alliansen O-RAN, Open Radio Access Network. Standarden ska inte ses som en konkurrent till vare sig kommande 5g eller framtidens 6g, utan som en arkitektur för separation av mjuk- och hårdvara.

Syftet är att göra hårdvaran så generisk som möjligt, virtualisera så många tjänster det går och göra koden så öppen som säkerheten tillåter. Förutom att gynna priskonkurrens hoppas man också korta utvecklings- och driftsättningstiderna.

USA har länge varit en varm tillskyndare av Open RAN, men av helt andra skäl.

Jättelandet saknar egna telekomleverantörer, och för varje år som går blir det allt mer osannolikt att någon vill investera i en organisation som kan mäta sig med giganterna Ericsson, Nokia och Huawei.

Därför hoppas USA att ett brett genomslag för Open RAN ska skapa en jordmån där inte bara en varierad bolagsflora kan växa, men potentiellt en ny nationell ”champion” drivas upp.

I det korta, och viktigare, perspektivet hoppas USA bryta beroendet av utländska leverantörer. Varken ”fienden” Huawei eller ”vännerna” i Norden ger USA full systemkontroll.

Vad regeringen nu har gjort är att gå ut med en bred offertfrågan, i princip formulerad som ”skicka oss allt ni har”.

Det är ITS, en teknisk underavdelning till NTIA, motsvarigheten till Sveriges Post- och telestyrelse, som tillkännager att man tänker köpa såväl kommersiellt tillgänglig som prototyper av utrustning för Open RAN.

ITS ska därefter jämföra potentialen med den etablerade arkitekturen för radionät.

En förhoppning är att använda Open RAN i det federala program på motsvarande drygt 16 miljarder kronor som är tänkt att ersätta Huawei-utrustning hos det stora antalet mindre operatörer utanför USA:s storstadsregioner.

Ericsson förlitar sig tungt på radionätsaffären. I den senaste kvartalsrapporten drev segmentet Nätverk 73 procent av omsättningen, med högre lönsamhet än resten av koncernen.

Ericsson är sedan februari 2019 medlem i O-RAN-alliansen, som det första året bara var öppen för operatörer.

Utåt är alla leverantörer varma tillskyndare av Open RAN, även om man i dag säger att den ännu inte är ”mogen”. Man pekar gärna på att frågan om pålitligheten i nätverken inte är löst ännu – om operatörerna har köpt mjukvara från 40 leverantörer, vem bär då det yttersta ansvaret för ett serviceavbrott när alla kan skylla på varandra?

Enligt källor till Dagens industri är motståndet påtagligt hos de flesta etablerade leverantörer, som ser en hord hungriga och snabbfotade utmanare rusa mot köttgrytorna.

Den enda större spelare som har mer att vinna än förlora på Open RAN är Samsung. Sydkoreanernas portfölj av historiska produkter står sig slätt mot de som slagits i täten ända sedan 2g. Bristande bakåtkompatibilitet ligger Samsung i fatet, till exempel när operatörer som brittiska BT börjar riva ut äldre Huawei-utrustning som del av 5g-villkoren.

Med Open Ran skulle Samsungs historiska black om foten väga betydligt lättare.


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?