Annons

Nytt börsfall i Frankfurt – biljättarna pressas rejält

Frankfurtbörsen sjönk för sjunde dagen i följd på fredagen. Bland förlorarna finns de stora tyska biltillverkarna, som normalt får en tredjedel av sin vinst från coronadrabbade Kina.

Den globala bilmarknaden väntas i år krympa med 4 procent - om viruset stoppas snabbt.

Foto:Daniel Roland

På fredagen hade 60 fall av coronasmittade upptäckts i Tyskland. I småstaden Heinsberg vid gränsen mot Nederländerna beräknas omkring 1.000 personer sitta i ”frivillig karantän” under fjorton dagar efter att ha utsatts för smittorisk vid veckans karnevalsfirande.

Viruset har slagit hårt mot Frankfurtbörsen, som vid 14.30-tiden hade sjunkit med omkring 3,4 procent - sjunde nedgången i rad. Bland förlorarna fanns Volkswagen, BMW och särskilt Daimler, som tillverkar Mercedes-Benz. 

Michael Dean, senior analytiker på Bloomberg Intelligence, säger att de tyska biltillverkarna har blivit allt mer beroende av Kina. 

”De har ökat den lokala produktionen i Kina, som står för 30-35 procent av vinsten före skatt och ungefär 30-40 procent av antalet sålda bilar”, säger han till Bloomberg.

Under fjolåret köpte kineserna allt fler tyska bilar, samtidigt som totalmarknaden krympte med nästan 10 procent.

”Volkswagen ökade i fjol sin marknadsandel i Kina, bland annat tack vare nya suvar. Men även de andra tyska märkena har gått bra. BMW ökade sin försäljning med nära 17 procent i fjol, Mercedes med 14 procent, Porsche med 12 procent och Audi med 12 procent”, säger Michael Dean.

I januari minskade bilförsäljningen i Kina med 20 procent. Under de två första veckorna i februari var raset hela 92 procent och färre än 1.000 bilar om dagen såldes enligt landets bilindustriförening CPCA.

Michael Dean är tveksam till om branschen kan återhämta sig snabbt.

”Vi vet inte om köparna kommer tillbaka det andra kvartalet, det tredje kvartalet eller alls. Kinamarknaden är ju redan svag hursomhelst.”

Daimler, med svenska koncernchefen Ola Källenius, varnade redan i slutet av januari för effekterna av coronaviruset.

”Det kanske inte bara påverkar Daimlergruppens försäljning utan kan även orsaka betydande negativa effekter på produktion, inköp och leverantörskedjor”, skrev bolaget i sin rapport för 2019 enligt nyhetsbyrån Reuters.

Michael Dean väntar mer detaljerad information när BMW och Volkswagen presenterar sina bokslut i slutet av mars.

”Volkswagen är med avstånd den största spelaren i Kina med en marknadsandel på 19 procent i fjol. Bolaget säljer mer än fyra miljoner bilar där och har mycket lokal produktion som har drabbats av virusutbrottet. Volkswagen har förlängt stängningen av flera fabriker efter det kinesiska nyåret.”

Han säger att även BMW och Mercedes-Benz är i riskzonen, men inte på lika mycket.

”BMW sålde ungefär 400.000 bilar i Kina i fjol och har planerat att öka till 650.000 till 2022. Det året har BMW också möjlighet att ta över sitt samägda företag i Kina.”

En skarp nedgång i världens största bilmarknad, Kina, märks tydligt i den totala globala försäljningen.

”Vi utgår ifrån att världsmarknaden för personbilar minskar till 76,9 miljoner fordon i år”, skrev Ferdinand Dudenhöffer, bilexpert och professor på universitet i schweiziska St. Gallen, i en rapport på fredagen enligt nyhetssajten DWN.

Det innebär ett minus på knappt 3,4 procent jämfört med i fjol. Men det kan bli värre.

”Prognosen är optimistisk och bygger på att coronavirusets utbredning kan stoppas under de närmaste månaderna och att vaccin kan vara framme till hösten. Hittills har nedgången främst koncentrerats till Kina.”

Ferdinand Dudenhöffer påpekar att nedgången innebär en minskad försäljning på 7,5 miljoner bilar jämfört med rekordåret 2017.

”Det motsvarar ungefär hälften av den årliga bilförsäljningen inom EU, för att ge en tydlig bild”, skriver den tyska bilprofessorn.

Han ser andra hot mot bilindustrin än brexit.

”Låg ekonomisk tillväxt och svag konjunktur i Europa, brexit, politisk osäkerhet i Nordasien och Mellanöstern - bilmarknaden genomgår en kris 2020”, säger Ferdinand Dudenhöffer. 

På fredagen kom också beskedet att bilmässan i Geneve den 5-15 mars ställs in. Myndigheterna i Schweiz har förbjudit alla tillställningar med fler än 1.000 deltagare. Bilmässan brukar dra omkring 600.000 deltagare från hela världen.

Flera biltillverkare hade redan före beskedet bantat sin planerade närvaro, och kinesiska Byton hade ställt in helt, uppger den tyska sajten Automobilwoche.

Viruset slår även mot andra branscher. På fredagen varnade den tyska kemijätten Basf för följderna.

”Med coronaviruset har en ny faktor kommit, som har belastat tillväxten särskilt i Kina under början av året. Lägre efterfrågan och produktionsstopp i många branscher är redan tydliga följder av åtgärderna för att hindra viruset att sprida sig vidare”, kommenterade koncernchefen Martin Brudermüller enligt affärstidningen Handelsblatt.

Han utgår från att de negativa effekterna främst märks under det första halvåret, men inte kan kompenseras fullt ut under det andra halvåret. Redan i fjol krympte både omsättning och rörelsevinst, enligt bokslutet. Basfs aktie är en fredagens stora förlorare på Frankfurtbörsen med ett minus på 4 procent.

De tyska sportvarujättarna med Adidas och Puma, både med huvudkontor i småstaden Herzogenaurach i norra Bayern, har meddelat att försäljningen i Kina har fallit med uppemot 85 procent under coronakrisen.


Innehåll från ForenaAnnons

Forena vill göra privat pensionssparande förmånligt – för alla

Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena
Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Pensionsnivåerna sjunker för varje årskull som går i pension. Tjänstepensionen har blivit en nödvändighet snarare än en guldkant på ålderns höst, men detta till trots saknas stimulansåtgärder som uppmuntrar och underlättar för privat pensionssparande. Det vill försäkringsbranschens fackförbund Forena ändra på. 

Pensionerna är en kärnfråga för det svenska samhället, oavsett politisk hemmahörighet. I takt med att befolkningen åldras och att pensionssystemet inte täcker upp i den mån som var avsett, riskerar vi att hamna i en framtid där våra äldre tvingas förlita sig på bidrag för att ens överleva.

– Hela 450 000 anställda saknar tjänstepension. Samtidigt arbetar runt 500 000 kvinnor deltid, 120 000 personer är småföretagare och vi har stor inflyttning. Vi pratar om över en miljon människor som behöver få chansen att spara ikapp, säger Forenas förbundsordförande, Anders Johansson.

Ett ointresse kring förändring

Det är dock en komplex fråga. I dag premieras till exempel företagare med förmånliga skatteregler för att avdrag vad gäller avsättning till tjänstepensionen. Yrkesverksamma som tjänar över 45 000 i månaden kan löneväxla förmånligt, men för 90 procent av dem som jobbar ges inga förmåner. 

– Det är överraskande att politikerna är så ointresserade av att förändra situationen. Istället gömmer de sig bakom Pensionsgruppens oantastlighet och ser en konflikt mellan subventionerat pensionssparande och konsumtion för tillväxt. Därtill finns en missuppfattning om att subventioner bara skulle leda till ökat pensionssparande hos höginkomsttagare, något som inte alls stämmer.

Tre reformförslag

Anders, som själv har lång erfarenhet från försäkringsbranschen, konstaterar att det i realiteten finns ett stort intresse från svenskarna att pensionsspara, men att de reducerade avdragsmöjligheterna har satt käppar i hjulet för andra.

– Därför presenterar vi tre reformförslag; till att börja med borde det införas matchat sparande, där staten matchar en viss procent av allt man månadssparar. Det är enkelt och man kan delta på den nivå man väljer själv.

Det andra förslaget är att öppna möjligheter för att man själv ska kunna göra insättningar till premie- och tjänstepension. Infrastrukturen för en sådan här modell finns redan i många andra länder och fungerar väl.

 – Det tredje förslaget är att låta äldre som säljer sina bostäder få omvandla reavinsten till livränta. Då får pensionärer pengar som förstärker pensionen samtidigt som vi ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Mycket på agendan

Medan pensionerna är en central fokuspunkt för Forena arbetar fackförbundet hårt även med en mängd andra sakfrågor. Högaktuellt just nu är exempelvis förhandlingarna mellan Svenskt näringsliv, LO och PTK kring LAS, omställningsfrågor och A-kassefrågor. 

– Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet av september och det är mycket spännande. Vi berörs förvisso inte direkt av diskussionerna, men kommer ändå att påverkas av resultatet. Nu i oktober påbörjar vi också våra löneförhandlingar, så det finns mycket på agendan, avslutar Anders.

FAKTA OM FORENA

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen och vi ansluter studenter, yrkesverksamma och chefer. 

Läs mer om Forena

Mer från Forena

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Forena och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?