1515

Nytt bilfusk avslöjat i Tyskland

De tyska biltillverkarna BMW, Daimler och Volkswagen har sedan 1990-talet haft hemligt samarbete kring bland annat avgasrening och inköp. Det kan vara ”ett av de största kartellfallen i Tysklands företagshistoria” enligt det tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel.

Volkswagen uppges ha lämnat in ”en slags självrättelse” till de tyska konkurrensmyndigheterna. Enligt den har alla de stora tyska biltillverkarna – Volkswagen, Audi, Porsche, BMW och Daimler – deltagit i samarbetet. Även Daimler, som tillverkar Mercedes-Benz, har lämnat in en rättelse, enligt Der Spiegel.

Uppgifterna satte press på biltillverkarnas aktiekurser på fredagen.

Fler än 200 medarbetare har enligt uppgifterna varit med i över 60 hemliga arbetsgrupper, som bland annat har gällt teknik, kostnader och leverantörer.

Koncernerna har också kommit överens om teknik för avgasrening av dieselfordon och därmed lagt basen för dieselskandalen. Vid flera tillfällen har företagen diskuterat hur stora tankarna för att skilja vatten och kväve ska vara, uppger Der Spiegel.
Eftersom stora tankar kostar mer kom bolagen överens om små tankar. Det krävde i sin tur manipulation för att få ned avgasvärdena.

Den tyska kartellmyndigheten upptäckte redan förra sommaren tecken på överenskommelser mellan biltillverkarna. Då genomsöktes Volkswagenkontor på jakten efter bevis kring möjliga uppgörelser om stålpriser.

I samband med det hittade kartellmyndigheten tecken på möjliga illegala överenskommelser i bilindustrin. Bara två veckor senare lämnade Volkswagen in en självrättelse, ett sätt att slippa eller få nedsatta kartellböter. I den skriver bolaget att det finns ”misstankar om kartellrättsbrytande förhållanden”.

De inblandade företagen ville på fredagen inte kommentera detaljer i undersökningarna, uppger Der Spiegel.

BMW säger dock till affärstidningen Handelsblatt att man ”från fall till” arbetar tillsammans med andra biltillverkare till exempel vid ”utveckling och inköp av komponenter och teknik som inte är konkurrensskiljande”.

Fredagens avslöjande sätter ljuset särskilt på de tyska biltillverkarnas fusk med mätning av avgasvärden för dieselbilar.

I september 2015 briserade avslöjandena om Volkswagens avgasfusk som sedan dess har skakat bilvärlden. USA:s miljömyndighet EPA avslöjade då att VW under fem år hade installerat en mjukvara i 480.000 VW- och Audibilar för att hålla nere de uppmätta utsläppsvärdena.

En vecka efter avslöjandet i USA meddelade VW att elva miljoner bilar över hela världen hade den installerade mjukvaran, vilket tvingade koncernchefen Martin Winterkorn att avgå.
Han efterträddes av Porschechefen Matthias Müller, som sedan dess misstänks för marknadsmanipulation i samband med USA-fusket.

Senare samma höst visade det sig att Volkswagen också har fuskat med bensinmotorer.
Hittills har ”dieselgate” kostat Volkswagen 24 miljarder dollar, nära 200 miljarder kronor, bara i Nordamerika uppger affärstidningen Financial Times. I summan ingår både kostnaden för skadestånd och för återköp av fordon, men inte den imageförlust som företaget – och dieseln – har lidit efter avslöjandena.

Svallvågorna fortsätter. På fredagen återkallade VW-dottern Audi 850.000 dieselfordon över hela världen, utom USA och Kanada, för att uppdatera den mjukvara som kontrollerar utsläppen.

Tidigare i veckan har Mercedes återkallat 3 miljoner dieselbilar, också för åtgärder kring utsläppen.

Avslöjandena om fusket har väckt frågor om dieselns framtid som bilbränsle. Till det kommer att flera storstäder det senaste året har aviserat åtgärder för att få bort dieselbilar från deras gator.

”De möjliga överenskommelserna borde oroa bilcheferna lika mycket som de hotande körförbuden. De hotande straffen kan man antagligen inte betala ur portokassan. I jämförelse kommer kostnaderna för att byta ut mjukvaran i bilarna att se ut som småpengar”, säger Oliver Krischer, De grönas ledamot i det tyska parlamentets särskilda utskott för att undersöka VW-skandalen, till Handelsblatt.


Innehåll från GIABAnnons

Vår tillväxt är starkt korrelerad med minskade utsläpp

Användandet av förnybar energi är avgörande om vi ska minska våra utsläpp, men det räcker inte för att nå klimatmålen. Vi behöver också ett större fokus på cirkulär ekonomi om vi ska lyckas med att hantera klimatförändringarna. 

Med befintlig teknik skulle övergången till förnybar energi endast åtgärda 55 procent av de globala utsläppen, enligt en rapport från Ellen MacArthur Foundation. 

– För att komma åt de resterande utsläppen behövs en omställning till cirkulär ekonomi. Det är halva lösningen på klimatkrisen, säger Andreas Anderholm, hållbarhetschef på GIAB.

GIABs affärsidé handlar om att förlänga livet på produkter och i praktiken utveckla, implementera och kommersialisera olika typer av affärsmodeller utifrån cirkulärekonomiska principer. 

– Vi har byggt upp en bred erfarenhet av hur man genomför en cirkulär omställning på riktigt. Vi hjälper våra kunder med tjänster, rådgivning och skapar helhetslösningar som är till nytta för både företag, konsument och miljön. Det har lett till att vi sen start kunnat uppvisa en tillväxt som är starkt korrelerad med minskade utsläpp.  

Företaget har idag fyra affärsområden: RE:Commerce, som hjälper e-handelsbolag att på ett hållbart och lönsamt sätt ta hand om returer, reklamationer och skadat gods som sedan säljs vidare via GIABs egna e-handel Retushuset.se, Cirkulär Skadeservice, som hjälper försäkringsbolagen och försäkringstagare att hantera och återbruka skadade produkter, Cirkulär Office, som återbrukar organisationers IT-utrustning och erbjuder en helhetslösning för återbrukade kontor samt GIAB Consulting som erbjuder spetskompetens och rådgivning inom cirkulär affärsutveckling, berättar Andreas Anderholm. 

GIAB är sedan juli i år börsnoterade på Nasdaq First North. 

– Det ger oss de resurser som behövs för att fortsätta utveckla vår verksamhet i hög takt och samtidigt bidra till en cirkulär omställning och minskade utsläpp. Det innebär också en möjlighet för de som vill vara med och investera i lösningen på klimatkrisen. Genom att i större grad återanvända produkter och återvinna material skapar vi en ekonomi där tillväxt kan vara korrelerat med minskade utsläpp, säger Andreas Anderholm. 

Om GIAB

Genom återbruk bidrar vi till effektivare resursutnyttjande och en cirkulär ekonomi - något som i sin tur resulterar i minskade klimatutsläpp och främjar en mer hållbar framtid. Bland våra kunder återfinns bland annat IKEA, Folksam, Electrolux och CDON. GIAB är börsnoterade på Nasdaq First North.

https://www.giabnordic.se/sv/ 

www.returhuset.se  

 

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?