Annons

Nya virusfall stänger delar av Peking

Invånare i elva bostadsområden i Fengtai i södra Peking får inte lämna sina hem på grund av nya konstaterade coronavirusfall kopplade till köttmarknaden Xinfadi i närheten.

Inga turister från andra provinser får nu resa till huvudstaden.

På fredagen rapporterade den kinesiska huvudstaden sex nya coronafall där människor som smittats i Kina fått symtom. Tre av de insjuknade arbetar på Xinfadimarknaden och de andra har nyligen besökt den.

Dessutom har, av 517 personer som testats på marknaden, 45 personer konstaterats bära på smittan utan att ha symtom, enligt en företrädare för stadsdelen Fengtai. Kina redovisar smittade personer med symtom separat från personer utan.

Runt marknaden, som gör anspråk på att vara Asiens största jordbruksgrossistmarknad, kommer vakter att stå dygnet runt under stängningen.

I linje med principen att sätta befolkningens säkerhet och hälsan i första rummet har vi vidtagit nedstängningsåtgärder för Xinfadimarknaden och omgivande områden, säger Chu Junwei, som representerar myndigheterna.

Nio skolor och förskolor i närheten har stängts och sportevenemang ställs in.

Enligt marknadens sajt säljs mer än 1.500 ton fisk och skaldjur, 18.000 ton grönsaker och 20.000 ton frukt på marknaden varje dag.

Fler än 10.000 människor med kopplingar till marknaden kommer nu att testas, enligt myndigheterna. Tidigare har myndigheterna stoppat handeln med nöt- och lammkött vid Xinfadimarknaden.

Förutom Xinfadimarknaden har myndigheterna även stängt en fiskmarknad för desinficering och provtagning, eftersom en smittad person varit där.

Pekings marknadstillsynsmyndighet har beslutat om en inspektion av färskt och fruset kött, fågel och fisk i mataffärer och på cateringfirmor.

Oron för en andra våg är stor i många länder där coronavirusets spridning har kommit under kontroll, så även i virusets ursprungsland Kina, där omfattande nedstängningar infördes efter att sjukdomen började spridas i storstaden Wuhan i slutet av förra året. Restriktionerna har dock lyfts i takt med att smittspridningen avtagit, och de flesta fall som rapporterats de senaste veckorna är kinesiska medborgare som bor utomlands och som testats när de återvänt till Kina.

Sportevenemang i Peking ställs in och lågstadieskolor som skulle ha öppnats på måndag kommer att fortsätta att hållas stängda på grund av de nya fallen, meddelar myndigheterna.

I hela landet konstaterades på fredagen elva nya fall av covid-19 med symtom. Endast de sex i Peking tros ha smittats i landet.


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?