Annons

Nya världsrekord ger guldregn för Duplantis: ”Kommer bli bäst betald i världen”

Armand Duplantis är en av få friidrottare som lyckats få stora sponsorkontrakt. 

Två nya världsrekord redan i år har dessutom gjort kontrakten mer värda. 

”Han kommer bli världens bäst betalda inom friidrotten”, säger Daniel Wessfeldt som är Duplantis agent.

Armand Duplantis anländer till Skavsta flygplats efter att ha hoppat 6,17 meter och därmed satt världsrekord i stavhopp. Efter det har han slagit sitt eget rekord med ytterligare en centimeter.
Armand Duplantis anländer till Skavsta flygplats efter att ha hoppat 6,17 meter och därmed satt världsrekord i stavhopp. Efter det har han slagit sitt eget rekord med ytterligare en centimeter.Foto:Pontus Stenberg/TT
Armand Duplantis
Armand DuplantisFoto:Puma

Redan i år har Armand Duplantis hunnit slå två nya världsrekord i stavhopp, vilket både gett honom en ny stjärnstatus och större inkomst. Världen har inte sett en sådan talang sedan den jamaicanske friidrottaren Usain Bolt, säger Daniel Wessfeldt. 

”Han hoppar så att folk tappar hakan och då går man genom taket och blir känd även i kretsar utanför idrotten”, säger Daniel Wessfeldt som tillsammans med Stina Funke är Armand Duplantis agenter. 

Armand Duplantis är uppväxt i USA, men har en svensk mamma. Under 2019 började han tävla för Sverige och sedan dess har han fått in sponsorerna Puma, Omega och Redbull. 

”Det klart tyngsta kontraktet är med Puma. Det är ett långsiktigt kontrakt som växlas upp med framgångar som världsrekord, OS-guld eller andra mästerskapsmedaljer”, säger Daniel Wessfeldt. 

Hur mycket Armand Duplantis tjänar på kontraktet med Puma vill han inte uttala sig om mer än att det gör honom ekonomiskt oberoende. Få inom friidrotten som kan leva på sin idrott och bara ett fåtal får stora sponsorkontrakt. 

”Det räcker inte att vara bra. Man måste vara överlägsen sina motståndare och till det måste man också vara karismatisk som person”, säger Daniel Wessfeldt. 

Vissa inom världseliten får enligt Daniel Wessfeldt kontrakt på 50.000 dollar per år, motsvarande omkring 490.000 kr. Han antyder att Armand Duplantis kontrakt är större än så. Framgångarna gör också att han får mer betalt för att delta på olika arrangemang och galor. 

”Han är bara 20 år nu och har minst tio år kvar inom friidrottseliten. Jag vågar tro på att någonstans mellan 200 till 250 miljoner inte är en orealistisk summa som han kan dra in”, säger Daniel Wessfeldt. 

De tidigare friidrottarna som Daniel Wessfeldt har arbetat med har främst haft svenska företag som sponsorer. Med Armand Duplantis har en större marknad av globala sponsorer öppnats upp. 

”Vår dröm är att även få med ett stort svenskt internationellt företag på den här resan eftersom han representerar Sverige”, säger Daniel Wessfeldt. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BellPallAnnons

BellPal har utvecklat nästa generations trygghetsklocka – på babyboomgenerationens villkor

20 procent av oss svenskar är över 65 år och många kommer bli över 95 år. Vi håller oss friskare och lever längre och numera har den äldre generationen ofta ett tiotal år under vilka man fortfarande kan bo hemma själv utan hjälp av hemtjänst. Behovet av trygghet för den äldre och närstående är dock fortfarande stort. BellPals intelligenta klocka kopplar ihop seniorer med sitt egna omsorgsnätverk på ett ostigmatiserat sätt. Något som bidrar till bättre livskvalitet och egenupplevd känsla av trygghet.

Det är oftast kring 72 års ålder som äldre börjar uppleva förändringar som exempelvis sämre syn och hörsel, eller att man inte längre kan vara lika aktiv som förut. Samtidigt kan det fortfarande återstå drygt tio år innan man får ett behov av omsorg från offentlig eller kommunal hemtjänst. BellPal vill hjälpa äldre och deras nära att skapa en egenupplevd trygghet under den perioden av deras liv. Deras smarta klocka är både snygg, smart och enkel att använda, och fungerar som en metod för att förenkla relationen mellan individen, familjen och vännerna – det egna trygghetsnätverket.

– Det finns ett glapp som vi vill brygga under perioden när många drar sig för att söka hjälp. Många vill också helst bo hemma så länge som möjligt men om man inte är så mobil kan man känna sig otrygg samtidigt som ens vuxna barn oroar sig för sin förälder. Vi är den nya generationens trygghetsklocka som genom snygg design och smarta funktioner ger tryggheten i att någon alltid finns där för en om något skulle hända, säger David Ziemsky, vd och grundare av BellPal.

”Ger en grundtrygghet”

BellPal ser till seniora personers livskvalitet i stort där man för att må bra måste vara aktiv både fysiskt och socialt. Känner man sig begränsad slutar man ofta göra saker som att träffa vänner vilket riskerar att resultera i en nedåtgående spiral där man blir isolerad, äter och rör på sig mindre. Klockan blir ett naturligt och självklart stöd för att känna sig fri, och våga ge sig ut, förklarar David.

– Man vet då att om något händer mig så kommer jag få någon form av hjälp vilken ger en grundtrygghet. Samtidigt vet ens anhöriga om samma sak vilken gör dem mindre stressade också. Klockan är en helt vanlig klocka där utseendet gör att det inte blir ett stigmatiserat hjälpmedel.

Idén bakom BellPal bygger på både egna erfarenheter och studier. Att klockan levererar världens bästa falldetektor är ytterligheten i behovet av trygghet som drivit utvecklingen, förklarar David Ziemsky. Fall är den största bidragande faktorn till behov av sjukvård, och för tidig död.

– Fall innebär också en stor kostnad för samhället i och med att cirka 1500 personer dör på grund av detta varje år. Vi kan bidra till minskade kostnader inom offentlig och privat vård samtidigt som vi kan göra livet mer värdigt för individen.

Personal Medical Alert-marknaden kommer fördubblas till en cirka 120 miljarders-affär inom fem år, och USA utgör ungefär häften. BellPal är ett svenskt bolag och produkten är utvecklad i Sverige men den stora hemmamarknaden finns på andra sidan Atlanten i USA.

– Efterfrågan i USA blev snabbt väldigt stor. Medical alert-marknaden där är enorm, mycket på grund av de inte har samma trygghetsnätverk som i Sverige och att deras sjukvård är dyr. Vi arbetar med att utveckla en hel plattform med tjänster relaterade till hur man kan leva tryggare i sin hemmamiljö privat. Det är på inget sätt konkurrerande mot hemtjänst utan ett komplement, avslutar David Ziemsky.

Läs mer om BellPal här 

Mer från BellPall

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BellPall och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?