Annons

Nya uppslagsverket: 200 amerikanska uttryck du måste ha koll på

NEW YORK. ”It’s the economy, stupid”. Uttrycket om ekonomins betydelse för valresultatet känner nog de flesta till. Men hur många har hört talats om en ”nothingburger”? 

Lagom till valspurten i USA kommer journalisten Karin Henriksson ut med en ny bok som listar amerikanska uttryck.

Foto:AP
Karin Henriksson
Karin HenrikssonFoto:Eva Lindblad

En av Sveriges främsta USA-kännare befinner sig på den sörmländska landsbygden när Di ringer upp, trots att det bara återstår sju veckor till presidentvalet.

”Jag har hemlängtan”, säger Karin Henriksson och syftar på Washington DC, där hon bott och arbetat som journalist och författare sedan 1987. Hon och maken har tillbringat sommaren i Sverige, men de ska snart åka tillbaka. 

På onsdagen släpps hennes senaste bok: ”Bevingade ord från USA – 200 citat och talesätt”. Som titeln antyder är det en form av uppslagsbok över amerikanska uttryck uppdelat på kategorier. Under varje talesätt finns en översättning följt av en liten text om dess ursprung.

”Jag vill att man ska bläddra och få aha-upplevelser”, säger Karin Henriksson, som hoppas kunna bidra till att svenskar blir ännu lite bättre på att prata ”praktisk” amerikansk engelska. 

”Det är mycket populärkultur i amerikanska uttryck, så har man vuxit upp i USA kan man ju de här referenserna. Men det är svårare för svenskar. Boken kan ge lite handledning så man använder uttrycken på rätt sätt.”

Karin Henriksson säger att hon alltid varit intresserad av den här typen av uttryck eftersom de har så stor påverkan även på svenskan.

”Det har skett en otrolig förändring av det svenska språket, med mycket influenser från engelskan, och särskilt amerikansk engelska”, säger hon.

Kategorin ”Presidenter och politik” är den mest omfattande i boken, eftersom det är författarens normala fokusområden. Andra kategorier är ”Sport och kultur” och ”Börs och pengar”. 

Ett exempel från den sistnämnda kategorin är uttrycken ”bearish” och ”bullish” som Di:s läsare sannolikt känner till, som syftar på marknadstrenden. Enligt Karin Henriksson härstammar ”bearish” från handeln med björnskinn och rådet att ”inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten”. ”Bullish” är en flera hundra år gammal beskrivning av att köpa i tron att värdet kommer stiga, enligt henne. 

Karin Henriksson har bevakat varje amerikanskt presidentval sedan 1988, bland annat som korrespondent för Svenska Dagbladet. 

Hur upplever du att den politiska retoriken utvecklats under den här perioden?
”Den har blivit hårdare med åren i takt med att de ideologiska motsättningarna i politiken blivit tydligare. Med Donald Trump har vi fått en grövre stil, grövre ordval. Han väjer ju inte för att ta till oförskämdheter, med öknamn och användande av versaler, så det påverkar nog även andras retorik.”

Hon nämner hur Donald Trumps vokabulär, med uttryck som ”falska nyheter” och ”alternativa fakta”, blivit accepterade i vardagsspråket.  

Ett av uttrycken du tar upp nämns ofta under valrörelser: ”It’s the economy, stupid”. Tror du att det kommer bli fallet även i år, att ekonomin blir den viktigaste valfrågan?
”Det är svårt att säga. Saker och ting ändras ju nästan varje dag”, säger hon och refererar till hur opinionen förändrats kring Black Lives Matter-rörelsen på kort tid och hur ”lag och ordning” tagit över debatten.

”Men jag tror att blickarna på allvar snart kommer att riktas mot Joe Biden och hans budskap. Alla säger att det inte räcker som argument att vilja få bort Donald Trump, du måste vilja något själv också.” 

Det blir debatterna som kommer att avgöra?
”Ja, det tror jag. De blir som racertävlingar, där vi får vänta och se vem som kraschar först”, säger Karin Henriksson.

 

Karin Henrikssons tre favorituttryck:

1. ”Nothing but a nothingburger.” 

Översättning: Det finns ju inget där.
Historia: Förekom i skvallerpress på 1950-talet som beskrivning av lättviktiga personer i Hollywood.    Kommentar: ”Jag tycker ju egentligen att det bara är roligt, men det kanske det inte är någon annan som tycker.” 

2. ”The business of America is business.” 

Översättning: Att göra affärer är vad Amerika är till för. Historia: Uttrycket kommer från 1920-talspresidenten Calvin Coolidge.                                                                    Kommentar: ”Det säger något om det amerikanska samhället.”

3. ”Cool as a cucumber.” 

Översättning: Lugn som en filbunke.                             Historia: Förekom första gången i en dikt från 1730-talet. Kommentar: ”Jag har lärt mig att gurkor tydligen har lägre temperatur än annan mat.” 

 

 


Innehåll från Advokatfirman WåhlinAnnons

Advokatfirman Wåhlin erbjuder heltäckande och situationsanpassad affärsjuridisk rådgivning

Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.
Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.

Anrika Advokatfirman Wåhlin har fokuserat på affärsjuridik sedan 1964, vilket har resulterat i en byrå med en unik bredd i sin kompetens. I kombination med ett kreativt och dynamiskt arbetssätt, gör detta Wåhlin till en skicklig och heltäckande affärsjuridisk rådgivare.

Wåhlin skiljer sig från konkurrenterna på mer än ett sätt; förutom att byrån har en stark kultur med nära koppling till klienterna, präglas verksamheten också av stor tilltro till medarbetarna som utgörs av i princip lika många kvinnor som män. Kvinnorna återfinns även bland delägarna och i byråns styrelse. För partnern Fredrika Hörlin är detta en avgörande faktor i byråns framgång. 

– Eftersom vi har full tillit till hela vår personal, har var och en av oss – även vi delägare – insikt i uppdragen och direktkontakt med beslutsfattarna hos våra klienter. För att kunna leverera rätt råd i rätt tid är vi kreativa, professionella och situationsanpassade.

Flexibelt angreppssätt en tillgång

Byråns flexibla angreppssätt är en stor tillgång i den ofta föränderliga affärsjuridiken och utgör också en viktig resurs i vad gäller att stötta klienter under olika utvecklingsprocesser. Jonas Holmstedt, byråns Managing partner, ansvarar för Wåhlins engagemang i Interlaw, ett internationellt nätverk av oberoende advokatbyråer. Han betonar att metodiken också har varit mycket värdefull under den rådande pandemin.

– Andreas Magnusson som ansluter till byrån som delägare den 1 september, betonar vikten av omvärldsanalys. I framtiden kommer vi att se på historien i termer av före och efter Covid-19. Därför är det en utveckling vi följer noga för att snabbt kunna hantera nya omständigheter; situationen kan visa sig vara en utmaning för många ägarledda bolag.  Som affärsjurister utgör vi en omfattande del av ledningens och ägarnas omvärldsbevakning både vad gäller juridiska och branschspecifika frågor.

Ger stöd i komplexa frågor

Den rådande situationen har ställt höga krav på digitaliserade arbetssätt och rutiner, men Wåhlin har stått väl rustat för att både själv möta de förändrade förutsättningarna och för att vara en komplett rådgivare kring de nya villkor som pandemin har medfört. I kriser ökar tvisterna och byrån har ett stort team som arbetar med tvistefrågor, särskilt inom det entreprenadrättsliga området.

– Genom att Wåhlin lyckats skapa en arbetsmiljö med balans mellan trivsel och lönsamhet har vi kunnat handplocka medarbetare med unik kompetens. Detta är vår största styrka, avslutar Managing partner Jonas Holmstedt.

Läs mer om Advokatbyrån Wåhlin här www.wahlinlaw.se  

FAKTA OM ADVOKATBYRÅN WÅHLIN

Wåhlin är en affärsjuridisk advokatbyrå som etablerades i Göteborg 1964. För att kunna erbjuda rätt kunskap till våra klienter har vi medarbetare olika specialkompetenser och vårt team  varierar från case till case. Byrån har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg, och utmärker sig bland annat genom sitt starka jämställdhetsarbete. 

 

Mer från Advokatfirman Wåhlin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advokatfirman Wåhlin och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?