Annons

Nya tullar hotar den rekordstarka amerikanska konsumtionen

NEW YORK. Den officiella starten på julhandeln i USA slog i år nya rekord, främst tack vare den starka e-handeln. 

Det ses som ett tecken på att de amerikanska konsumenterna än så länge inte påverkats av handelskonflikterna. 

Men det kan snart ändras.

Foto:TT

De amerikanska konsumenterna fortsätter att visa styrketecken. Trots osäkerheten i handelspolitiken, svagare ekonomiska indikatorer och klimatdebatten sattes nya shoppingrekord under Thanksgiving-helgen, den officiella starten på julhandeln i USA.

Under Black Friday gjordes inköp till ett värde av 7,4 miljarder dollar, motsvarande 70 miljarder kronor, bara online. Det var 20 procent högre än 2018 och den näst största e-handelsdagen någonsin i USA efter fjolårets Cyber Monday, som noterade 7,9 miljarder dollar. 

På måndagen slogs dock det rekordet, med rejäl marginal dessutom. 

Amerikanerna e-handlade till ett värde av 9,2 miljarder dollar, motsvarande 86,5 miljarder kronor. 

”Konsumenterna har omprövat sina rutiner för hur de julhandlar, där även mobiltelefoner används i mycket större utsträckning”, sa Taylor Schreiner, chef för analysbolaget Adobe Digital Insights, om den starka e-handeln i ett pressmeddelande. 

Snöovädret över nordöstra USA sägs även ha bidragit till att många tillbringade tid framför sina skärmar på måndagen.

Förutom den ökande e-handeln pekar analytiker även på två andra shoppingtrender:

Handeln i butik minskar. Varuhusen beräknas ha haft 6,2 procent färre besökare än under motsvarande helg 2018, enligt handelsanalysbolaget Shoppertrak. Försäljningen beräknas ha minskat med 1,6 procent.

Allt fler konsumenter väljer att hämta upp varorna man köpt online i butiker. Fördelen är att väntetiden minskar jämfört med hemleverans. Fenomenet, som förkortas BOPIS (buy-online-pickup-in-store), ökade med 43 procent jämfört med förra året. 

Bolagen som satsat hårdast på detta återfinns bland vinnarna från årets Black Friday/Cyber Monday-helg, exempelvis varuhuskedjan Target och elektronikkedjan Best Buy. Bolagens aktier är upp 89 respektive 49 procent hittills i år. Även sportklädesbolaget Lululemon hade en stark helg.

Den amerikanska rikshandelsorganisationen förväntar sig generellt stark julhandel i år, trots att perioden mellan Thanksgiving och jul är ovanligt kort: sex dagar kortare än 2018. Hela 23 procent av den totala försäljningen väntas komma från e-handel. 

Analytiker varnar för att de här två faktorerna kan innebära problem för vissa bolag.

”Framöver kan den förkortade försäljningsperioden och stegvis stigande leveranskostnader som en följd av ökad e-handel leda till press på bolagens marginaler”, skriver Randal Konik, aktieanalytiker på investmentbanken Jefferies, i ett kundbrev.

Det finns även en annan möjlig förklaring till den starka starten på julhandeln: risken för ytterligare eskalering i handelskonflikten mellan USA och Kina. 

Trump-administrationen har hotat med att införa ännu ett lager med tullar på kinesiska importvaror den 15 december om inte parterna når en överenskommelse om det så kallade ”fas ett”-avtalet innan dess. 

Donald Trump tycks dock inte ha bråttom att få till något avtal med Kina.

”Jag har ingen deadline”, sa presidenten till reportrar under sin resa i Storbritannien på tisdagen.

”På sätt och vis tycker jag att det vore bättre att vänta till efter valet, om du vill veta sanningen.” 

De varor som hotas av tullar är huvudsakligen konsumentprodukter som elektronik, som tillhör de mest populära i julhandeln. 

Terminerna reagerade negativt på presidentens uttalande. USA-börserna öppnade också tisdagens handel på minus.   

 

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?