ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Handelskriget

Nya tullar hotar den rekordstarka amerikanska konsumtionen

NEW YORK. Den officiella starten på julhandeln i USA slog i år nya rekord, främst tack vare den starka e-handeln. 

Det ses som ett tecken på att de amerikanska konsumenterna än så länge inte påverkats av handelskonflikterna. 

Men det kan snart ändras.

De amerikanska konsumenterna fortsätter att visa styrketecken. Trots osäkerheten i handelspolitiken, svagare ekonomiska indikatorer och klimatdebatten sattes nya shoppingrekord under Thanksgiving-helgen, den officiella starten på julhandeln i USA.

Under Black Friday gjordes inköp till ett värde av 7,4 miljarder dollar, motsvarande 70 miljarder kronor, bara online. Det var 20 procent högre än 2018 och den näst största e-handelsdagen någonsin i USA efter fjolårets Cyber Monday, som noterade 7,9 miljarder dollar. 

På måndagen slogs dock det rekordet, med rejäl marginal dessutom. 

Amerikanerna e-handlade till ett värde av 9,2 miljarder dollar, motsvarande 86,5 miljarder kronor. 

”Konsumenterna har omprövat sina rutiner för hur de julhandlar, där även mobiltelefoner används i mycket större utsträckning”, sa Taylor Schreiner, chef för analysbolaget Adobe Digital Insights, om den starka e-handeln i ett pressmeddelande. 

Snöovädret över nordöstra USA sägs även ha bidragit till att många tillbringade tid framför sina skärmar på måndagen.

Förutom den ökande e-handeln pekar analytiker även på två andra shoppingtrender:

•Handeln i butik minskar. Varuhusen beräknas ha haft 6,2 procent färre besökare än under motsvarande helg 2018, enligt handelsanalysbolaget Shoppertrak. Försäljningen beräknas ha minskat med 1,6 procent.

•Allt fler konsumenter väljer att hämta upp varorna man köpt online i butiker. Fördelen är att väntetiden minskar jämfört med hemleverans. Fenomenet, som förkortas BOPIS (buy-online-pickup-in-store), ökade med 43 procent jämfört med förra året. 

Bolagen som satsat hårdast på detta återfinns bland vinnarna från årets Black Friday/Cyber Monday-helg, exempelvis varuhuskedjan Target och elektronikkedjan Best Buy. Bolagens aktier är upp 89 respektive 49 procent hittills i år. Även sportklädesbolaget Lululemon hade en stark helg.

Den amerikanska rikshandelsorganisationen förväntar sig generellt stark julhandel i år, trots att perioden mellan Thanksgiving och jul är ovanligt kort: sex dagar kortare än 2018. Hela 23 procent av den totala försäljningen väntas komma från e-handel. 

Analytiker varnar för att de här två faktorerna kan innebära problem för vissa bolag.

”Framöver kan den förkortade försäljningsperioden och stegvis stigande leveranskostnader som en följd av ökad e-handel leda till press på bolagens marginaler”, skriver Randal Konik, aktieanalytiker på investmentbanken Jefferies, i ett kundbrev.

Det finns även en annan möjlig förklaring till den starka starten på julhandeln: risken för ytterligare eskalering i handelskonflikten mellan USA och Kina. 

Trump-administrationen har hotat med att införa ännu ett lager med tullar på kinesiska importvaror den 15 december om inte parterna når en överenskommelse om det så kallade ”fas ett”-avtalet innan dess. 

Donald Trump tycks dock inte ha bråttom att få till något avtal med Kina.

”Jag har ingen deadline”, sa presidenten till reportrar under sin resa i Storbritannien på tisdagen.

”På sätt och vis tycker jag att det vore bättre att vänta till efter valet, om du vill veta sanningen.” 

De varor som hotas av tullar är huvudsakligen konsumentprodukter som elektronik, som tillhör de mest populära i julhandeln. 

Terminerna reagerade negativt på presidentens uttalande. USA-börserna öppnade också tisdagens handel på minus.   

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer