Annons

Nya trenden: Svenskar köper hem begagnade kontorsstolar

Allt fler företag väljer begagnade kontorsmöbler och med corona har även fler privatpersoner inrett sina hemmakontor med återbrukade stolar och bord. En trend som är här för att stanna, enligt branschaktörer.

Ola Sjödin bedriver andrahandshandel med kontorsinredning. Hans företag Soeco växer snabbt och utsågs förra året till Gasell i Di.
Ola Sjödin bedriver andrahandshandel med kontorsinredning. Hans företag Soeco växer snabbt och utsågs förra året till Gasell i Di.Foto:Jesper Frisk
Möbelsökningarna på Blocket har ökat lavinartat.
Möbelsökningarna på Blocket har ökat lavinartat.Foto:Martina Huber
Ola Sjödin bedriver andrahandshandel med kontorsinredning. Hans företag Soeco växer snabbt och utsågs förra året till Gasell i Di.
Ola Sjödin bedriver andrahandshandel med kontorsinredning. Hans företag Soeco växer snabbt och utsågs förra året till Gasell i Di.Foto:Jesper Frisk

Kontorsstolar, höj- och sänkbara skrivbord, loungesoffor och whiteboards. Det är bara några av de kontorsmöbler som just nu väntar på nya ägare på Soecos enorma lager i skånska Dalby. 

”Det finns alltid företag som växer, andra som krymper, men ingen vill ha ett mishmash av möbler. Man vill att det ska vara enhetligt, och det är där vi kommer in i bilden och hjälper företagen att hitta rätt”, säger vd:n Ola Sjödin.

För åtta år sedan startade serientreprenören Ola Sjödin Soeco som handlar med återbrukade kontorsmöbler. Bakom sig hade han omkring 15 företag, och när han av en tillfällighet fick möjligheten att köpa 300 arbetsplatser från en nedlagd avdelning hos telekomföretaget Ericsson, i Lund, slog han till. Skrivborden sålde han på Blocket och det blev starten för Soeco, som förra året omsatte 26,9 miljoner kronor och utsågs till Gasellföretag, alltså ett av Sveriges mest snabbväxande bolag. 

”Det finns en större medvetenhet hos företagen nu. Det märks även hos kommuner och landsting vars upphandlingar ofta fokuserar på återbruk. Det är inte bara miljön som spelar in, utan också möjligheten att spara 50-70 procent av vad det kostar att köpa nya möbler. Dessutom inser allt fler att det inte är loppisverksamhet vi håller på med, utan att man kan få ett hur snyggt kontor som helst.”

Soeco är inte bara återförsäljare av begagnad kontorsinredning, utan har också en verkstad där man bland annat klär om stolar och fräschar upp och målar om möbler. Att kunden kan få både volym och valfrihet, har varit nyckeln till framgång, enligt Ola Sjödin. 

”Man kan komma hit och prova stolar och sedan säga att man vill ha 120 sådana i rött. Då fixar vi det.”

En annan framgångsfaktor har varit att Soeco också hjälper till med flytten. På fredagen kan bolaget hämta de gamla möblerna på ett ställe, och sälja dem vidare. Samtidigt ser man till att den nya kontorsinredningen finns på plats på måndag morgon. 

”Vi vet att om företagen tappar en dags produktion kan det kosta lika mycket som att köpa helt nya möbler. Där ser vi också till att möta kundens behov, samtidigt som vi har ett cirkulärt tänk för möblerna.”

Men med coronapandemin har Soecos aktivitet dämpats något. Från kunder i kommuner och landsting, märker man inte av någon avmattning, men på företagssidan är man mer avvaktande. Däremot har efterfrågan från privatpersoner skjutit i höjden.

”Höj- och sänkbara skrivbord har vi märkt en jätteefterfrågan på när många jobbar hemifrån.”

Det är en bild som även Blocket bekräftar. Sedan coronapandemin startade har sökningarna på olika typer av kontorsinredning legat i topp. Under april såldes 59 procent av de annonserade varorna i kategorin bord och stolar inom en vecka, att jämföra med 37 procent under samma period förra året. I början av pandemin tog särskilt sökningarna på skrivbord fart, men under perioden 27 april till 27 maj är det kontorsstolar som har dominerat, där sökningarna ökade med 61,3 procent jämfört med samma period förra året. 

”Jag tror många har insett nu att det faktiskt fungerar att jobba hemifrån och jag tror absolut att fler kommer vilja ha hemmakontor, även om vi kanske inte kommer att se en sådan här stor ökning på sökningar efter kontorsmöbler igen”, skriver Matilda Adelborg, presskommunikatör på Blocket, i ett mejl. 

Hur utvecklingen blir beror på vilka rekommendationer som kommer att råda framöver, men att trenden med återbrukade kontorsmöbler är här för att stanna är även Soeco övertygad om. 

”Det här är en omställning för alla i västvärlden, men så fort myndigheterna säger att det är okej att vara på arbetsplatsen igen kommer proppen att släppa. Då tror jag också att man kommer att tänka till när man köper kontorsmöbler, inte minst om pengakistan blivit mindre under corona. Då kan återbruk vara ett alternativ.” 

 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?